En vista de l'informe municipal, es comprova que l'antena funciona sense ajustar-se a la normativa vigent. No disposa de llicència ambiental ni del certificat final del tècnic redactor, i no s'ha fet la visita d'inspecció inicial corresponent. L'empresa que l'explota tampoc no ha obtingut la llicència d'obres pertinent. També es constata que l'Ajuntament va requerir a l'empresa que iniciés els tràmits per obtenir la llicència corresponent a partir de l'escrit dels veïns del passat 15 de novembre de 2007. Tot i això, i després de nous requeriments, ara hi ha tres expedients iniciats sense que s'hagi adoptat cap resolució municipal. Els expedients són el de sol·licitud de llicència d'obres, el de qualificació urbanística i el de sol·licitud de llicència d'activitats. En aquest darrer expedient de 15 de gener de 2008 es va comunicar a l'empresa de telefonia que es deixava sense efecte la seva sol·licitud, atès que no s'ajustava al pla especial d'antenes.
Per la informació lliurada, s’entén que l'antena no ha cessat la seva activitat i continua en funcionament, tot i que no hi ha cap decisió municipal que ho autoritzi. És evident que no es pot desenvolupar una activitat sense llicència ambiental i sense haver complert els tràmits que exigeix l'ordenament. Si hi ha una normativa que regula tot el procés que cal seguir per poder muntar una instal·lació i desenvolupar una activitat, l'Administració, que ha d'actuar amb submissió plena a la llei i al dret (articles 103 de la Constitució espanyola i 71 de l'Estatut d’autonomia de Catalunya), no ha de tolerar-ne el funcionament i, encara menys, si aquest pot produir molèsties. Per tant, tota activitat clandestina ha de ser clausurada per l'Ajuntament.
L'article 41.5 de la Llei 3/1998, de 27 de febrer, d'intervenció integral de l'Administració ambiental (en endavant LIIA), atribueix la condició de clandestinitat a les activitats de l'Annex III, és a dir, les de baixa incidència ambiental, que s'exerceixin sense comunicació prèvia o sense disposar de la llicència d'obertura d'establiments alternativa, en el cas d'aquells ajuntaments que a les ordenances hagin substituït el règim de comunicació pel de llicència, i en faculta la clausura als ajuntaments. Cal indicar que el terme que utilitza l'article en qüestió quan indica que l'activitat clandestina pot ser clausurada per l'ajuntament no vol dir que l'Administració sigui lliure de decidir si l'ha de tancar o no; el que posa de manifest és l'habilitació de la potestat d'execució del tancament, però no el caràcter discrecional del seu exercici.
D’altra banda, en cap apartat de la LIIA s'atribueix la condició de clandestinitat a les activitats de l'Annex I i II que s'exerceixen sense autorització o sense llicència. Això no vol dir que les activitats incloses en aquests annexos no puguin tenir aquest caràcter i que no puguin ni hagin de ser clausurades. Aquesta mesura de clausura, que no té caràcter sancionador i que és autònoma envers la imposició de sancions, no és més que el resultat de fer respectar l'objecte de la LIIA: sotmetre les activitats al règim d'intervenció administrativa fixat. De fet, la jurisprudència del Tribunal Suprem ha establert amb caràcter general que l'absència de llicència, no només d'instal·lació sinó d'obertura, és el que fonamenta l'ordre de tancament, ja que manca el control de l'Administració. Aquest tancament s'ha d’acordar amb una audiència prèvia al titular de la instal·lació, llevat dels casos d'existència de perill i, evidentment, ha de ser executat al més aviat possible, davant la manca de tancament voluntari.
Així mateix, no es pot ignorar que la LIIA tipifica com a infracció el fet d'exercir una activitat sense disposar de la llicència ambiental (article 49). En conseqüència, en aplicació d'aquesta Llei també cal iniciar el procediment sancionador pertinent.
D'acord amb això, el Síndic recorda a l’Ajuntament que adopti les mesures adients per tal de complir la legislació esmentada i fer cessar el funcionament de l'antena que no s’ajusta a l'ordenament vigent. Igualment, demana que s’indiqui si s'ha iniciat o es pensa iniciar algun expedient sancionador contra l'empresa titular de l'antena pel fet d'exercir l'activitat sense la llicència.
L'Ajuntament respon amb una còpia del decret de 17 d’octubre de 2008 pel qual s'incoa un procediment de protecció de la legalitat urbanística i s’atorga a l’empresa un termini de quinze dies per fer al·legacions. El Síndic reitera el recordatori i demana informació sobre el procediment.