Resolució
Q-00277/2015 Disconformitat amb la manca de resposta de l'Ajuntament de Calafell a una sol·licitud de devolució d'un import per la liquidació de la taxa de la prestació del servei de proveïment d'aigües, en concepte de drets de connexió, i d'un altre import facturat en concepte de fiança per baixa voluntària

Matèries
Administració pública i tributs
Tributs
Tributs locals
Data d'inici 16/01/2015
Data de l'últim moviment 29/12/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Calafell Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

El promotor de la queixa considera que se li va aplicar una tarifa errònia de connexió a la xarxa de subministrament d'aigua en ocasió de la contractació del subministrament per a un immoble de Calafell, i es queixa que no s'ha donat resposta expressa a la reclamació que en aquest sentit va presentar a l'Ajuntament el 18 d'agost de 2014.

Concretament, exposa que s'ha produït un error en l'aplicació de l'Ordenança fiscal 2.1.10 reguladora de la taxa de la prestació del servei de proveïment d'aigües, consistent en l'aplicació de la tarifa tercera de l'article 7, per import de 312,53 euros quan l'Ajuntament li hauria d'haver aplicat la tarifa segona que també regula l'article 7 de l'Ordenança, per import de 12,50 euros.

Un cop estudiat aquest assumpte, el Síndic fa les consideracions següents:

1. Amb relació al pagament del cost de les obres de connexió a la xarxa de subministrament d'aigua, del Reglament del servei municipal d'abastament d'aigua potable al municipi de Calafell se'n desprèn que, efectivament, és el sol·licitant del servei de subministrament d'aigua qui ha d'assumir el cost econòmic d'execució de les obres de connexió que portarà a terme l'empresa subministradora basant-se en el quadre de preus unitaris que l'Ajuntament de Calafell ha d'aprovar anualment. 

2. Amb relació a la liquidació de la taxa per drets de connexió a la xarxa, tenint en compte que l'empresa subministradora factura habitualment també l'import corresponent a la realització de les obres de connexió a la xarxa en virtut del que estableix l'article 18 i següents del Reglament esmentat, el Síndic considera necessari que l'Ajuntament de Calafell justifiqui la raó de ser de la liquidació de la taxa en concepte de drets de connexió, la qual hauria d'haver quedat degudament reflectida i justificada en el preceptiu informe tecnicoeconòmic.

3. Amb relació als casos en què és procedent la liquidació de la taxa per drets de connexió i amb relació a la tarifa aplicable per a la determinació de la quota tributària de la taxa, cal constatar que els tres supòsits que, segons l'Ajuntament, justifiquen la liquidació de la taxa per drets de connexió (l'execució d'una nova connexió, l'obsolescència tècnica de l'existent o no haver-se liquidat prèviament la taxa per aquest concepte -molt especialment aquest darrer, que serveix de justificació a l'Ajuntament per a liquidació de la taxa al promotor de la queixa) no estan especificats ni en el Reglament del servei municipal d'abastament d'aigua potable al municipi de Calafell ni en l'Ordenança fiscal 2.1.10 reguladora de la taxa de la prestació del servei de proveïment d'aigües. D'això en deriva la situació d'inseguretat jurídica en què es troben els usuaris del servei davant d'una liquidació de taxa de l'Ajuntament per aquest concepte de drets de connexió, no suficientment regulat en l'ordenança fiscal. 

Per tant, el Síndic conclou que la redacció de les tarifes tercera i segona en l'ordenança fiscal és certament confusa i que, consegüentment, l'Ajuntament l'hauria de modificar per fer-la més entenedora i evitar les confusions i els dubtes d'interpretació a què dona lloc la redacció actual. 

4. Amb relació a la fiança per baixa voluntària, per la qual al promotor se li va cobrar un import de 17,04 euros, el Síndic informa que en l'informe de l'empresa subministradora de 23 de febrer de 2014 que l'Ajuntament de Calafell ha traslladat al Síndic amb relació a una altra queixa relacionada amb la mateixa problemàtica,  s'indica que en la reunió que van mantenir responsables de l'Ajuntament i de l'empresa es va acordar, entre d'altres, no facturar més l'import en concepte de fiança per baixa voluntària, ja que l'empresa també recapta la fiança per l'Incasòl. 

Per coherència, doncs, el Síndic entén que aquestes manifestacions de l'empresa amb relació a la queixa esmentada han de ser també aplicables a queixa del promotor. 

5. Amb relació a l'obligació de l'Ajuntament de donar resposta expressa a la sol·licitud de devolució d'ingressos indeguts presentada pel promotor en data 19 d'agost de 2014, el Síndic considera necessari que l'Ajuntament resolgui, de forma expressa i motivada, aquesta sol·licitud i que informi el promotor dels recursos que pot interposar contra la resolució, en cas de disconformitat. 

Un cop fetes aquestes consideracions, el Síndic suggereix a l'Ajuntament:

1. Que retorni l'import liquidat al contribuent en concepte de liquidació de la taxa per drets de connexió, llevat que l'Ajuntament acrediti degudament, d'una banda, que la liquidació de la taxa en concepte de drets de connexió es refereix a un concepte diferent al de realització de les obres de connexió a la xarxa que habitualment factura l'empresa subministradora de forma diferenciada, i, de l'altra, la regulació normativa que justifiqui la liquidació de la taxa per drets de connexió en els supòsits en què no s'ha liquidat mai prèviament

2. Que, en cas que resulti acreditada la procedència de liquidació de la taxa en concepte de drets de connexió en els termes indicats més amunt, l'Ajuntament revisi la tarifa aplicada i que, en virtut del que preveu l'article 7 de l'Ordenança fiscal 2.1.10 s'emeti una nova liquidació de la taxa en aplicació de la tarifa segona, per import de 12,50 euros, un cop anul·lada la liquidació de la taxa per import de 312,53 euros (tarifa tercera).

3. Que, amb independència dels suggeriments anteriors, s'iniciïn els treballs necessaris per revisar i modificar el redactat actual de l'Ordenança fiscal 2.1.10 amb la finalitat d'aclarir els supòsits en què escau la liquidació de la taxa per drets de connexió i també l'aplicació de les tarifes segona i tercera, amb la finalitat de facilitar-ne la comprensió i evitar els actuals dubtes d'interpretació i les confusions a què dona lloc el redactat actual.

4. Que l'Ajuntament resolgui, de forma expressa i motivada, la sol·licitud de devolució d'ingressos indeguts presentada pel promotor en data 19 d'agost de 2014, d'acord amb el que estableix l'article 19 del Reial decret 520/2005, de 13 de maig, pel qual s'aprova el Reglament general de desenvolupament de la Llei general tributària en matèria de revisió en via administrativa, i que informi el promotor dels recursos que pot interposar contra la resolució en cas de disconformitat.

Tramitació

Data Administració Tràmit

09/02/2015 Ajuntament de Calafell Sol·licitud d'informació a l'Administració
27/03/2015 Ajuntament de Calafell Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
21/04/2015 Ajuntament de Calafell Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/11/2015 Ajuntament de Calafell Resolució pendent d'acceptació
29/12/2015 Ajuntament de Calafell Reiteració a la resolució pendent d'acceptació