Resolució
Q-00288/2013 Disconformitat amb la tramitació d'una prestació econòmica de la renda mínima d'inserció

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Inclusió social
Data d'inici 21/01/2013
Data de l'últim moviment 06/05/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Empresa i Ocupació Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la tramitació de la seva prestació econòmica de la renda mínima d'inserció. Exposa que ha estat perceptora de la renda mínima d'inserció però que se li va suspendre. En l'aplicació de la renda mínima d'inserció de la Generalitat de Catalunya, s'observa que l'octubre de 2011 es va sol·licitar la represa de la prestació perquè el febrer de 2012 la persona interessada deixaria de percebre el subsidi de l'atur. Sembla que el febrer i el novembre de 2012 es va tornar a demanar la reactivació de la prestació, però sense èxit.

Contingut

El Síndic recorda que la resolució de suspensió hauria de recollir de forma detallada i motivada els ingressos que han estat motiu de suspensió de la prestació i la desaparició dels quals després comporta la represa. La represa de la prestació, en tot cas, ha d'acordar-se des del moment en què va finalitzar la causa de suspensió, no des del juliol de 2012.

D'altra banda, el Síndic considera que l'aplicació de l'Acord de Govern de 23 d'octubre de 2012, emparat en l'article 11.4 de la Llei 10/1997, de 3 de juliol, de la renda mínima d'inserció, no és aplicable en aquest supòsit. 

L'article 11 de la Llei esmentada, d'aprovació del pla individual d'inserció i reinserció socials i laborals, estableix que quan la disponibilitat pressupostària no sigui suficient per aprovar tots els expedients, la Comissió Interdepartamental ha d'elevar una proposta al Govern per determinar els criteris objectius i no discrecionals de prelació d'expedients.

Aquesta modificació normativa, incorporada per la Llei 5/2012 del 20 de març, de mesures fiscals, financeres i administratives de l'impost sobre les estades en establiments turístics, s'incorpora en el marc de l'aprovació inicial del projecte de pla individual d'inserció i reinserció socials i laborals, en cap cas en el marc de la modificació o suspensió de la prestació i els seus complements, quan la prestació ja està aprovada. 

Per aquest motiu, el Síndic suggereix al Departament d'Empresa i Ocupació que es reprengui la prestació de la persona interessada al més aviat possible amb efectes des del dia 1 d'octubre de 2011, data en la qual va finalitzar la causa de suspensió. 

Posteriorment, la Direcció General d'Economia Social, Cooperativa i Treball Autònom ha informat que ha acceptat parcialment els suggeriments del Síndic, motiu pel qual aquesta institució dóna per finalitzades les seves actuacions en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

04/03/2013 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Sol·licitud d'informació a l'Administració
14/05/2013 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
04/11/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
12/02/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució pendent d'acceptació
06/03/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la resolució pendent d'acceptació
02/05/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Irregularitat
05/05/2014 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Irregularitat
06/05/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Seguiment finalitzat