Resolució
Q-00362/2010 Manca de resposta de l'Ajuntament de Sant Pol de Mar a les reclamacions per no respectar el dret a participar en assumptes públics.

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Procediment administratiu
Data d'inici 01/02/2010
Data de l'últim moviment 24/02/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Sant Pol de Mar Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El secretari d'una associació de veïns exposa les incidències en el dret a rebre informació directa de l'Ajuntament de Sant Pol de Mar d'assumptes que són del seu interès i en el dret a participar en els assumptes públics.

Per exemplificar aquesta situació, el promotor explica determinades irregularitats en el procés participatiu i d'aprovació del Reglament de participació ciutadana.

En aquest sentit, el promotor manifesta que ambdós processos s'han demorat molt en el temps, amb intervals llargs d'inactivitat. Això ha dificultat assolir un document final, ja que a hores d'ara encara està pendent d'aprovació definitiva, després de finalitzar el termini d'audiència posterior a l'acord d'aprovació inicial. 

A més, el promotor explica que, en la seva condició de membre del Consell de Serveis Personals i Qualitat de Vida, ha tingut problemes per disposar de tota la documentació completa i per exposar la seva postura en el procés participatiu, ja que aquest es va tancar unilateralment amb un document definitiu que no recull pràcticament cap de les propostes del debat que es va fer en la fase de consulta i no s'hi va admetre cap aportació. Per això, considera que el document no disposa del consens polític, tècnic i social que perseguia el procés participatiu. 

En darrer terme, el promotor també exposa incidències de caire procedimental, relacionades amb la confecció de les actes del Consell citat o amb l'aportació de documentació, com la memòria participativa, posterior a la presentació del projecte de Reglament al Ple perquè l'aprovi.

La persona interessada diu que ha exposat totes aquestes circumstàncies en diversos escrits d'al?legacions, el 6 i el 17 de novembre de 2009, però no n'ha obtingut cap resposta.

Contingut

La informació municipal de resposta consisteix en una relació cronològica de les actuacions realitzades per elaborar i aprovar l'esmentat Reglament i una còpia de l'informe elaborat per la Secretaria municipal sobre les al·legacions presentades durant el termini d'informació pública, un cop aprovat inicialment pel Ple de 29 de setembre de 2009.

Davant d'això, el Síndic recorda que a hores d'ara no consta que el consistori hagi aprovat el Reglament definitivament ni que hagi respost les al·legacions presentades per l'associació de veïns promotora de la queixa.

En vista d'aquesta informació, el Síndic formula les consideracions següents sobre el tema plantejat:

Si bé no hi ha una obligació legal que els ajuntaments disposin d'un reglament que reguli els procediments i els instruments de participació dels ciutadans en les qüestions que afecten el municipi, aquesta institució recorda que l'article 43 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya estableix el deure dels poders públics de promoure la participació social en "l'elaboració, la prestació i l'avaluació de les polítiques públiques". Un dels instruments de foment d'aquesta desitjada participació, tot i que no exclusiu, és el reglament municipal que preveu la participació ciutadana en els àmbits de competència municipal.

Segons la documentació aportada, el procés d'elaboració del Reglament va ser dissenyat, en si mateix, com un procediment en què ja s'aplicaven tècniques participatives, tot recollint l'opinió dels ciutadans de forma genèrica i per mitjà d'institucions representatives.

La primera data facilitada és la del 4 de desembre de 2007, dia en què es va informar el Consell de Serveis, Personal i Qualitat de Vida de les reunions mantingudes amb tècnics de la Diputació de Barcelona per tal d'elaborar el Reglament esmentat. Això vol dir que els treballs preliminars ja s'havien iniciat temps abans.

El 29 de setembre de 2009, és a dir vint-i-un mesos més tard, el Ple de l'Ajuntament va aprovar la proposta de Reglament inicialment, però aquí es va aturar el procés, ja que no va arribar a aprovar-se definitivament.

Davant d'aquests fets, resulta complicat per al Síndic manifestar-se sobre les vicissituds del procés i valorar-lo. Durant vint-i-un mesos s'han produït multitud de reunions, s'han contractat serveis de consultoria, s'han redactat actes, s'ha ofert i recollit informació... iniciatives que s'entén que han estat suficients i eficaces dins de la lògica dels processos participatius.

Aquesta institució entén que, més enllà del debat legal sobre si han de ser o no contestades unes al·legacions en un procés que finalment és abandonat i que, en conseqüència, resulta buit de tota eficàcia, el que cal tenir en compte és si resulta acceptable deixar el procés en la forma en què s'ha fet.

Durant més de dos anys, i en teoria encara actualment, s'ha aixecat una expectativa i s'han involucrat unes voluntats i il?lusions que no s'han correspost. El Síndic de Greuges no té la funció de determinar si aquest Ajuntament ha de tenir o no Reglament de participació ciutadana, però, un cop iniciat el procés, aquest ha de finalitzar d'una manera adequada, coherent i lògica. O bé s'aprova el Reglament o bé, si legítimament s'atura, és dona per no aprovat de forma definitiva o per aturat el procés, mitjançant el corresponent acte administratiu i sempre comunicant a les parts que hi han intervingut la raó de les decisions preses.

S'entén que amb l'actuació per la via de fet no es contribueix a fomentar la participació dels ciutadans en els afers públics, sinó, tot al contrari, es desmotiva una força i unes capacitats potencials per futures ocasions que podran inhibir-se si són cridades a un nou procés.

En conseqüència, el Síndic suggereix al consistori que doni compte de la raó de la suspensió o aturada del procés d'elaboració i aprovació del Reglament municipal de participació ciutadana i, si escau, de les previsions futures, a l'associació promotora de la queixa i a les altres persones o col·lectius que hi van intervenir.

Amb aquest suggeriment, es finalitzen les actuacions en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

03/03/2010 Ajuntament de Sant Pol de Mar Sol·licitud d'informació a l'Administració
11/06/2010 Ajuntament de Sant Pol de Mar Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
12/08/2010 Ajuntament de Sant Pol de Mar Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
24/02/2011 Ajuntament de Sant Pol de Mar Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 24/2009, del 23 de desembre, del Síndic de Greuges- DOGC.5536 (30/12/2009)
Llei orgànica 6/2006, de 19 de juliol, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya- BOE.172 (20/07/2006)