La persona interessada, en representació d'una associació de mares i pares d'alumnes (en endavant AMPA) de Viladecavalls, es queixa de les condicions de provisió del transport escolar en un centre d'aquest municipi.
La persona interessada també lamenta l'increment important de la quota del servei fins a 265,5 euros per alumne i curs i considera que, atesa la configuració urbanística i residencial del municipi i la manca de transport públic, aquesta provisió hauria de ser gratuïta.
Després d'estudiar el contingut dels informes del Consell Comarcal del Vallès Occidental i de l'Ajuntament de Viladecavalls, el Síndic fa les consideracions següents:
En primer lloc, pel que fa al tipus de transport escolar, el Decret 161/1996, de 14 de maig, pel qual es regula el servei escolar de transport per tal de facilitar el desplaçament de l'alumnat en l'educació obligatòria, preveu que aquest pugui proveir-se a través d'un servei discrecional o bé a través d'un servei regular de viatgers.
El servei de transport escolar al centre en qüestió té caràcter discrecional i està regulat pel Reglament del servei de transport escolar col·lectiu del Vallès Occidental, dictat pel Consell Comarcal del Vallès Occidental, com a òrgan competent en matèria de transport escolar per delegació del Departament d'Ensenyament.
I en segon lloc, pel que fa al cost del servei de transport escolar, el Decret 161/1996 preveu que aquest servei sigui obligatori i gratuït en el cas de l'alumnat d'educació obligatòria que hagi d'escolaritzar-se fora del seu municipi de residència en un centre proposat pel Departament d'Ensenyament. En la resta de situacions, la provisió d'aquest servei no és obligatòria ni gratuïta, com succeeix en el cas objecte de queixa, ja que es tracta d'un transport escolar entre diferents nuclis del mateix municipi a un institut del municipi.
Des d'un punt de vista formal, doncs, el Síndic no aprecia irregularitat en el canvi relatiu a la provisió del servei de transport escolar.
Dit això, i tot i que aquest servei no és obligatori, el Decret 161/1996 també preveu que quan les necessitats d'escolarització en un determinat municipi així ho aconsellin, es pot facilitar el servei escolar de transport o la concessió d'ajuts a l'alumnat d'educació obligatòria que s'hagi de desplaçar a centres docents del mateix municipi però distants del seu lloc de residència.
A parer del Síndic, aquest és el cas objecte de queixa, ja que el trajecte que han de recórrer els alumnes fins al centre és de diversos quilòmetres, distància suficient per garantir unes condicions de transport adequades.
També és cert que la normativa parla de provisió de transport escolar i de concessió d'ajuts en cas que els centres docents estiguin distants del lloc de residència de l'alumnat, però no pas de gratuïtat total.
En aquest sentit, el Síndic no considera irregular l'aplicació d'una quota bàsica per a ús del servei, i, per tant, demana al Consell Comarcal del Vallès Occidental que tingui en compte aquesta consideració en el cas de modificació futura del preu públic.
D'altra banda, davant de l'augment de quotes, el Síndic considera que des de la perspectiva dels drets el més important és garantir l'accessibilitat al servei. Tot i això demana al Consell Comarcal del Vallès Occidental i a l'Ajuntament de Viladecavalls que estiguin atents a les dificultats d'accés al servei que poden patir encara algunes famílies per raons econòmiques, i que garanteixin els mitjans perquè cap alumne no deixi de fer-ne ús o en quedi exclòs per aquest motiu.