Notícies

El Síndic insta Adif i la Generalitat que compleixin l'acord de 2004 i suprimeixin els vuit passos a nivell pendents

12/04/2017

Cinc dels passos són competència de la companyia concessionària i tres de l'Administració catalana

Recomana que s'agiliti l'inici de les obres de soterrament de les vies que creuen Sant Feliu de Llobregat i Montcada i Reixac, on s'han registrat nombroses víctimes

Reitera el dèficit d'inversions a Rodalies i Regionals de Catalunya, que comporta l'existència d'infraestructures precàries i insegures 

El Síndic de Greuges ha posat de manifest la necessitat urgent d'adoptar mesures contundents i posar data per materialitzar les obres de supressió i millora dels passos a nivell encara existents a Catalunya. Ha destacat sobretot els passos que són en nuclis urbans amb gran afluència de vianants. Aquest és el cas de les vies que creuen els municipis de Montcada i Reixac i Sant Feliu de Llobregat, les quals han registrat nombroses víctimes mortals.

Ambdues infraestructures, que són competència d'Adif, formen part dels 24 passos a nivell que el Ministeri de Foment i la Generalitat de Catalunya van acordar suprimir l'any 2004. No obstant això, i malgrat que fins i tot el Parlament de Catalunya ha instat el Govern català que prengui mesures per modernitzar el servei ferroviari en aquest sentit, la manca de dotació pressupostària està retardant l'inici de les obres.

De fet, dels 24 passos a nivells que es van decidir eliminar en l'esmentat acord de l'any 2004 encara en queden vuit de pendents (cinc per part d'Adif i tres de la Generalitat). El Síndic ha recomanat tant a la companyia concessionària, dependent del Ministeri de Foment, com al Departament de Territori i Sostenibilitat que l'informin del calendari previst i de l'estat de les obres, ja sigui en fase d'execució o de projecte.

Els cinc passos a nivell titularitat d'Adif són (el de Montacada i Reixac és un cas apart) els de Sant Feliu de Llobregat, Flaçà, Tàrrega i els dos de Mollerussa. Pel que fa als que són competència de la Generalitat, queden pendents els passos a nivell de Flix, Campdevànol i Bell-lloc d'Urgell.

En qualsevol cas, calen més recursos per combatre la precarietat i inseguretat d'unes infraestructures que fa temps que són obsoletes i que, segons un acord signat fa gairebé 15 anys, no haurien d'existir. El Síndic ha vinculat la demora en les obres a la manca d'inversió en el servei ferroviari català per part de l'Estat.

L'any 2016 constava que a Catalunya hi havia 224 passos a nivell. Adif ha informat el Síndic que 180 passos són de la seva competència. Pel que fa als casos titularitat de la Generalitat, el Departament de Territori n'ha comunicat 44 de propis. 

Tornar