Resolució
Q-00240/2012 Manca de pagament de la prestació econòmica de caràcter universal per infant a càrrec corresponent als anys 2009, 2010 i 2011

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Drets de les famílies. Subvencions i ajuts
Data d'inici 18/01/2012
Data de l'últim moviment 22/10/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Síndic Municipal de Greuges de Viladecans Estudi inicial de la queixa

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb relació a una sol·licitud de prestació econòmica per infant a càrrec corresponent als anys 2009, 2010 i 2011 que no ha percebut.

Contingut

L'informe de la Secretaria de Família del Departament de Benestar Social i Família indica que, en relació amb la convocatòria de l'any 2009, s'ha constatat que la prestació va ser desestimada perquè no es va aportar tota la documentació necessària. En aquest sentit, la persona interessada va interposar un recurs d'alçada que va ser estimat d'acord amb la resolució de data 24 de febrer de 2012 i per la qual es va atorgar una prestació econòmica de 638 euros per infant a càrrec.

Pel que fa a la convocatòria de l'any 2010, no va ser viable atorgar l'ajut perquè no consta dins de termini cap sol licitud relativa a la prestació per infant a càrrec; i, pel que fa a l'any 2011, es va generar d'ofici una proposta favorable a la prestació per un import de 124,06 euros, el qual encara no ha estat concedit.

En el tràmit d'altres queixes referents al retard en el cobrament de la prestació, la Secretaria de Família ha informat que no disposa encara de la data per efectuar l'abonament de les prestacions dels expedients  valorats positivament, i addueix l'actual situació econòmica desfavorable com a causa d'aquesta situació i informa que s'està treballant intensament per poder fer efectius els pagaments pendents.

En aquest sentit, l'Administració assenyala que la Llei 6/2011, de 27 de juliol, de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2011, preveu en la disposició addicional tretzena que l'abonament de la prestació econòmica de pagament únic meritada i no percebuda el dia d'entrada en vigor de la Llei es faci per l'import proporcional als mesos meritats i que es pugui ajornar fins a un termini de cinc anys des de la data de resolució de reconeixement.

Per la seva banda, el Síndic considera que, tenint en compte el valor i la importància que la llei atribueix a les polítiques de protecció econòmica de les famílies, l'Administració pública ha d'actuar en conseqüència i assegurar que els ajuts i les prestacions econòmiques a les famílies es fan efectius en un termini de temps raonable des que es concedeixen. Per tant, la prestació corresponent als anys 2010 i 2011 s'ha de poder rebre, i l'actual termini previst no sembla raonable, atès que les despeses familiars ja han hagut de ser abonades.

En aquest sentit, la Moció 74/IX del Parlament de Catalunya, so¬bre la protecció de les famílies amb menys recursos, aprovada pel Ple del Parlament el 23 de febrer de 2012, insta el Govern a ?fer efectiu el pagament, preferentment entre els anys 2012 i 2013, de les prestacions per infant a càrrec que es¬tan pendents des del 2010, tenint en compte l'apartat 3 de la disposició addicional tretzena de la Llei 6/2011, de 27 de juliol, de pressupostos de la Generalitat per al 2011, i estudiar, en el marc del Pla integral de suport a la famí¬lies i en funció de les disponibilitats pressupostàries, la possibilitat de posar en marxa un nou sistema d'ajuts a les famílies amb infants a càrrec?.

D'acord amb això, el Síndic recorda l'obligació de l'Administració de ser diligent en l'atorgament de les prestacions i ajudes socials i de fer-ne el pagament en el menor temps possible, i suggereix al Departament de Benestar Social i Família que es faci efectiva la prestació de la persona interessada com més aviat millor.

Sens perjudici d'aquestes consideracions, el Síndic finalitza les actuacions iniciades en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

19/01/2012 Síndic Municipal de Greuges de Viladecans Acusament de recepció
31/01/2012 Secretaria de Família Sol·licitud d'informació a l'Administració
11/04/2012 Secretaria de Família Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
06/06/2012 Secretaria de Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
26/09/2012 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
15/01/2013 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
03/04/2013 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació
09/04/2013 Departament de Benestar Social i Família Vulneració
09/04/2013 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
02/10/2013 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
14/05/2014 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
26/09/2014 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
11/12/2014 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
27/07/2015 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
22/10/2015 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració

Expedients Relacionats

Q-01160/2011