Resolució
AO-00407/2012 Actuació d'ofici per estudiar la informació publicada en premsa relativa a la flexibilització de les ràtios dels centres d'atenció residencial i diürna per a persones amb discapacitat que s'estableixen a la Cartera de serveis socials

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 26/01/2012
Data de l'últim moviment 31/10/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El mes de gener de 2012 els mitjans de comunicació es van fer ressò de la signatura d'un acord el passat mes de desembre entre la directora general de l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials i els quatre presidents de les organitzacions majoritàries que gestionen centres d'atenció residencial i diürna per a persones amb discapacitat: la Coordinadora de Profunds de Catalunya, l'Associació Empresarial de Discapacitat Intel·lectual de Catalunya, la Federació Catalana de Paràlisi Cerebral i la Federació ECOM.

Segons la informació publicada, aquest acord possibilitaria la flexibilització de les ràtios que s'estableixen a la Cartera de serveis socials aprovada per Decret 142/2010, d'11 d'octubre, actualment vigent per a aquest tipus de serveis.

Segons aquesta informació, la flexibilització es va acordar per compensar aquests centres davant de les possibles minoracions de les subvencions que la Llei de pressupostos de la Generalitat de Catalunya preveu per a aquests serveis.

El Síndic, doncs, basant-se en la informació publicada en premsa, i atesa la possible minva en la qualitat dels serveis garantits a persones amb discapacitats que suposaria la flexibilització en les ràtios de professionals que atenen aquests centres, ha decidit obrir una actuació d'ofici per verificar aquesta informació.

Contingut

En primer lloc, els ajustament dels mòduls econòmics de les prestacions de servei per a persones amb discapacitat d'un 4,5% en llars residencials, un 3% en residències i la congelació en el cas dels centres d'atenció diürna respecte dels previstos a la Cartera de serveis socials vigent, aprovada per Decret 142/2010, d'11 d'octubre, i les mesures de flexibilització de les ràtios de personal en aquests centres, entren en vigor a partir de l'1 de juny de 2012, data en què entra en vigor l'Ordre BSF/127/2012, de 9 de maig, per la qual s'actualitzen el cost de referència, el mòdul social i el copagament, i també els criteris funcionals de les prestacions de la Cartera de serveis socials per a l'exercici 2012.

És aquesta ordre la que dóna la cobertura suficient a l'aplicació de les mesures d'ajustament dels mòduls econòmics i de flexibilització dels serveis d'atenció residencial i diürna i, per tant, anteriorment a la seva entrada en vigor, l'1 de juny de 2012, aquestes mesures no podien ser aplicades.

En segon lloc, el Síndic entén que el procediment seguit per efectuar una revisió que suposa un decrement en la Cartera de serveis socials vigent no ha estat adequat i no ha respectat el principi de participació cívica previst a la Llei de serveis socials. 

Per aquest motiu, i per tal de mantenir el consens en aquest àmbit, el Síndic recorda al Departament de Benestar Social i Família que el procés que s'ha de seguir per modificar la Cartera és el que s'especifica a l'article 25.3 de la Llei de serveis socials, que inclou els informes del Consell General de Serveis Socials i del Comitè d'Avaluació de Necessitats de Serveis Socials i la codecisió dels ens locals titulars de part del sistema de serveis socials per mitjà del Consell de Coordinació de Benestar Social, i que ha de tenir en compte les dades del Sistema d'Informació Social i la informació procedent de les instàncies socials que siguin rellevants per als serveis socials.

El Síndic recorda de nou al Departament que el procés de revisió de la Cartera de serveis socials, més enllà de l'habilitació legal que ha suposat la Llei de pressupostos 1/2012 per a l'aprovació reglamentària d'aquesta flexibilització en les ràtios dels serveis de centres d'atenció residencial i diürna per a persones amb discapacitat, requereix un procediment d'aprovació que ha de garantir un consens amb el sector i ha de suposar el seguiment de les indicacions dels òrgans de consulta que garanteixen la base científica de l'actuació del Sistema Català de Serveis Socials, a la finalització de la pròrroga de la seva vigència, el 31 de desembre de 2012.

I en tercer lloc, respecte de l'afectació de la flexibilització de les ràtios establertes a la cartera i de l'establiment dels estàndards de qualitat previstos al Pla de qualitat dels serveis socials de Catalunya per aquest servei, atès que el Síndic desconeix com es desenvolupa aquest pla i quina és la definició dels indicadors que el mateix Pla estableix per a la consecució dels objectius estratègics previstos, el Síndic suggereix que, per al cas que no s'hagi avançat en aquest sentit, s'agiliti el desplegament d'aquest pla i s'estableixin les mesures de control i seguiment oportunes per garantir la qualitat en els serveis, sobre la base de la responsabilitat del Departament de vetllar pel compliment d'un dels principis rectors del sistema de serveis socials.

Tramitació

Data Administració Tràmit

02/02/2012 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació a l'Administració
08/03/2012 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
07/06/2012 Departament de Benestar Social i Família Resolució
31/10/2012 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat