Resolució
Q-00350/2013 Disconformitat amb la manca de resposta de l'Ajuntament de Santa Eulàlia de Ronçana a un escrit relatiu a la convocatòria de 2010 per a l'accés a una plaça d'agent de la policia local

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Funció pública
Data d'inici 23/01/2013
Data de l'últim moviment 24/06/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Santa Eulàlia de Ronçana Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de resposta de l'Ajuntament de Santa Eulàlia de Ronçana a l'escrit que va presentar el 5 de juliol de 2012.

Explica que l'any 2010 va participar en la convocatòria per a l'accés, mitjançant concurs oposició lliure, d'una plaça d'agent de la policia local de Santa Eulàlia de Ronçana, en la qual va quedar en segon lloc. Tot i això, ha tingut coneixement que la persona que va obtenir la plaça no ha superat el curs a l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya, motiu pel qual va presentar un escrit el 5 de juliol de 2012 en què demanava que se li adjudiqués la plaça de policia local, però no ha rebut cap resposta.

Contingut

En vista de la informació tramesa per l'Ajuntament de Santa Eulàlia de Ronçana, el Síndic fa les consideracions següents:

1. El contingut de les bases dels processos selectius, d'acord amb reiterada jurisprudència, vincula l'Administració i els concursants pel fet de participar-hi.

La base desena de la convocatòria d'accés per concurs oposició a la plaça d'agent de la policia local de Santa Eulàlia de Ronçana, publicada en el BOP de 2 de març de 2010, establia que es creava una borsa d'interinatge amb els aspirants que haguessin superat les proves i no haguessin estat seleccionats. La base assenyalava que es podria nomenar com a interins d'aquesta borsa els aspirants que haguessin quedat en segon lloc i successius.

Així, la potestat de nomenar com a interins, en el cas que es produeixi alguna vacant, els aspirants que integren la borsa no esdevé potestativa sinó obligatòria durant el termini de vigència de la borsa. 

Si bé és cert que la base desena de la convocatòria de 2010, igual que la de 2011, no estableix cap límit temporal de vigència de la borsa d'interins, s'ha d'entendre que la previsió que recull la convocatòria posterior deixa sense efecte l'anterior. Per tant, per evitar qualsevol dubte als participants, el Síndic suggereix a l'Ajuntament que, en la propera convocatòria, a l'hora de redactar la base relativa a la borsa d'interinatge es faci constar expressament quin és el termini de vigència.

2. Pel que fa la manca de resposta a l'escrit de la persona interessada, el qual, segons indica l'Ajuntament, s'ha d'entendre desestimat per silenci administratiu, el Síndic recorda que l'obligació de donar resposta a les sol·licituds que els ciutadans i les ciutadanes adrecen a l'Administració forma part del dret a una bona administració, reconegut a l'article 30 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya i regulat a l'article 22 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, que inclou el dret a obtenir una resolució expressa i que sigui notificada dins del termini legalment establert. 

D'acord amb el Codi de bones pràctiques administratives impulsat pel Síndic, l'Administració té l'obligació de donar resposta escrita a les qüestions que les persones li plantegin també per escrit tant en el marc d'un procediment administratiu com quan formulin suggeriments, propostes, queixes o demandes d'informació.

L'article 42.7 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, estableix que ?el personal al servei de les administracions públiques que tingui a càrrec seu el despatx dels assumptes, així com els titulars dels òrgans administratius competents per instruir i resoldre, són directament responsables, en l'àmbit de les seves competències, del compliment de l'obligació legal de dictar resolució expressa dins el termini?.

L'existència de l'acte fictici per mitjà del silenci administratiu no exonera l'Administració de l'obligació de resoldre expressament i, alhora, garanteix a la persona interessada conèixer les raons que fonamenten la decisió.

Tramitació

Data Administració Tràmit

18/02/2013 Ajuntament de Santa Eulàlia de Ronçana Sol·licitud d'informació a l'Administració
05/03/2013 Ajuntament de Santa Eulàlia de Ronçana Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/03/2013 Ajuntament de Santa Eulàlia de Ronçana Resolució pendent d'acceptació
14/05/2013 Ajuntament de Santa Eulàlia de Ronçana Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
24/05/2013 Ajuntament de Santa Eulàlia de Ronçana Resposta a la resolució pendent d'acceptació
21/06/2013 Ajuntament de Santa Eulàlia de Ronçana Vulneració
24/06/2013 Ajuntament de Santa Eulàlia de Ronçana Seguiment finalitzat