Resolució
Q-00441/2011 Queixa en relació amb els fets succeïts al menjador escolar d'una escola d'educació infantil i primària de Barcelona.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Preinscripció a l'educació i centres
Data d'inici 28/01/2011
Data de l'últim moviment 28/07/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La persona interessada exposa que el seu fill pateix una greu al·lèrgia alimentària i que per aquest motiu, tot i fer ús de l'espai del menjador escolar, porta en una carmanyola el menjar que se li prepara a casa. A causa d'una equivocació del personal del menjador es va donar el menjar d'una altra carmanyola a l'infant i se'l va obligar a menjar-se'l malgrat que l'infant va manifestar que aquell no era el seu dinar. Poc després va patir un xoc anafilàctic molt sever.

Contingut

De l'informe aportat pel Departament d'Ensenyament, se'n desprèn que l'escola era conscient de l'al·lèrgia que patia el fill de la persona interessada, que va assumir la responsabilitat de vetllar per la seva salut, que va informar-ne al personal, que va mantenir instruccions detallades actualitzades sobre els passos que calia seguir en cas d'ingesta dels aliments que li provoquen l'al·lèrgia amb la documentació pertinent i que hi havia una bona col·laboració entre la família i l'escola. 

Igualment, el Síndic observa que el servei del menjador va prendre les mesures de prevenció per una utilització segura del servei per part del menor, per assegurar que no menjaria els aliments als quals té al·lèrgia, i que aquestes mesures eren supervisades per la direcció de l'escola.

L'error que va portar a confondre les dues bosses no senyalitzades que contenien les carmanyoles es va produir per una esquerda en el protocol respecte a l'etiquetatge extern de les bosses de menjar, que no era prou detallat per assegurar que no hi hauria mai una confusió. Es desconeix si hi havia una persona fixa que s'encarregava de donar el contingut de la bossa a l'infant, cosa que seria aconsellable, i, d'altra banda, tampoc no se'l va escoltar quan aquest va dir que aquell no era el seu dinar i se'l va obligar a menjar-se'l, de manera que si se li hagués fet cas i s'hagués revisat el contingut de la bossa s'hauria evitat l'accident.

El Síndic considera que posteriorment l'escola va actuar correctament perquè va vetllar perquè l'alumne fos atès, va analitzar el que havia succeït i va preveure altres mesures en cas que l'alumne es quedés a dinar per tal d'evitar que l'incident es tornés a produir. 
Això no obstant, el Síndic fa les consideracions i recomanacions següents al Departament de Salut:

En primer lloc, recorda el dret de qualsevol alumne a gaudir del servei de menjador, si l'escola ofereix aquest servei.

En segon lloc, demana que s'apliquin les previsions fetes després d'analitzar els fets ocorreguts.

I finalment, exposa la necessitat de formar i informar el personal del servei de menjador per a l'observació dels alumnes en aquestes circumstàncies, per escoltar-los i prendre's seriosament el que diuen, a fi d'analitzar una possible errada, abans d'obligar-los a menjar sense revisar si realment la carmanyola conté el seu dinar.

Tramitació

Data Administració Tràmit

03/02/2011 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
18/03/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/07/2011 Departament d'Ensenyament Resolució