Resolució
Q-00322/2011 Desacord amb l'ús que fan del portàtil els alumnes de l'institut d'estudis secundaris Sant Just Desvern.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Organització i planificació del sistema escolar
Data d'inici 21/01/2011
Data de l'últim moviment 11/05/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta el seu desacord amb l'ús que fan del portàtil els alumnes de l'institut d'estudis secundaris (en endavant IES) Sant Just Desvern.

La persona interessada deixa constància que diversos pares han exposat llur disconformitat davant de l'institut, però no observen que s'hagi reconduït la situació i els alumnes segueixen navegant per Internet sense control.

Contingut

La resposta tramesa pel Departament d'Ensenyament indica que l'IES Sant Just Desvern disposa de normativa sobre l'ús dels portàtils a l'aula des del curs 2009-2010, de conformitat amb el que disposen els articles 37.1 i 37.4 de la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, i els articles 19 i 25 del Decret 102/2010, de 3 d'agost, d'autonomia dels centres educatius, que deroga l'article 4 i el títol IV del Decret 270/2006, de 4 de juliol, sobre drets i deures de l'alumnat i regulació de la convivència en els centres educatius.

Segons l'informe, l'IES de Sant Just Desvern ha demanat en el curs actual els llibres de text de les assignatures d'anglès i francès per als ensenyaments de primer i segon d'ESO en format paper. La resta de llibres de text són en format digital. 

L'ús que es fa dels portàtils a l'aula ve determinat pel desenvolupament de l'activitat d'ensenyament/aprenentatge. Concretament, l'alumnat pot connectar-se al llibre digital -sense descarregar-se'l- per accedir a un desenvolupament dels continguts de la matèria corresponent i per fer els exercicis adients. El docent imparteix la matèria amb el suport informàtic, fa el seguiment del procés i vetlla per la correcta aplicació de l'ús del portàtil.

Amb tot, a la resposta del Departament s'informa que en el primer trimestre del curs actual el professorat del centre va detectar uns quants casos d'ús no autoritzat dels ordinadors i es van adoptar les mesures sancionadores d'aquestes conductes. Al llarg del segon trimestre no s'ha detectat cap ús incorrecte, però el professorat continua vetllant per l'aplicació de les normes definides pel centre que recullen regles de compliment obligat a partir d'una premissa bàsica: L'ordinador és una eina de treball al centre i la seva funció ha de ser bàsicament l'ensenyament-aprenentatge. No es poden executar, per tant, determinats programes (xarxes socials, xats, jocs...) i la navegació per Internet té un sentit estrictament acadèmic, bàsicament per connectar-se a les editorials i a les plataformes digitals contractades: teidedigital, oxford books i virtual books.

La Inspecció ha valorat positivament que l'IES Sant Just Desvern establís una normativa sobre l'ús dels portàtils a l'aula des del moment en què es va iniciar el projecte Educat 1x1, normativa que va ser aprovada pel claustre i pel consell escolar, que és vigent i que és coneguda per tota la comunitat educativa. Aquesta normativa recull les normes de compliment obligat, que han estat treballades a l'aula i dins del currículum per competències.

Amb tot, l'informe també assenyala que la xarxa Educat 1x1 no dóna gaires eines per controlar la transmissió de les dades, i que durant el primer trimestre no bloquejava pàgines de les quals no es fa un ús acadèmic (Facebook i altres), i ara que en teoria les bloqueja sembla que és molt més fàcil saltar-se el bloqueig.

L'informe de resposta finalitza dient que les qüestions que poden generar inquietud a les famílies són relatives a la digitalització de les aules i són les mateixes per a tots els centres que l'apliquen, i és per això que s'analitzarà acuradament aquest projecte.

Per això, davant del canvi metodològic i pedagògic en què està implicada tota la comunitat educativa, el Síndic suggereix al Departament d'Ensenyament que faci el seguiment i la supervisió d'aquest procés.

Tramitació

Data Administració Tràmit

01/02/2011 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
29/04/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/05/2011 Departament d'Ensenyament Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació - DOGC.5422 (16/07/2009)
Decret 102/2010, de 3 d'agost, d'autonomia dels centres educatius- DOGC.5686 (05/08/2010)