Resolució
Q-00282/2013 Disconformitat amb les tasques de seguiment, protecció i atenció de la Policia de la Generalitat-Mossos d'Esquadra en matèria de violència de gènere

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Inclusió social
Data d'inici 18/01/2013
Data de l'últim moviment 15/05/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Interior Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Fiscalia del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya Actuació no irregular de l'administració

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb les tasques de seguiment, protecció i atenció que duu a terme la Policia de la Generalitat-Mossos d'Esquadra en matèria de violència de gènere.

La promotora té una mesura de protecció determinada per una ordre de protecció judicial de data 5 d'agost de 2010. La mesura cautelar d'allunyament és controlada pel sistema de seguiment telemàtic al qual es refereix el protocol dictat en desenvolupament de l'article 64.3 de la Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere. En aquest sentit, tant ella com l'inculpat tenen instal·lats els sistemes de seguretat pel compliment efectiu de la mesura cautelar d'allunyament.

Des de llavors, el centre de control del dispositiu ha remès a la Fiscalia i als diferents jutjats diversos informes socials en què comunicava la situació de risc del domicili de la promotora arran de les incidències registrades amb el dispositiu de localització transmissor de radiofreqüència de l'inculpat. 

La promotora manifesta que quan hi ha alguna incidència la policia no sempre es posa en contacte amb ella per interessar-se per la seva situació, o bé que acudeix tard al lloc on es troba després de la recepció de l'avís. Així mateix, la persona interessada exposa que els agents policials que l'atenen desconeixen que l'inculpat porta dos equips de detecció de proximitat, i que si bé fins ara trucava al 112, a partir d'ara li han dit que pot trucar directament a la comissaria d'Horta-Guinardó, que són els qui li fan el seguiment.

Contingut

En vista de les actuacions policials descrites en l'informe de la Direcció General de la Policia i de les mesures que s'adopten davant les incidències per activació d'alarmes traspassades pel centre de control del dispositiu, es considera que l'operació policial en aquests casos s'ajusta als protocols d'actuació establerts en aquest àmbit. Sens perjudici d'això, es tracta d'identificar àmbits susceptibles de millora amb l'objectiu de garantir i reforçar les mesures de protecció i seguretat de la víctima, prevenir de manera efectiva qualsevol agressió i atendre les necessitats de la víctima. 

Per tant, quan s'assenyala que davant la detecció d'un incident se segueixen en última instància les indicacions que ordeni el cap de torn del districte d'Horta-Guinardó, una de les primeres propostes de millora és que el centre de control pugui trucar directament a la unitat policial responsable de les tasques de seguiment de la promotora. 

En la mateixa línia, també es considera més adequat per oferir una millor atenció a la víctima que les actuacions que es duguin a terme les prestin en tot moment els agents especialitzats en matèria de violència de gènere. 

En aquest sentit, una de les qüestions que planteja la promotora en el seu escrit de queixa és que en alguns casos els agents policials que l'atenen desconeixen que l'inculpat porta dos aparells, i és ella qui els ha d'explicar en què consisteix el dispositiu i les alarmes o els avisos que desencadena. Aquesta situació genera en la víctima un profund sentiment d'incomprensió. 

Es pot entendre que davant d'una situació de risc en què l'inculpat entri en zona d'exclusió s'enviï la patrulla que es trobi més a prop de l'última posició GPS de la víctima. En aquests casos, cal assegurar que els agents que es desplacen i atenen en primer lloc la víctima mitjançant una entrevista personal tenen la màxima informació disponible sobre el cas, com ara el contingut de la mesura cautelar, per evitar la coneguda victimització secundària. 

Per això, una proposta de millora en aquest àmbit és assegurar que la informació rellevant està disponible a les sales operatives de comunicació perquè aquestes puguin informar la patrulla que es desplaça al lloc dels fets. 

Alhora, el Síndic recorda també la importància d'incidir en la formació corresponent en violència de gènere per assegurar que la resposta policial, independentment de la unitat de procedència de l'agent que atengui la víctima, sigui homogènia. 

Respecte de les comunicacions i els contactes que es tenen amb la víctima cada vegada que es registra una incidència, l'informe tramès per la Direcció General de la Policia estableix que ?l'actuació de la Policia de la Generalitat-Mossos d'Esquadra davant de totes les incidències per activació d'alarmes traspassades pel centre de control del dispositiu és, de manera prioritària, preservar la seguretat de la víctima al seu domicili i fer una cerca pels voltants per si es localitzés l'inculpat, fet que, d'altra banda, mai s'ha produït?. 

Al seu torn, la promotora manifesta que després de rebre la trucada del centre la policia no sempre es posa en contacte amb ella per informar-la de l'estat real de la situació i de les actuacions dutes a terme. 

De l'anàlisi de la informació que consta en aquest expedient i les comunicacions constants que la promotora ha fet arribar al Síndic, es posa de manifest que la manera de procedir en aquest cas no sempre s'ha ajustat a allò que els procediments descriuen. Davant d'això, cal insistir en la necessitat d'adoptar les mesures necessàries per assegurar que es manté la víctima informada en tot moment i que s'envia al més aviat possible una patrulla al seu domicili o al lloc on es trobi. 

Pel que fa a l'actuació del Grup d'Atenció a la Víctima (en endavant GAV) del districte d'Horta-Guinardó, en l'informe de la Direcció General de la Policia s'assenyala que el seguiment que es fa de la promotora és molt exhaustiu, que el contacte amb ella sempre ha estat continu i que se l'ha informat i assessorat sempre que ha estat necessari. 

En vista d'aquesta informació, el Síndic conclou que les tasques de seguiment han estat acurades i la informació i les orientacions que s'han facilitat a la promotora són les que recullen els procediments de treball d'atenció a la víctima. Tot i això, la promotora s'ha adreçat al Síndic per comunicar que en algunes ocasions no se l'ha atès de manera professional i amb la sensibilitat que requereixen aquests casos, sinó que s'ha sentit jutjada i menystinguda. 

Per aquest motiu, no es pot passar per alt la situació que es pot donar quan algun dels agents que treballen a l'àrea bàsica policial no estigui al corrent de tota la situació de la promotora i que la víctima se senti mal atesa.

Tramitació

Data Administració Tràmit

25/01/2013 Direcció General de la Policia Sol·licitud d'informació a l'Administració
25/02/2013 Direcció General de la Policia Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
25/02/2013 Fiscalia Provincial de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/08/2013 Fiscalia Provincial de Barcelona No vulneració
30/08/2013 Departament d'Interior Resolució pendent d'acceptació
10/10/2013 Departament d'Interior Resposta a la resolució pendent d'acceptació
14/05/2014 Departament d'Interior Irregularitat
14/05/2014 Direcció General de la Policia Irregularitat
15/05/2014 Departament d'Interior Seguiment finalitzat