Resolució
Q-00229/2010 Manca d'actuació de l'Ajuntament de Castelldefels davant les reclamacions per les molèsties per soroll que ocasiona l'activitat del bar-restaurant d'una associació.

Matèries
Polítiques territorials
Medi ambient
Llicències d'activitats
Data d'inici 21/01/2010
Data de l'últim moviment 05/07/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Castelldefels Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora denuncia la inactivitat municipal amb relació a les molèsties per soroll que ocasiona l'activitat de bar-restaurant d'una associació de futbolistes de Castelldefels.

La promotora de la queixa exposa que el 13 de desembre de 2004 l'Ajuntament de Castelldefels va signar un conveni amb l'associació esmentada pel qual els cedia una parcel·la municipal, destinada a equipaments. La voluntat expressada en el document era que l'associació disposaria d'un terreny per construir un edifici que pogués ser utilitzat com a seu social de l'entitat, a més de centre on desenvolupar la seva activitat associativa i que l'Ajuntament promocionaria i recolzaria les activitats d'interès esportiu. Aquest conveni fixava, entre altres, les estipulacions següents: D'una banda, que les activitats esportives que es desenvoluparien a l'edifici fossin gestionades directament per l'associació; i d'altra banda, que en el cas que s'hi construís un bar, aquest prestés servei al públic en general.

En el conveni s'establia que les obres que havia de fer l'associació requeririen autorització expressa, escrita i prèvia de l'Ajuntament, i que es crearia una comissió paritària de seguiment en què serien representades les entitats cedent i cessionària.

La persona interessada manifesta que l'associació ha construït un local que destina a bar-restaurant, en què regeix l'horari de tancament fins a les 2.30 entre setmana i a les 3 la nit dels divendres i dissabtes. En aquest local s'hi preparen menús, dinars i sopars. A banda, ha incrementat l'aforament amb la col'locació d'unes carpes a l'exterior.  

La promotora va exposar, mitjançant una instància registrada a l'Ajuntament el 7 d'octubre de 2009, que ha hagut de trucar moltes vegades a les dependències municipals per queixar-se dels sorolls i les molèsties per les olors de la barbacoa. Alhora, manifesta que l'activitat de restauració no disposa de cap tipus de llicència. Finalment apunta que el desenvolupament de l'activitat de restauració no hauria de tenir prioritat davant de l'objecte del conveni: la cessió d'ús d'una parcel·la perquè sigui utilitzada com a seu social de l'entitat i per dur-hi a terme les activitats pròpies de l'associació.

Contingut

Els serveis jurídics de l'Àrea de Política Territorial de l'Ajuntament de Castelldefels trameten un informe en resposta a la petició d'informació cursada amb motiu de les molèsties ocasionades per l'activitat de bar-restaurant d'una associació de futbolistes de Castelldefels. Aquest escrit dóna compte de dos aspectes essencials: En primer lloc, des de la signatura del conveni no s'ha constituït la comissió paritària de seguiment prevista en el conveni per a la utilització i el desenvolupament de l'establiment de restauració. I en segon lloc, no es va considerar que el servei de bar hagués de disposar de cap autorització.

L'escrit municipal justifica els dos punts anteriors pel caràcter complementari del servei de bar amb relació a les activitats pròpies de l'associació. Tanmateix, avança que ha requerit l'associació perquè presenti un projecte d'activitats de l'establiment que incorpori mesures correctores per reduir les molèsties d'olors i sorolls i alhora que es retiri qualsevol carpa o tancament instal·lat a l'exterior.

A partir del que exposa el consistori, el Síndic fa els recordatoris següents:

En primer lloc, pel que fa a la comissió paritària, la seva creació va ser prevista el 13 de desembre de 2004, data en què es va signar el conveni de cessió de l'ús a l'associació d'una parcel·la de propietat municipal. Aquesta comissió, en la qual han d'estar representades les entitats cedent i cessionària, s'havia de reunir com a mínim un cop l'any. Des del moment que es va fixar, fa gairebé sis anys, que es crearia aquesta comissió, se li van atribuir unes funcions concretes, com ara la de seguir el compliment de les estipulacions fixades en el conveni o elaborar un informe anyal de gestió o la normativa d'ús de la sala per construir. Per tant, cal recordar el caràcter indisponible d'aquesta figura, i que n'instin la creació de forma immediata.

I en segon lloc, el caràcter de servei complementari del bar no l'exclou del compliment de la legislació sectorial aplicable a l'activitat de restauració que es vol desenvolupar i que, de fet, es desenvolupa per al públic en general. Per tant, no té justificació plausible el fet que fins a la presentació de la demanda d'informació del Síndic, l'Ajuntament no hagués reclamat la tramitació d'un projecte d'activitats i, més encara, quan ja tenia constància no només del seu funcionament sinó de les molèsties que ocasionava per sorolls.

L'article 29.7 de la Llei 11/2009, de 6 de juliol, de regulació administrativa dels espectacles públics i les activitats recreatives, estableix que estan exempts de la necessitat de llicència municipal els establiments oberts al públic que són de titularitat del mateix ajuntament. Aquesta previsió no seria aplicable a l'establiment de restauració objecte de la queixa, en tant que es tracta d'una activitat l'explotació de la qual la fa l'associació o bé per un tercer amb el qual l'associació hagi contractat la prestació del servei.

Fet aquest recordatori, el Síndic demana al consistori informació sobre: el tipus d'activitat concreta que vol autoritzar (bar, restaurant o bar-restaurant); les inspeccions que s'hagin dut a terme a l'establiment en horaris de màxima activitat, ja sigui al migdia o a la nit, per poder comprovar els fets objecte de la denúncia; la comprovació de la retirada de les carpes a l'exterior; si l'establiment està condicionat per poder tenir una barbacoa, ateses les molèsties per fums denunciades; i l'estat de tramitació de la llicència.

D'altra banda, i en tant que no quedi acreditat que l'establiment disposa d'un aïllament acústic eficaç per complir els valors límit d'immissió fixats en el Decret 176/2009, el Síndic suggereix que se n'aturi el funcionament o que s'estudiï la possibilitat de limitar-ne l'horari de funcionament.

Alhora suggereix que la comissió paritària fixi les condicions de funcionament i la normativa d'utilització de l'establiment de restauració.

Tramitació

Data Administració Tràmit

04/02/2010 Ajuntament de Castelldefels Sol·licitud d'informació a l'Administració
12/04/2010 Ajuntament de Castelldefels Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/06/2010 Ajuntament de Castelldefels Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/07/2010 Ajuntament de Castelldefels Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
12/05/2011 Ajuntament de Castelldefels Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
23/06/2011 Ajuntament de Castelldefels Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
05/07/2011 Ajuntament de Castelldefels Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 11/2009, del 6 de juliol, de regulació administrativa dels espectacles públics i les activitats recreatives- DOGC.5419 (13/07/2009)
Decret 176/2009, de 10 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 16/2002, de 28 de juny, de protecció contra la contaminació acústica, i se n'adapten els annexos.- DOGC.5506 (16/11/2009)