Resolució
Q-00300/2015 Queixa motivada per un error de l'empresa Gas Natural Fenosa en relació amb una sol·licitud d'alta del servei de gas

Matèries
Consum
Gas
Data d'inici 19/01/2015
Data de l'últim moviment 22/05/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Gas Natural- Fenosa Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

El promotor de la queixa exposa que l'empresa va activar el subministrament de gas natural a l'habitatge dels seus veïns, enlloc de fer-ho en el seu domicili. Gas Natural Fenosa ha assenyalat que a causa d'una incidència administrativa, l'alta de subministrament de gas sol·licitada el 30 de desembre de 2014 pel promotor no es va tramitar adequadament al seu dia, i que finalment el contracte va quedar actiu en data 30 de gener de 2015. Tot i això, afegeix que la companyia no preveu indemnitzacions per aquests motius. Aquesta informació du el Síndic a concloure que l'error no és en cap cas atribuïble al promotor, sinó que ha estat degut a una acció o omissió de la qual Gas Natural Fenosa ha de respondre davant dels seus clients.

El Codi de consum de Catalunya (aprovat per la Llei 22/2010, de 20 de juliol), en l'article 121-2, recull els drets i els interessos de les persones consumidores protegits per aquesta llei, entre els quals inclou el dret a la indemnització i reparació de danys, que es concreta en els termes següents en l'article 124-1: ?Les persones consumidores tenen dret, d'acord amb el que estableix la normativa aplicable, a la reparació o indemnització dels danys i perjudicis que pateixin com a conseqüència de l'adquisició o utilització de béns o serveis.?  

El Codi de consum també connecta aquest dret a la indemnització amb el dret de les persones consumidores a la informació sobre els béns i serveis. En aquest sentit, l'article 126-7 estableix el següent:

?1. Les persones consumidores tenen dret a rebre informació suficient, abans de contractar, sobre les compensacions, els reemborsaments o les indemnitzacions, i el mètode de determinació de l'import, en cas de manca de conformitat del bé o el servei, especialment pel que fa als serveis bàsics o essencials.

2. S'entén per informació suficient la que permet a la persona destinatària la comprensió normal de les característiques i les condicions del sistema de compensacions, reemborsaments o indemnitzacions en funció del col·lectiu al qual es dirigeix el bé o servei. L'empresari o empresària ha d'estar en disposició de facilitar la informació complementària que li sigui requerida per la persona consumidora.?

Cal remarcar que fins que no es va resoldre la incidència el promotor diu que ha patit molèsties, perjudicis i maldecaps que en cap moment tenia l'obligació de suportar. La ?incidència administrava? que va afectar-lk a ell i a la seva família era evitable si Gas Natural Fenosa hagués actuat adequadament, i no sembla adient que l'empresa descarti d'entrada qualsevol indemnització, sense haver avaluat la situació del client o sense haver valorat les seves hipotètiques al·legacions en aquest àmbit.

En conseqüència, el Síndic suggereix a Gas Natural Fenosa, d'una banda, que s'adoptin les mesures adients per tal de valorar adequadament si correspon rescabalar els perjudicis que la situació exposada hagi pogut causar al promotor de la queixa; i, de l'altra, que es donin per escrit al promotor les explicacions i disculpes pertinents sobre la incorrecció en el servei, i que se l'informi sobre el procediment que hauria de seguir en el cas que consideri adient sol·licitar la indemnització de les despeses i les molèsties que aquesta situació li hagi ocasionat.

Tramitació

Data Administració Tràmit

23/01/2015 Gas Natural- Fenosa Sol·licitud d'informació a l'Administració
11/02/2015 Gas Natural- Fenosa Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/02/2015 Gas Natural- Fenosa Resolució pendent d'acceptació
07/04/2015 Gas Natural- Fenosa Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
22/05/2015 Gas Natural- Fenosa Resposta a la resolució pendent d'acceptació