Resolució
Q-00297/2011 Disconformitat amb relació a una sol·licitud d'alta com a persona assegurada al Servei Català de la Salut.

Matèries
Polítiques socials
Salut
Gestió dels recursos sanitaris
Data d'inici 20/01/2011
Data de l'últim moviment 31/03/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb relació a una sol·licitud d'alta com a persona assegurada al Servei Català de la Salut.

D'acord amb la informació rebuda, la promotora va presentar aquesta sol·licitud el 4 de novembre de 2010 al centre d'atenció primària Les Hortes, de Barcelona, però encara no ha rebut la resolució ni la targeta sanitària sol·licitada.

La promotora planteja, a més, la seva disconformitat perquè l'hospital Germans Trias i Pujol, de Badalona, on va ingressar d'urgències el dia 14 de novembre de 2010, li reclama el pagament del servei prestat.

Contingut

Un cop estudiada la informació tramesa pel Departament de Salut sobre aquest assumpte, el Síndic ha traslladat a l'Administració les consideracions següents:

El Departament de Salut indica que es van enviar dues targetes sanitàries a l'adreça indicada per la persona interessada però que, en cas que a hores d'ara aquesta persona encara no disposi de la targeta, pot demanar que li sigui enviada al centre d'atenció primària o a una altra adreça.

El Departament assenyala també que el fet que la persona interessada no disposés de la targeta sanitària és el motiu pel qual l'hospital Germans Trias i Pujol li va reclamar el pagament dels serveis prestats.

En vista d'això, pel que fa al sistema de tramesa de la targeta, el Síndic ha indicat al Departament de Salut la necessitat d'assegurar que en aquests procediments es tenen en compte les previsions de la normativa general de procediment pel que fa a la pràctica de les notificacions administratives, mitjançant un sistema que permeti tenir constància de la recepció de la resolució per part de persona interessada i de la data en què la rep. 

Si bé es pot entendre que no resultaria justificada l'exigència d'un sistema de notificació administrativa per a determinades actuacions en la gestió de la demanda sanitària, en el cas de la sol·licitud d'alta com a persona assegurada al Catsalut es tracta del reconeixement o no d'un dret. I, per tant, seria convenient utilitzar una fórmula de comunicació amb garanties suficients.

D'altra banda, pel que fa a la cobertura de les despeses derivades de la intervenció que es va practicar a la persona interessada a l'hospital Germans Trias i Pujol, de la informació del Departament se'n desprèn que se'n va reclamar el pagament a la persona interessada perquè no disposava encara de la targeta, però que les despeses seran cobertes pel Servei Català de la Salut.  

En aquest sentit, el Síndic ha indicat la conveniència que el Servei Català de la Salut comuniqui aquesta circumstància expressament al centre hospitalari, per tal de deixar sense efectes el requeriment d'abonament i resoldre la situació plantejada.

De conformitat amb això exposat, el Síndic ha suggerit al Departament de Salut que adopti les mesures oportunes per tal, en primer lloc, de verificar el lliurament efectiu de la targeta sanitària i, si escau, enviar de nou el document a l'adreça indicada; en segon lloc, comunicar expressament al centre hospitalari la condició de la persona interessada de persona assegurada al Catsalut i la cobertura per part d'aquest organisme de les despeses que se li reclamen; i en tercer lloc, assegurar que en aquests procediments es compleixen les formalitats establertes per la normativa de procediment administratiu comú pel que fa a la pràctica de les notificacions administratives.

Tramitació

Data Administració Tràmit

08/02/2011 Servei Català de la Salut SCS Sol·licitud d'informació a l'Administració
06/05/2011 Servei Català de la Salut SCS Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
01/06/2011 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/07/2011 Departament de Salut Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/05/2012 Departament de Salut Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
19/06/2012 Departament de Salut Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
13/03/2014 Departament de Salut Irregularitat
31/03/2014 Departament de Salut Seguiment finalitzat