Resolució
Q-00181/2009 Disconformitat amb el procediment del Departament d'Innovació, Universitats i Empresa de cessament d'un càrrec de l'Institut Català de Recerca de l'Aigua.

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Funció pública
Data d'inici 16/01/2009
Data de l'últim moviment 28/03/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Economia i Coneixement Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La persona interessada manifesta la seva disconformitat amb l'actuació del Departament d'Innovació, Universitats i Empresa (en endavant DIUE) en el cessament del seu càrrec a l'Institut Català de Recerca de l'Aigua (en endavant ICRA) el passat 14 de març de 2008.

La promotora de la queixa manifesta que l'actuació del DIUE va vulnerar els seus drets pels motius següents:

1. No se li va permetre explicar la seva gestió al Patronat de l'ICRA.

2. Es van incomplir els Estatuts de l'ICRA, atès que en la reunió extraordinària, convocada amb caràcter d'urgència i sense avisar la direcció, en què es va acordar el cessament no hi eren presents tots el membres del Patronat. Per això, la va presidir la comissionada d'Universitats, però en cas d'absència del president la funció correspon a la rectora de la Universitat de Girona, que és la vicepresidenta.

La persona interessada manifesta la seva disconformitat amb el fet que tot i que es va adreçar en data 8 d'abril de 2008 per carta tant al DIUE com a la resta d'institucions presents al Patronat, no ha rebut cap resposta a les seves missives.

Contingut

L'antic DIUE confirma que la reunió extraordinària es va celebrar sense una convocatòria prèvia, però insisteix en la literalitat de l'article 10.3 dels Estatuts de la fundació ICRA, que estableix que no cal una convocatòria prèvia per celebrar una sessió ordinària o extraordinària del Patronat quan hi siguin presents tots els patrons i acceptin per unanimitat que la reunió es dugui a terme.

Igualment, informa que la importància i la transcendència de les mesures adoptades justifica el fet d'acollir-se a la previsió esmentada, i que no hi ha hagut cap manifestació de cap membre del Patronat prèvia o posterior a la reunió que qüestioni aquest aspecte, com tampoc no s'ha posat en qüestió el desenvolupament de la sessió o l'abast dels acords presos per unanimitat, que no han estat impugnats o recorreguts posteriorment.

D'altra banda, consten els documents que acrediten la delegació de la representació en la reunió esmentada tant del conseller d'Innovació, Universitats i Empresa com de la subdirectora general de Recerca, en favor de la comissionada per a Universitats i Recerca i del director general de Recerca, respectivament.

Un cop examinades les actes de la reunió, es comprova també que, en l'acta de la Junta de Govern de la fundació ICRA, el president va exposar les gestions dutes a terme en relació amb la selecció del director de la fundació, fruit de contactes mantinguts amb la persona proposada i el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC). La reunió va finalitzar amb l'anunci que aquesta persona acceptaria el càrrec de director de l'ICRA, si el Patronat així ho aprovava. Per això, la Junta va acordar proposar al Patronat el nomenament del director i del sotdirector de la fundació. 

D'acord amb l'acta de la sessió ordinària del Patronat de l'ICRA de data 27 de maig de 2008, es van exposar les gestions dutes a terme amb relació a la provisió del càrrec de director de la fundació i la proposta de la Junta de Govern, que va ser valorada molt positivament perquè potenciaria l'activitat de l'ICRA.

En conseqüència, es va acordar deixar sense efecte el nomenament del director en funcions de la fundació i nomenar el director i el sotsdirector de la fundació.

Pel que fa al tema de la delegació de la representació que el conseller del Departament va fer al seu dia a la comissionada per a Universitats, el Síndic recorda que, en aquest cas, atesa l'absència del president, corresponia la suplència de les seves funcions al vicepresident del Patronat, d'acord amb l'article 12.2 dels Estatuts. Tot i això, la delegació de la seva representació, com a patró, permetia salvar l'exigència estatutària per a la constitució vàlida del Patronat, ja que l'article 11.1 dels Estatuts de la Fundació exigeix en tot cas l'assistència del president o de la persona que el substitueixi. 

Més concretament, es refereix al cas en què el president estigui representat per la persona en qui va delegar la representació, però a qui no consta que delegués les funcions de la presidència i, en conseqüència, el vot de qualitat que correspon a la persona a qui en absència del president (que està representat per la persona delegada per poder constituir el patronat) els Estatuts atribueixen la presidència del patronat.

D'una altra manera, no tindria cap sentit la previsió establerta en l'article 12.2, ja que no és possible per al vicepresident presidir el Patronat, si no és en ocasió de l'absència del president, però és necessari que aquest estigui degudament representat en la persona en qui delegui la representació per tal que es pugui constituir vàlidament el Patronat i es puguin adoptar acords.

El Síndic va entendre igualment que el fet que finalment fos la comissionada d'Universitats i Recerca qui presidís la sessió i no la rectora de la Universitat de Girona (en aquells moments vicepresidenta del patronat) no va ser un error invalidant, atès que el caràcter unànime de la decisió presa de cessar la persona interessada no va donar lloc a l'ús del vot de qualitat.

El DIUE va entendre que aquesta interpretació era molt restrictiva i indesitjada respecte de la governança de la institució, ja que alterava l'equilibri de vot concertat als estatuts, i que el supòsit de suplència per absència  previst a l'article 12.2 dels Estatuts és aplicable si no hi ha acord exprés de delegació del conseller.

Però, en aquest cas, justament aquest fet, la manca de la delegació expressa del conseller de la presidència de la sessió en la comissionada, havia d'haver donat lloc a la suplència per absència en aquestes funcions a la vicepresidenta del Patronat.

En conseqüència, el Síndic recorda al recent Departament d'Economia i Coneixement la consideració d'irregularitat formal que es va produir en la sessió extraordinària de 14 de març de 2008 atès que, llevat que expressament es delegui la funció de la presidència, la suplència per absència del president -representat en el Patronat per la persona en qui delegui- ha de recaure en la persona que exerceixi la vicepresidència, d'acord amb el que estableix l'article 12.2 dels Estatuts.

Amb aquest recordatori de deures legals, es finalitzen les actuacions del Síndic en aquesta qüestió.

Tramitació

Data Administració Tràmit

13/02/2009 Departament d'Innovació, Universitats i Empresa (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
19/03/2009 Departament d'Innovació, Universitats i Empresa (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
29/05/2009 Departament d'Innovació, Universitats i Empresa (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució
06/11/2009 Departament d'Innovació, Universitats i Empresa (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
19/01/2010 Departament d'Innovació, Universitats i Empresa (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/02/2010 Departament d'Innovació, Universitats i Empresa (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
03/05/2010 Departament d'Innovació, Universitats i Empresa (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
08/07/2010 Departament d'Innovació, Universitats i Empresa (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament d'Economia i Coneixement Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/03/2011 Departament d'Economia i Coneixement Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 5/2001, de 2 de maig, de fundacions- DOGC.3388 (15/05/2001)