AO-00101/2011 | Actuació d'ofici oberta arran de la proposta d'alguns ajuntaments de sol·licitar al Govern de l'Estat que el nou reglament d'estrangeria incorpori el comportament cívic del ciutadà com a requisit necessari per emetre un informe municipal favorable, en la tramitació de les autoritzacions de residència per arrelament social o per reagrupament familiar. |
|
|
||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
Els mitjans de comunicació s'han fet ressò d'un debat municipal que posa l'accent en la possibilitat que els ajuntaments tinguin un pes determinant a l'hora d'emetre els informes municipals preceptius perquè el ciutadà estranger pugui sol·licitar l'autorització de residència per arrelament social o l'autorització de residència per reagrupament familiar. Els mitjans apunten que els ajuntaments que han iniciat aquest debat voldrien incorporar el comportament cívic del ciutadà com a requisit necessari per emetre un informe municipal favorable en la tramitació de les autoritzacions de residència per arrelament social i reagrupament familiar, en el nou Reglament de desenvolupament de la Llei d'estrangeria que el Govern de l'Estat té en tràmit. Per acreditar el comportament cívic del ciutadà s'estableix que el sol·licitant estranger no pot haver estat sancionat per infraccions a les ordenances municipals de convivència i civisme. El Síndic entén que la introducció d'aquest requisit en el nou Reglament d'estrangeria hauria de ser molt meditat per evitar situacions injustes o heterogènies, atès que no tots els ajuntaments disposen d'ordenances d'aquest tipus ni totes les ordenances municipals de convivència segueixen un mateix patró a l'hora de descriure les conductes infractores, qualificar les infraccions i establir les sancions. Per estudiar aquest assumpte, el Síndic ha obert una actuació d'ofici.
A fi de conèixer quines eren les motivacions dels ajuntaments que públicament havien fet saber que estaven estudiant presentar una moció o que ja l'havien aprovada, el Síndic es va adreçar a diversos municipis i a la Direcció General d'Immigració del Departament de Benestar i Família. Una part dels municipis consultats van acordar sol·licitar al Govern de l'Estat que el nou reglament d'estrangeria establís la necessitat de disposar d'un informe municipal preceptiu que recollís les infraccions comeses a les ordenances municipals; i que, el fet que s'acredités la imposició d'una sanció ferma per la comissió d'una infracció greu o molt greu, o reincidència, en els darrers 12 mesos fos motiu suficient per emetre un informe negatiu. Una altra part dels municipis va estimar sol·licitar només la inclusió de les infraccions comeses en l'emissió dels informes municipals d'arrelament social, ja que van considerar que en el cas del reagrupament s'afectarien drets de tercers diferents de l'infractor. I la resta van expressar les seves opinions sense cap referència expressa a l'aprovació d'una moció en un sentit o un altre. Per la seva banda, la Direcció General d'Immigració va informar sobre les al·legacions i les propostes d'esmena presentades a l'esborrany del Reglament d'estrangeria i del treball iniciat amb els entitats municipalistes per consensuar criteris comuns en l'elaboració dels informes en matèria d'arrelament i de disponibilitat d'habitatge. El Reglament d'estrangeria va ser aprovat pel Reial decret 557/2011, de 20 d'abril, i no va incloure el requisit sobre la conducta cívica en el contingut de cap dels informes que, a partir de l'entrada en vigor del Reglament -30 de juny de 2011- ha d'emetre la comunitat autònoma. Tanmateix, el Síndic ha considerat oportú aprofundir en la regulació que conté el nou reglament respecte dels informes sobre l'adequació de l'habitatge i l'arrelament social, per determinar si, d'acord amb la normativa vigent, els ajuntaments tenen marge per fer constar la conducta cívica del ciutadà estranger a l'hora d'atendre la consulta que els pogués fer el Departament de Benestar i Família per elaborar l'informe, ja sigui d'arrelament social, ja sigui sobre les condicions de l'habitatge. En vista del que estableix la normativa consultada, la integració social està determinada per una sèrie de dades -grau d'adaptació a la societat mitjançant la participació en els programes d'inserció cultural, sociolaboral i de coneixement de la llengua- que mostren un perfil de la persona que la fan creditora del reconeixement de la integració. En conseqüència, i sobre la base del marc legal vigent, la resposta a la pregunta que es formulava el Síndic sobre si els ajuntaments tenien marge per fer constar la conducta cívica dels sol·licitants ha de ser negativa. No hi ha marge legal perquè els ajuntaments traslladin al Departament de Benestar Social i Família informació relativa a les infraccions municipals comeses a les ordenances municipals en matèria de civisme, a risc d'haver de ser obviada i considerada irrellevant en el cas de facilitar-la en fer la valoració de l'informe. I això és així perquè la integració social i la conducta cívica són dos conceptes completament diferents i el Reglament d'estrangeria no ha estimat oportú que la conducta cívica formi part dels informes en matèria de disponibilitat d'habitatge i d'arrelament social. Un cop fetes aquestes consideracions, el Síndic tanca aquesta actuació d'ofici
Data | Administració | Tràmit |
|
||
21/01/2011 | Direcció General per a la Immigració | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
21/01/2011 | Ajuntament de Badalona | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
21/01/2011 | Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
21/01/2011 | Ajuntament de Reus | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
21/01/2011 | Ajuntament de Salt | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
21/01/2011 | Ajuntament de Tarragona | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
21/01/2011 | Ajuntament de Tortosa | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
21/01/2011 | Ajuntament del Vendrell | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
21/01/2011 | Ajuntament de Barcelona | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
10/02/2011 | Ajuntament de Lleida | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
11/02/2011 | Ajuntament de Reus | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
11/02/2011 | Ajuntament de Tarragona | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
14/02/2011 | Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
21/02/2011 | Direcció General per a la Immigració | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
24/02/2011 | Ajuntament de Lleida | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
25/03/2011 | Ajuntament de Cambrils | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
25/03/2011 | Direcció General per a la Immigració | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
25/03/2011 | Ajuntament de Barcelona | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
25/03/2011 | Ajuntament de Badalona | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
25/03/2011 | Ajuntament del Vendrell | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
25/03/2011 | Ajuntament de Salt | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
25/03/2011 | Ajuntament de Tortosa | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
06/04/2011 | Ajuntament de Salt | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
11/04/2011 | Ajuntament de Cambrils | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
13/04/2011 | Direcció General per a la Immigració | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
19/04/2011 | Ajuntament del Vendrell | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
19/04/2011 | Ajuntament de Tortosa | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
02/05/2011 | Ajuntament de Tarragona | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
10/05/2011 | Ajuntament de Badalona | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
11/05/2011 | Ajuntament de Barcelona | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
17/05/2011 | Ajuntament de Tarragona | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
23/12/2011 | Departament de Benestar Social i Família | Resolució |
23/12/2011 | Ajuntament de Badalona | Resolució |
23/12/2011 | Ajuntament de Salt | Resolució |
23/12/2011 | Ajuntament de Barcelona | Resolució |
23/12/2011 | Ajuntament de Cambrils | Resolució |
23/12/2011 | Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat | Resolució |
23/12/2011 | Ajuntament de Lleida | Resolució |
23/12/2011 | Ajuntament de Reus | Resolució |
23/12/2011 | Ajuntament de Tarragona | Resolució |
23/12/2011 | Ajuntament de Tortosa | Resolució |
23/12/2011 | Ajuntament del Vendrell | Resolució |
Normativa |
|
Ordre ASC/310/2010, de 13 de maig, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió dels ajuts econòmics sotmesos al nivell d'ingressos de la unitat familiar, per a les famílies en què s'hagi produït un part, adopció, tutela o acolliment múltiple i/o adopció internacional- DOGC.5639 (31/05/2010) |
Real Decreto 557/2011, de 20 de abril, por el que se aprueba el Reglamento de la Ley Orgánica 4/2000, sobre derechos y libertades de los extranjeros en España y su integración social, tras su reforma por Ley Orgánica 2/2009- BOE.103 (30/04/2011) |