Notícies

El Síndic rep 752 queixes i 710 consultes procedents de Girona durant l’any 2013

22/05/2014

(c) Síndic

Les queixes de la demarcació gironina representen el 8,2% de les iniciades a tot Catalunya.

Els gironins s’han queixat especialment de temes relacionats amb l’Administració pública i  les polítiques socials.

L’Ajuntament de Girona ha registrat una capacitat de resposta a les peticions del Síndic molt més àgil que la mitjana d’ajuntaments catalans.

El síndic de greuges de Catalunya, Rafael Ribó, s’ha desplaçat a Girona per presentar l’Informe Anual 2013, corresponent a les actuacions realitzades per la institució durant tot l’any passat. L’exposició del síndic, feta a la seu del Col·legi de Periodistes, s’ha centrat especialment en les qüestions relacionades amb les comarques gironines.

En total, el 2013 el Síndic ha rebut 752 queixes procedents de veïns de la demarcació de Girona, que representen un 8,2% de tot Catalunya. Si ho comparem amb el 2012, el nombre de queixes (748) s’ha mantingut. Amb 105 queixes, Girona ha estat la localitat que n’ha presentat més, seguida de Blanes (82), Santa Coloma de Farners (35) i Lloret de Mar (31).

L’àmbit de l’Administració pública i tributs ha estat el que ha generat més queixes (317), seguit de les polítiques socials (217) i les politiques territorials  (100). Pel que fa a les consultes (710) les més nombroses han estat relacionades amb temes de consum (188) i de polítiques socials (126).

L’Ajuntament de Blanes, motiu del 4,4% de queixes

L’Ajuntament de Blanes (33 queixes) i el de Maçanet de La Selva (21) han estat les administracions que més queixes han generat, seguides pel Consell Comarcal de la Selva (17) i la Diputació de Girona (14). Pel que fa al consistori de la ciutat de Girona, en total ha estat implicat en 18 expedients de queixa.

Una altra dada destacable respecte a l’Ajuntament de Girona fa referència a la capacitat i agilitat de resposta que ha mostrat davant les peticions d’informació adreçades pel Síndic. En concret, ha trigat una mitjana de 63 dies a resoldre la seva part dels expedients, un temps de tramitació molt inferior a de la mitjana d’ajuntaments de Catalunya, que ha estat de 104 dies.

Educació i infància centren les actuacions d’ofici

Per iniciativa pròpia, el Síndic ha obert 5 actuacions d’ofici. Dues, sobre temes d’educació (una sobre el canvi de model de zonificació escolar a Figueres i l’altra sobre l’oferta de places a Salt). També ha obert dues investigacions en l’àmbit de la infància (sobre l’empadronament de menors estrangers no acompanyats a Girona i a Salt, i per aclarir la situació real d’un infant discapacitat presumptament desatès).

Finalment, ha investigat la problemàtica generada per l’aplicació dels descomptes als peatges del túnel del Cadí. El Síndic ha emès una resolució en la que suggereix al Departament de Territori i Sostenibilitat que, com a titular del servei, adopti totes les mesures necessàries per facilitar als usuaris l'accés i la tramesa de la documentació que se sol·licita perquè puguin beneficiar-se dels descomptes d'una manera àgil, fàcil i ràpida.

El síndic al Ple de l’Ajuntament d’Olot

D’acord amb el conveni de supervisió singularitzada signat entre el Síndic i l’Ajuntament d’Olot, Rafael Ribó ha assistit al Ple municipal per explicar l’Informe Anual d’activitats dutes a terme a la capital de la Garrotxa. Es tracta d’un recull realitzat pel Síndic sobre les actuacions tramitades amb l’Ajuntament en concret i també sobre d’altres casos presentats per veïns de la localitat. 

Tornar