Resolució
Q-00384/2010 Disconformitat amb l'Ajuntament de Canet de Mar per la manca de resposta a un escrit sobre una errada en relació amb les dades d'una persona en el padró municipal d'habitants.

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Procediment administratiu
Data d'inici 01/02/2010
Data de l'últim moviment 12/04/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Canet de Mar Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de resposta a un escrit adreçat a l'Ajuntament de Canet de Mar sobre una errada en relació amb les dades de la seva mare que consten al padró municipal d'habitants.

Segons manifesta el promotor de la queixa, l'Ajuntament va donar d'alta la seva mare al padró d'habitants el 20 d'octubre de 1998 i el domicili que hi constava era el correcte. 

El 23 d'abril de 2007 el promotor va demanar un certificat històric de convivència de la seva mare i de la germana d'aquesta, el qual es va expedir el 3 de juliol de 2007 però amb una errada, ja que consta que la mare del promotor de la queixa es va donar d'alta al padró municipal d'habitants en un domicili diferent del real.

Seguidament, el promotor explica que l'11 de juliol de 2007 es va dirigir de nou a l'Ajuntament perquè esmenés aquesta errada, i que encara no ha rebut cap resposta.

Contingut

En l'informe de resposta tramès per l'Ajuntament de Canet de Mar, s'informa que certament es va produir un error, que va ser fruit de la transcripció manual del certificat històric. Concretament, s'explica que en el programa de padró d'habitants que fins ara s'ha utilitzat, quan una persona havia fet una baixa per trasllat i canvi de residència no quedava massa clar el domicili on havia figurat empadronada i el nou on s'empadronava, i que aquest va ser el motiu de l'error.

El consistori també manifesta que no va ser necessari fer cap correcció perquè quan el promotor va sol·licitar l'esmena, es va comprovar que des del 20 d'octubre de 1998 en el padró d'habitants figura que la persona interessada està empadronada a l'adreça correcta.

De la informació facilitada per l'Ajuntament, cal concloure que, si bé s'ha esmenat l'error que va originar la queixa del promotor, durant un període de temps el programa de padró d'habitants no permetia obtenir dades fiables respecte del domicili habitual dels habitants de Canet de Mar.

En aquest sentit, el Síndic ha recordat a l'Ajuntament que quan la persona interessada va comunicar el canvi de domicili, el 20 d'octubre de 1998, ja feia més de dos anys que s'havia modificat la normativa que regula el padró municipal, per mitjà de la Llei 4/1996, de 10 de gener, i posteriorment es va aprovar el Reial decret 2612/1996, de 20 de desembre, que modifica el Reglament de població i demarcació territorial de les entitats locals aprovat pel Reial decret 1690/1986, d'11 de juliol.

La normativa determina que les certificacions expedides pels ajuntaments sobre aquestes dades tenen caràcter de document públic i, en conseqüència, gaudeixen de la presumpció de veracitat i fan prova de les dades que s'hi consignen, a tots els efectes administratius.

D'altra banda, la gestió del padró municipal correspon als ajuntaments, que l'han de gestionar per mitjans informàtics, i que han d'efectuar les actuacions i les operacions necessàries per tal de mantenir-lo actualitzat, amb la finalitat que les dades que hi consten s'ajustin a la realitat.

Alhora, la inscripció en el padró d'habitants és un acte administratiu que atribueix drets i deures a la persona que resideix habitualment al municipi i, per aquest motiu, d'una banda hi ha l'obligació d'inscriure's al padró del municipi de residència, però de l'altra l'Ajuntament té l'obligació de verificar que les dades que hi consten són reals.

És per això, que el Síndic ha demanat a l'Ajuntament de Canet de Mar que sigui especialment curós en la gestió del padró, i que faci les actuacions necessàries perquè en tot moment el padró sigui el reflex de la realitat del municipi pel que fa a la residència i el domicili dels seus habitants. 

Amb aquests suggeriments, el Síndic finalitza les seves actuacions en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

17/02/2010 Ajuntament de Canet de Mar Sol·licitud d'informació a l'Administració
11/06/2010 Ajuntament de Canet de Mar Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
12/07/2010 Ajuntament de Canet de Mar Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
12/04/2011 Ajuntament de Canet de Mar Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local- BOE.80 (03/04/1985)
Llei 4/1996, de 10 de gener, que modifica la Llei 7/1985, reguladora de la Llei de bases de règim local- BOE.11 (12/01/1996)
Reial decret 1690/1986, d'11 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de població i demarcació territorial- BOE.194 (14/08/1986)
Reial decret 2612/1996, de 20 de desembre, pel qual es modifica el Regalment de Població i Demarcació Territorial de les Entitats Locals aprovat pel Reial decret 1690/1986, d'11 de juliol- BOE.14 (16/01/1997)