Els promotors es queixen perquè a la façana d'un local de l'edifici on viuen, en el qual s'exerceix l'activitat econòmica de bar, s'hi ha instal·lat una xemeneia extractora de fums.
D'acord amb les manifestacions de les persones interessades, aquesta instal·lació s'ha fet a l'empara d'una llicència d'obra menor, contra la qual els veïns exposen el seu desacord. D'una banda, perquè manifesten que la instal·lació esmentada no compleix amb la normativa urbanística municipal. I d'altra banda, perquè exposen que l'Ajuntament d'Olesa de Montserrat ha desatès les peticions per escrit dels veïns, tot i que ha fet saber en diverses ocasions que el titular del local no disposa de l'autorització de la comunitat de veïns per fer ús dels elements comuns. Manifesten que, tot i que s'han dut a terme diverses reunions, no han rebut resposta expressa de l'Administració local als escrits esmentats.
D'acord amb la informació municipal tramesa en resposta a la petició del Síndic, atès que la xemeneia de conducte d'evacuació de bafs i fums de la cuina no compleix el projecte d'obres en què es basa l'atorgament de la llicència d'obres, el Síndic recorda que cal activar els mecanismes legalment establerts per a la protecció de la legalitat urbanística, de conformitat amb els articles 199 i següents del Decret legislatiu 1/2010, de 3 d'agost, que aprova el Text refós de la Llei d'urbanisme (en endavant TRLUC).
El Síndic també recorda que, tal com estableix l'article 206 del TRLUC, si en el termini de dos mesos des del requeriment de legalització no s'ha restaurat la realitat física alterada i l'ordre jurídic vulnerat en haver ajustat les obres o les actuacions a les condicions assenyalades, l'Ajuntament, mitjançant la resolució del procediment de restauració, ha d'acordar l'enderrocament de les obres a càrrec de la persona interessada i ha d'impedir-ne els usos a què podien donar lloc. En cas que la persona interessada no executi l'acord, l'Administració en pot acordar l'execució subsidiària, sens perjudici de la imposició de multes coercitives, d'acord amb l'article 225.
D'acord amb tot això, el Síndic suggereix al consistori que tramiti l'expedient de protecció de la legalitat urbanística pertinent i n'executi la resolució, en cas que s'hagi dictat. També demana que se li trameti una còpia dels actes administratius emesos.
D'altra banda, d'acord amb l'informe emès pels serveis tècnics municipals en data 29 de maig de 2009, entre les mesures correctores imposades en la llicència inicial concedida per la Junta de Govern Local de 4 de juliol de 2004 s'imposava el següent:
"El conducte d'evacuació de bafs i fums de la cuina ha de ser estanc exclusiu per a l'activitat, independent d'altres conductes de ventilació de l'immoble, i ha de superar el nivell de l'edifici".
Atès que s'ha produït un incompliment de les condicions de la llicència d'activitat atorgada al seu dia, el Síndic demana informació sobre les repercussions que aquest fet té o ha de tenir sobre l'exercici de l'activitat que s'està duent a terme i sobre les previsions de l'actuació de la corporació local respecte a això. Demana també informació de les condicions d'atorgament de la llicència, quina és la seva situació actual (si és vigent, tipus, activitats autoritzades, etc.) i si s'ha concedit canviar-ne la titularitat.
Finalment, i d'acord amb les manifestacions de la persona interessada, en dates 26 d'agost i 25 de novembre de 2009 i 21 de juliol de 2010 els promotors van presentar uns escrits a la corporació local que no han estat contestats. En els dos darrers escrits esmentats, un reiteració de l'altre, les persones interessades demanaven expressament el següent:
En primer lloc, que els informessin de la situació de la resolució de l'expedient, registrat el dia 19 de gener de 2009.
En segon lloc, que els responguessin expressament els escrits de data 25 de novembre de 2004 i 1 d'agost i 29 d'octubre de 2005.
I en tercer lloc, que els notifiquessin per escrit les actuacions municipals previstes per retirar la xemeneia, en considerar-ne la instal·lació il·legal.
A fi de complir el deure legal de les administracions públiques de donar resposta expressa als escrits i a les sol·licituds presentats per les persones interessades i de notificar-la sigui quina sigui la seva forma d'iniciació, de conformitat amb l'article 42 de la Llei 30/1992, de 26 de bovembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, el Síndic suggereix que es doni resposta als escrits presentats per les persones interessades.