Resolució
Q-00427/2012 Disconformitat amb la llista d'espera per a unes proves de pneumologia a l'Hospital de Terrassa

Matèries
Polítiques socials
Salut
Gestió dels recursos sanitaris
Data d'inici 26/01/2012
Data de l'últim moviment 24/07/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la llista d'espera en què es troba perquè li facin unes proves de pneumologia a l'Hospital de Terrassa, que li van ser prescrites el 6 de setembre de 2011.

Contingut

El Departament de Salut informa que el 6 de setembre de 2011 la persona interessada va ser visitada per l'especialista en pneumologia de l'atenció primària amb una prioritat ordinària; que el 29 de maig de 2012 va ser visitada a consultes externes de l'hospital Mútua de Terrassa i l'especialista va considerar convenient prescriure-li una polisomnografia amb una prioritat ordinària, i que per dur a terme aquesta prova en aquest centre hospitalari, la llista d'espera és de sis mesos.

Tot i que és cert que ara per ara no és possible exigir la realització de cap prova diagnòstica en un temps determinat, ja que no es va arribar a publicar el decret elaborat pel Departament de Salut que preveia un temps d'espera màxima per a determinades proves diagnòstiques, cal destacar que entre aquestes proves es trobava la polisomnografia amb un temps màxim d'espera de 120 dies, temps inferior al que haurà d'esperar la persona interessada perquè li facin la prova (sis mesos). D'altra banda, cal que les proves prescrites per un especialista amb la finalitat de determinar un diagnòstic no es vegin sotmeses a retards excessius que puguin causar problemes en la salut dels usuaris i assegurar-se que es respectarà el dret de les persones a ser ateses en un temps raonable, encara que no s'hagi establert la garantia d'un temps d'espera màxim.

Altrament, el Síndic recorda al Departament de Salut, amb caràcter general, que la Carta de drets i deures dels ciutadans en relació amb la salut i l'atenció sanitària editada pel Departament l'any 2002 recull que els serveis de salut i els dispositius assistencials s'han d'organitzar de la manera més eficient possible per tal que el pacient pugui ser atès com més aviat millor i d'acord amb criteris d'equitat, adequació i disponibilitat de recursos, tipus de patologia, prioritat d'urgència, temps d'espera raonable prèviament establert i que garanteixi la continuïtat assistencial.

En aquest sentit, el Síndic reitera, un cop més, la necessitat que des del Departament de Salut s'adoptin les mesures que calguin perquè s'acurtin els terminis d'espera tant com sigui possible, de manera que els ciutadans vegin reconegut el dret a l'assistència sanitària de manera suficientment àgil.

Tramitació

Data Administració Tràmit

07/02/2012 Servei Català de la Salut SCS Sol·licitud d'informació a l'Administració
18/04/2012 Servei Català de la Salut SCS Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/07/2012 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
19/11/2012 Departament de Salut Resolució
24/07/2013 Departament de Salut Seguiment finalitzat