Resolució
Q-00038/2010 Disconformitat amb el procediment de gestió de l'Ajuntament de Sant Pere de Ribes d'una taxa d'ocupació de la via pública.

Matèries
Administració pública i tributs
Tributs
Tributs locals
Data d'inici 07/01/2010
Data de l'últim moviment 09/02/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Sant Pere de Ribes Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora manifesta la seva disconformitat amb el procediment de gestió de l'Ajuntament de Sant Pere de Ribes corresponent a la taxa d'ocupació de la via pública i efectuat a nom seu.

D'acord amb les manifestacions de la promotora de la queixa, el local objecte de tribut és una cafeteria que queda ubicada en dos carrers. Des del mes d'abril està liquidant de forma mensual la taxa d'ocupació del domini públic en concepte d'ocupació de cinc taules i cadires més no recolliment de les taules.

La promotora manifesta que en data 11 de maig de 2009 va expedir-se a nom seu una carta de pagament per un import de 2.633,64 euros pels conceptes següents: sancions per incompliment dels apartats d) i f) de l'Ordenança fiscal 15-F, tendals i marquesines, taules i cadires, no recolliment de les taules. També exposa que es van emetre a nom seu tres liquidacions. 

La persona interessada exposa el seu desacord amb les liquidacions emeses, tot al·legant que no s'ocupa el domini públic en un dels carrers i que ha efectuat un pagament per duplicat de la taxa d'ocupació corresponent a cinc taules i cadires, ja que havia estat satisfent l'import mensual corresponent per aquest concepte i en l'emissió de les liquidacions complementàries s'ha comptabilitzat de nou.

Contingut

L'Ajuntament exposa que en data 16 d'abril es va dur a terme una inspecció ocular a l'establiment de la promotora, en el transcurs de la qual es va constatar, d'una banda, l'ocupació de la via pública d'un dels carrers, mitjançant una carpa tancada a l'interior de la qual hi ha taules i cadires, sense que l'establiment disposi de concessió administrativa municipal; i, d'altra banda, l'ocupació de la via pública de l'altre carrer és superior a la manifestada per la part interessada, de manera que hi ha una discrepància de metres.

Els fets exposats van donar lloc a l'emissió de dues liquidacions complementàries corresponents a la taxa d'ocupació del domini públic, per import de 2.633,64 i 75,21 euros, respectivament, el detall del còmput de les quals consta en l'informe municipal. 

Les liquidacions esmentades van notificar-se a la persona interessada, segons el document de data 15 de juliol de 2009, i se li va indicar que contra aquestes liquidacions es podia interposar recurs de reposició.

La Junta de Govern Local, en sessió de data 8 de setembre de 2009 va acordar anul·lar les liquidacions complementàries i l'aprovació de noves liquidacions, per import de 211,80 euros en concepte de no recolliment de les taules un cop acabat l'horari de funcionament diari de l'activitat i l'incompliment dels apartats d) i f) de l'Ordenança fiscal, per import de 2.481,24 euros, en concepte de l'ocupació de domini públic. 

La notificació de les liquidacions esmentades va efectuar-se, segons document de data 23 de novembre de 2009, en el document de resolució del recurs de reposició interposat. Contra les noves liquidacions emeses va indicar-se el recurs contenciós administratiu com a únic mitjà d'impugnació. 

La persona interessada va presentar un recurs de reposició contra aquest acte administratiu, que va ser desestimat per la corporació local en data 26 de gener de 2010, atès que només es podia interposar un recurs contenciós administratiu.

De conformitat amb els fets exposats, els quals deriven de la documentació de l'expedient, el Síndic fa les consideracions següents:

No és objecte de controvèrsia la potestat de l'Administració tributària per comprovar i investigar els fets, els actes, els elements i la resta de circumstàncies determinants de l'obligació tributària a fi de verificar el compliment correcte de les obligacions materials i formals dels subjectes passius. Tampoc no és objecte de la intervenció del Síndic entrar a valorar quin dels procediments legalment establerts (procediment d'inspecció, de comprovació de valors, de verificació de dades, etc.) és en aquest cas el més ajustat a l'actuació de comprovació duta a terme.

En canvi, el Síndic sí que vol incidir en el fet que tant en els procediments de comprovació que afecten al compliment de les obligacions tributàries i que es desenvolupen en l'àmbit de gestió com en l'exercici de les funcions inspectores dutes a terme en el marc d'un procediment d'inspecció tributària, els actes de comunicació i audiència a les persones interessades i l'observança del procediment legalment establert esdevenen essencials per a la validesa de les actuacions resultants. 

De la informació de l'expedient no se'n desprèn quin és el procediment concret seguit, ja que el consistori fa referència tant a la normativa reguladora del procediment de comprovació de valors com a la del procediment d'inspecció. A fi de garantir la seguretat jurídica i el dret de defensa del contribuent, caldria haver informat els obligats tributaris de l'abast del procediment de comprovació o inspecció dut a terme i dels drets que els assisteixen.

D'altra banda, en aplicació de la normativa continguda en el títol III de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, que estableix el règim jurídic de l'aplicació dels tributs, i el seu desenvolupament reglamentari a través del Reial decret 1065/2007, de 27 de juliol, el tràmit d'audiència esdevé essencial per a la validesa i l'eficàcia de les actuacions administratives.

Es disposa de la possibilitat de prescindir del tràmit d'audiència previ a la proposta de resolució en cas que se signin actes amb acord o quan en les normes reguladores del procediment estigui previst un tràmit d'al·legacions posterior a la proposta. En aquest cas, l'expedient es posarà de manifest durant el tràmit d'al·legacions. Pel que fa a aquesta queixa, sembla que la primera notificació rebuda per part de la promotora va ser l'aprovació de les liquidacions complementàries, contra les quals només es podia interposar un recurs de reposició. 

Respecte a això, el Síndic recorda que el procediment seguit per emetre les liquidacions complementàries fruit de la inspecció duta a terme i en el marc d'un procediment de comprovació del fet imposable del tribut, no s'ha ajustat a les prescripcions establertes per la normativa tributària en tant que no va atorgar-se el tràmit d'audiència previ a la proposta de resolució.

No obstant això, es tractaria d'un error esmenable de conformitat amb l'article 63 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, esmena que podria fer-se atorgant al subjecte passiu una nova possibilitat d'impugnació, com ara la possibilitat de presentar un recurs de reposició contra les liquidacions notificades en document de data 23 de novembre de 2009, ja que contra aquestes liquidacions el consistori només va indicar com a possible mitjà d'impugnació la via contenciosa administrativa.

D'acord amb tot això, el Síndic suggereix al consistori que revisi d'ofici l'expedient administratiu seguit per l'emissió de les liquidacions tributàries complementàries, que concreti el procediment tributari d'acord amb el qual es duen a terme les actuacions tributàries i que esmeni l'error consistent en la manca de tràmit d'audiència prèvia o la manca d'atorgament de període d'al·legacions posteriors a la proposta de resolució.

Tramitació

Data Administració Tràmit

05/02/2010 Ajuntament de Sant Pere de Ribes Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
29/10/2010 Ajuntament de Sant Pere de Ribes Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/11/2010 Ajuntament de Sant Pere de Ribes Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
09/02/2011 Ajuntament de Sant Pere de Ribes Resolució