Resolució
Q-00303/2011 Disconformitat amb la denegació d'una sol·licitud d'ajut per a la promoció per a l'ocupació autònoma o per compte propi.

Matèries
Polítiques socials
Treball i pensions
Altres
Data d'inici 20/01/2011
Data de l'últim moviment 02/05/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Empresa i Ocupació Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta el seu desacord amb la denegació de la sol·licitud d'ajut per a la promoció per a l'ocupació autònoma o per compte propi que va sol·licitar el 16 d'abril de 2010.

Segons es desprèn de la documentació aportada, l'ajut se li va denegar per no complir un dels requisits que disposa l'Ordre TRE/123/2009, de 9 de març, que regula les bases que han de regir la concessió de subvencions a la promoció autònoma. Concretament, la promotora incomplia el requisit de no haver exercit la mateixa activitat amb caràcter autònom o per compte propi en els sis mesos anteriors a la data d'alta al règim de la Seguretat Social corresponent (article 5.3) 

Segons indica la persona interessada, en tot moment va seguir l'assessorament de l'Àrea de Dinamització Econòmica de l'Ajuntament de les Franqueses del Vallès, que, segons exposa, col·labora amb la Generalitat, i en cap moment no li van dir que calia complir aquest requisit. De fet, i si hagués estat així, possiblement no hauria fet cap dels tràmits administratius que va fer.

Contingut

El Departament d'Empresa i Ocupació ha tramès un informe en què indica quin va ser el motiu de la denegació de l'ajut sol·licitat per la persona interessada. 
 
De la documentació de què es disposa no es pot concloure que l'actuació de l'Administració en la denegació de l'ajut hagi estat irregular, però cal tenir present que, segons indica la persona interessada, per a la creació de la seva empresa va obtenir l'assessorament de l'Àrea de Dinamització Econòmica de Creació d'Empreses de les Franqueses del Vallès, que col·labora amb el Departament d'Empresa i Ocupació.  

El Síndic fa avinent que la informació que dóna de forma presencial una administració pública té una incidència molt més directa al ciutadà que qualsevol altre mitjà que s'utilitzi per informar del contingut i els requisits de la convocatòria de subvencions, per la qual cosa cal que es pugui garantir que la informació que es dóna al ciutadà emprenedor sigui clara, i que quan s'ofereix un assessorament personalitzat, aquest sigui adient al cas concret de la persona que el sol·licita, sobretot pel que fa als requisits per accedir als ajuts. 

Per aquest motiu, el Síndic suggereix al Departament d'Empresa i Ocupació que prengui les mesures necessàries per garantir que les oficines que informen i assessoren el ciutadà per començar la seva activitat empresarial facilitin la informació de forma correcta, sobretot pel que fa als requisits que s'han de complir per ser sol·licitants dels ajuts ja que en moltes ocasions l'obtenció de l'ajut condiciona la viabilitat del negoci.

Amb la confiança que es prendran les mesures adients per garantir que situacions com aquesta no es tornin a produir, el Síndic dóna per finalitzada la seva intervenció en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

17/02/2011 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Sol·licitud d'informació a l'Administració
29/03/2011 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/05/2011 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 24/2009, del 23 de desembre, del Síndic de Greuges- DOGC.5536 (30/12/2009)