Resolució
AO-00008/2015 Actuació d'ofici per investigar l'actuació de les diferents administracions implicades en el cas 4F

Matèries
Seguretat ciutadana i justícia
Actuació de forces de seguretat
Data d'inici 20/01/2015
Data de l'últim moviment 27/11/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Barcelona Pendent d'acceptació per l'administració
Departament de Justícia Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament d'Interior Pendent d'acceptació per l'administració
Direcció Provincial de l'INSS de Barcelona Actuació irregular de l'administració - No s'accepta la resolució

Plantejament

Els mitjans de comunicació i les xarxes socials s'han fet ressò dels fets que han sortit a la llum pública arran de l'emissió del documental ?Ciutat Morta? (cas 4F), que el canal 33 de la Televisió de Catalunya va emetre el 17 de gener de 2015.

El documental, un treball d'investigació sobre el que va passar a Barcelona la matinada del dia 3 al 4 de febrer de 2006, posa de manifest presumptes irregularitats en la investigació policial i judicial. 

El Síndic de Greuges, en l'exercici de la seva funció de defensa dels drets i les llibertats fonamentals de totes les persones i en la seva condició d'Autoritat Catalana per a la Prevenció de la Tortura, ha obert una actuació d'ofici per conèixer i aclarir l'actuació de les diferents administracions implicades en aquest cas i demanar, si escau, que es depurin responsabilitats des del punt de vista administratiu.

Contingut

L'estudi de la informació disponible i obtinguda sobre el cas 4F permet constatar que les administracions implicades en aquest assumpte i, en concret, els responsables polítics d'aquell moment al capdavant dels organismes policials de l'Ajuntament de Barcelona i el Departament d'Interior, van actuar amb negligència i manca de transparència. 

A continuació es recullen les principals conclusions a què s'ha arribat i que afecten  l'Ajuntament de Barcelona: 

1. Es detecta inconsistència i omissió d'informació en la minuta policial redactada per la Guàrdia Urbana de Barcelona (en endavant GUB) sobre els fets que van tenir lloc durant la custòdia dels detinguts i incorporada com a diligència en l'atestat policial. En concret, la relativa a les sortides mèdiques i la destinació dels informes mèdics elaborats. 

2. Ha desaparegut el llibre oficial de registre i custòdia de detinguts de la GUB de l'any 2006, la qual cosa impedeix esclarir els moviments dels detinguts i els incidents produïts durant tot el procés de custòdia, a excepció de les visites hospitalàries. 

3. En vista dels informes mèdics dels detinguts, hi ha indicis que evidencien que com a mínim un d'ells, mentre estava sota custòdia policial, va patir alguna circumstància que li va provocar un trau al cap.   

4. Hi ha la certesa que ni la GUB va investigar la consistència de les denúncies de maltractaments fetes davant l'autoritat judicial ni els responsables polítics van donar les ordres oportunes per obrir cap investigació interna.  

En el cas dels responsables polítics d'aquell moment al capdavant del Cos de Mossos d'Esquadra, es constata que van actuar amb manca de transparència perquè tot i la consistència de les denúncies de maltractaments fetes davant l'autoritat judicial no es van donar les ordres oportunes per procedir a una investigació interna per esclarir el que havia passat.  

D'acord amb aquestes consideracions el Síndic formula una sèrie de recomanacions per evitar que fets com els descrits es tornin a produir en un futur:

1. Que es compleixin les obligacions internacionals d'investigar i de documentar les al·legacions de tortura i maltractaments d'acord amb el Protocol d'Istanbul. 

2. Que es garanteixi que el reconeixement mèdic que es fa al detingut sigui confidencial i privat, sense la presència policial per evitar coaccions, llevat que el facultatiu sol·liciti la col·laboració dels agents policials per raons de seguretat. 

3. Que s'estableixi un acord específic amb l'Ajuntament de Barcelona i el Departament d'Interior a fi que sigui el Síndic de Greuges, facultat per la Llei 24/2009, de 23 de desembre, i com a Autoritat Catalana per a la Prevenció de la Tortura (en endavant ACPT), qui, de forma independent, estudiï i investigui sense cap impediment la consistència les denúncies de maltractaments presentades contra els agents policials del Cos de Mossos d'Esquadra, sens perjudici de les actuacions judicials que es puguin portar a terme ni de les investigacions internes.

4. Que es garanteixi la conservació dels llibres oficials de registre d'entrada i de custòdia dels detinguts a disposició de les institucions i els organismes de control quan així ho requereixin. 

5. Relacionat amb el punt anterior, que s'obri una investigació interna per esclarir els motius de la desaparició del llibre de registre i custòdia de detinguts de l'any 2006 i, si escau, que s'adoptin les mesures correctores oportunes i s'exigeixin responsabilitats. 

6. Que es redissenyi la Unitat d'Afers Interns de la GUB, amb l'objectiu d'establir nous procediments i estructures que els homologuin a estàndards internacionals.

7. Que s'adoptin les mesures necessàries per garantir la instal·lació de càmeres de videovigilància a totes les àrees de custòdia de la GUB i als vehicles policials de trasllat de detinguts.

8. Que s'elabori un protocol per a intervencions en situació de risc que prevegi la protecció efectiva dels agents davant possibles agressions externes.

9. Que, de manera immediata, es doni compliment a les recomanacions del Síndic de Greuges, en qualitat d'ACPT, pel que fa a:

a) La conveniència de clarificar les funcions de policia judicial que poden desenvolupar les policies locals.

b) La revisió i l'actualització dels protocols d'actuació i coordinació subscrits amb el Cos de Mossos d'Esquadra i amb la GUB

c) L'adopció de mesures per garantir l'assistència lletrada dels detinguts des del primer moment de la detenció i la resta de drets que els assisteixen

d) L'adequació immediata o la clausura de les dependències policials habilitades com a àrees de custòdia que no compleixen els requisits per garantir la seguretat dels detinguts ni dels mateixos agents policials.  

e) El desenvolupament normatiu del model de policia integral de Catalunya.

Tramitació

Data Administració Tràmit

20/01/2015 Direcció General de la Policia Sol·licitud d'informació a l'Administració
20/01/2015 Àrea de Presidència, Règim Interior, Seguretat i Mobilitat Sol·licitud d'informació a l'Administració
20/01/2015 Direcció General de Serveis Penitenciaris Sol·licitud d'informació a l'Administració
20/01/2015 Gerència Institut Català d'Avaluacions Mèdiques i Sanitàries (ICAMS) Sol·licitud d'informació a l'Administració
20/02/2015 Àrea de Presidència, Règim Interior, Seguretat i Mobilitat Sol·licitud d'informació a l'Administració
23/02/2015 Àrea de Presidència, Règim Interior, Seguretat i Mobilitat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
24/02/2015 Ajuntament de Barcelona Resolució pendent d'acceptació
25/02/2015 Direcció General de la Policia Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
25/02/2015 Gerència Institut Català d'Avaluacions Mèdiques i Sanitàries (ICAMS) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
26/02/2015 Departament d'Interior Resolució pendent d'acceptació
06/03/2015 Departament d'Interior Resposta a la resolució pendent d'acceptació
06/03/2015 Departament de Justícia Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
06/03/2015 Hospital del Mar Sol·licitud d'informació a l'Administració
13/03/2015 Subdirecció general d'Avaluació i Inspecció d'Assistència Sanitària Resolució pendent d'acceptació
13/03/2015 Hospital del Mar Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
19/03/2015 Direcció Provincial de l'INSS de Barcelona Resolució pendent d'acceptació
19/03/2015 Departament de Justícia No irregularitat
19/03/2015 Direcció General de Serveis Penitenciaris No irregularitat
25/03/2015 Hospital del Mar No irregularitat
22/04/2015 Direcció Provincial de l'INSS de Barcelona Resposta a la resolució pendent d'acceptació
28/04/2015 Subdirecció general d'Avaluació i Inspecció d'Assistència Sanitària Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
29/04/2015 Direcció Provincial de l'INSS de Barcelona Irregularitat
28/05/2015 Departament de Salut Resposta a la resolució pendent d'acceptació
29/05/2015 Departament de Salut Irregularitat
29/05/2015 Hospital del Mar Irregularitat
08/06/2015 Departament de Salut Seguiment finalitzat
08/06/2015 Departament de Justícia Seguiment finalitzat
19/11/2015 Ajuntament de Barcelona Segona reiteració / No col·laboració
27/11/2015 Ajuntament de Barcelona Resposta a la resolució pendent d'acceptació

Expedients Relacionats

Q-00588/2015
Q-00628/2015