Resolució
Q-00264/2014 Desacord amb diversos aspectes relacionats amb els processos d'adopció d'infants per famílies lesbianes i gais

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Adopcions
Data d'inici 17/01/2014
Data de l'últim moviment 29/12/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

L'Associació de Famílies Lesbianes i Gais mostra el seu desacord amb diversos aspectes relacionats amb els processos d'adopció d'infants per famílies lesbianes i gais.

Contingut

L'informe rebut de l'Institut Català de l'Acolliment i l'Adopció (en endavant ICAA) indica que les parelles homosexuals i heterosexuals estan equiparades i totes tenen dret a ser valorades com a famílies sol·licitants d'adopció si compleixen els requisits establerts d'acord amb la legislació vigent en la matèria.

La Llei 3/2005, de 8 d'abril, de modificació de la Llei 9/1998, del Codi de família, la Llei 10/1998, d'unions estables de parella, i la Llei 40/1991, del Codi de successions per causa de mort en el dret civil de Catalunya, estableix com a punt de partida el principi d'interès superior de l'infant, que es concretarà en cada cas, sense que l'orientació sexual dels sol·licitants d'adopció pugui ser utilitzada com a criteri per valorar.

L'informe de l'ICAA també deixa constància que, en igualtat de condicions d'idoneïtat, es respectarà sempre l'ordre cronològic, sense que hi hagi cap diferència entre famílies homoparentals i heterosexuals.

Sobre els processos de valoració, l'informe de l'ICAA indica que qualsevol família que presenta una sol·licitud d'adopció a Catalunya, amb independència de la seva composició familiar, és derivada a la ICIF INTRESS. Si la família presenta una sol·licitud d'adopció d'infants amb necessitats especials, l'entitat que s'encarrega de l'estudi és IRES i les famílies que presentin una sol·licitud d'adopció internacional es deriven a alguna de les altres ICIF que estan acreditades per fer valoracions de sol·licituds d'adopció internacionals. Així doncs, el criteri emprat per assignar la ICIF que s'ha d'encarregar dels processos de formació i de valoració respon únicament a la finalitat per la qual la ICIF ha estat acreditada. Tot i així, les persones interessades addueixen que majoritàriament les valoracions de les famílies lesbianes i gais han estat derivades a la ICIF Parlament.

Amb relació a la possibilitat de presentar al·legacions durant el procés de valoració, l'informe de l'ICAA exposa que totes les famílies tenen garantit aquest dret, i també el dret d'audiència i vista de l'expedient, que estableix l'article 74 del Decret 2/1997, de 7 de gener, pel qual s'aprova el Reglament de protecció dels menors desemparats i de l'adopció, modificat parcialment pel Decret 127/1997, de 7 de maig. Tant l'expedient en què quedaran recollides totes les al·legacions presentades com la proposta de resolució i el resultat de l'audiència són sotmesos a l'informe preceptiu del Comitè Tècnic de Valoració. Per tant, la resposta rebuda de l'ICAA deixa constància que totes les al·legacions que presenten les persones interessades són tingudes en compte a l'hora d'emetre la corresponent resolució.

Pel que fa a les propostes d'idoneïtat, l'informe de l'ICAA assenyala que des del mes de març de 2005, data d'entrada en vigor de la Llei 3/2005, fins al 31 de desembre de 2013 el 96,6% de les sol·licituds presentades per famílies homoparentals van finalitzar amb una proposta d'idoneïtat administrativa. En la resta de tipologies de famílies aquest percentatge és del 97,3% i, per tant, l'ICAA considera que no hi ha una diferència significativa.

Quant a l'augment del temps d'espera en les assignacions, la resposta de l'ICAA exposa que el mes de febrer de 2014 hi havia gairebé 600 famílies amb resolució d'idoneïtat esperant una assignació. L'informe deixa constància també que el temps d'espera mitjà l'any 2012 era de tres anys i actualment es troba als voltants dels cinc. I, finalment, indica que aquest allargament en el temps d'espera afecta de la mateixa manera les diferents tipologies de famílies.

Sobre aquesta qüestió, les dades que l'Associació de Famílies Lesbianes i Gais presenten sobre la mitjana de temps d'espera es basen en les publicades per un fòrum públic d'Internet anomenat adopt@qui, i són de tres anys i set mesos per al 2012, i de quatre anys i dos mesos per al 2014.

D'altra banda, les persones interessades mostren la seva disconformitat amb el tracte que reben les famílies homoparentals en el temps d'espera i en les assignacions, i posen en relleu diversos exemples de suposades pràctiques que suposadament trunquen propostes d'assignacions a famílies homoparentals, les quals consisteixen en retirades i marxes enrere en el moment de l'acoblament, intents de marxa enrere en acoblaments ja començats, marxes enrere en adopcions ja començades, i intents de fer abandonar la llista i reorientar famílies homoparentals cap a l'acolliment d'infants amb perfils determinats.

Pel que fa a les dades relatives als terminis compresos de l'1 de gener de 2010 al 31 de desembre de 2013, la resposta de l'ICAA informa que en aquest període es van rebre 1.968 sol·licituds d'adopció 160 de les quals corresponien a parelles formades per persones de mateix sexe (un 8,10%).

En relació amb les assignacions realitzades en aquest mateix període a famílies homoparentals, l'informe emès per l'ICAA indica que representen un 9,2% del total de les assignacions realitzades en aquests quatre anys.

Tot i així, pel que fa al percentatge de famílies homoparentals sol·licitants i comparació amb propostes d'assignació, les dades aportades per l'ICAA només corresponen al període parcial comprès de l'any 2010 al 2013, i no al període complert del 2005 al 2014, des que són possibles les adopcions homoparentals.

Segons l'Associació de Famílies Lesbianes i Gais, no es poden comparar les sol·licituds del període de 2010 a 2013 (8,10%) amb les propostes d'assignació fetes durant el mateix període (9,2%), ja que aquestes famílies encara no han estat assignades. 

Ateses les consideracions precedents, el Síndic demana a l'Administració que es valori la conveniència d'iniciar una anàlisi detallada i comparativa dels punts esmentats anteriorment (temps d'espera, tracte, valoracions, al·legacions, idoneïtats, i assignacions), amb relació als processos d'adopció d'infants per part de famílies lesbianes i gais, a fi d'introduir-hi millores per garantir que els aspectes de fons i forma s'adaptin plenament a la realitat jurídica i social d'aquestes famílies.

Tramitació

Data Administració Tràmit

28/01/2014 Institut Català de l'Acolliment i l'Adopció (ICAA) Sol·licitud d'informació a l'Administració
17/03/2014 Institut Català de l'Acolliment i l'Adopció (ICAA) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/05/2014 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
29/09/2014 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
18/11/2014 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
28/11/2014 Institut Català de l'Acolliment i l'Adopció (ICAA) Resposta a la resolució pendent d'acceptació
07/07/2015 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
24/08/2015 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
24/11/2015 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació
24/12/2015 Departament de Benestar Social i Família Irregularitat
28/12/2015 Institut Català de l'Acolliment i l'Adopció (ICAA) Irregularitat
29/12/2015 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració

Expedients Relacionats

Q-06351/2014