Resolució
Q-00449/2014 Manca d'accés dels grups a l'oposició de l'Ajuntament de Ponts als mitjans de titularitat pública i altres presumptes irregularitats relacionades amb l'accés a la informació i la convocatòria de plens

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Participació ciutadana, política i règim electoral
Data d'inici 27/01/2014
Data de l'últim moviment 22/10/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Ponts Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

Un grup municipal de l'Ajuntament de Ponts es queixa de la manca d'accés per part dels grups a l'oposició als mitjans de titularitat pública i denuncia presumptes pràctiques irregulars pel que fa a la convocatòria de plens, resposta de preguntes i accés a la informació per part dels càrrecs electes.

Contingut

Pel que fa a la convocatòria de les sessions ordinàries del ple municipal, sens perjudici de circumstàncies singulars que justifiquin en determinats casos endarrerir-ne la convocatòria, l'article 98 del text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya determina que els municipis de menys de 5.000 habitants han de tenir sessió ordinària del ple amb una periodicitat mínima trimestral. 

Aquesta periodicitat mínima establerta legalment, a banda que coincideix amb l'acordada pel mateix ple, ha de ser la referència en la planificació de les sessions, sens perjudici dels casos en què, raonablement, la proximitat d'una sessió extraordinària tinguda prèviament faci aconsellable endarrerir o suprimir la sessió ordinària. 

Pel que fa a la resposta a les preguntes formulades per escrit per ser contestades en sessió plenària, cal destacar que, si han estat presentades fins a 24 hores abans de la sessió, s'han de contestar en aquella sessió, llevat que el destinatari en demani l'ajornament a la sessió següent (article 105.3). En el mateix sentit, l'orde del dia de les sessions extraordinàries, quan alteren la periodicitat de les sessions ordinàries, hauria d'incloure també la previsió de donar resposta a les preguntes formulades prèviament per escrit. 

Amb relació a la participació dels grups amb representació al ple en els mitjans de difusió municipals, el Síndic reitera que els grups municipals i els regidors formen part de la corporació municipal i la seva participació en tots els mitjans de comunicació propis del consistori, a banda d'un dret reconegut específicament en l'article 170.2 del Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, és un instrument per a la participació democràtica i la lliure confrontació d'idees i de projectes.

Quant a l'accés dels regidors a la informació municipal, els promotors de la queixa fan referència a la denegació (verbal) d'accés a determinada informació, l'endarreriment i la manca de resposta formal a peticions escrites i, amb caràcter general, l'incompliment del règim específic d'accés a informació municipal reconegut als càrrecs electes de l'Administració local. 

Com s'ha assenyalat reiteradament, el règim singular d'accés a la informació pública que tenen reconegut legalment els regidors municipals és d'abast superior al del comú dels ciutadans, amb fonament en l'especificitat i la transcendència de les funcions que l'ordenament els encomana, amb relació al control democràtic de l'acció de govern municipal i com a instrument de participació ciutadana en els afers públics. 

Aquesta especificitat comporta un termini de resposta molt breu (4 dies) i el sentit positiu del silenci quan no es respon la sol·licitud en aquest termini. També comporta, perquè així ho estableix expressament l'article 164.5 del Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, el dret a obtenir còpia dels documents als quals tenen accés.

El Síndic recorda a l'Ajuntament que la llei determina que els municipis de menys de 5.000 habitants han de tenir sessió ordinària del ple amb una periodicitat mínima trimestral i que la resposta a les preguntes formulades per escrit per ser contestades en sessió plenària, s'han de respondre en aquella sessió, llevat que el destinatari en demani l'ajornament a la sessió següent. En el mateix sentit, l'orde del dia de les sessions extraordinàries, quan alteren la periodicitat de les sessions ordinàries, hauria d'incloure també la previsió de donar resposta a les preguntes formulades prèviament per escrit. 

Així mateix, suggereix al consistori que adopti les mesures oportunes per garantir un espai propi als grups municipals en el butlletí informatiu i qualsevol altre mitjà de comunicació municipal, i que iniciï els tràmits per aprovar un reglament que reguli les condicions d'accés i d'ús dels mitjans de comunicació municipals per part dels regidors i grups municipals que formen part de la corporació, en els temes previstos legalment.

Tramitació

Data Administració Tràmit

12/02/2014 Ajuntament de Ponts Sol·licitud d'informació a l'Administració
31/03/2014 Ajuntament de Ponts Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/04/2014 Ajuntament de Ponts Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
23/09/2014 Ajuntament de Ponts Resolució pendent d'acceptació
10/11/2014 Ajuntament de Ponts Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
24/02/2015 Ajuntament de Ponts Segona reiteració / No col·laboració
27/02/2015 Ajuntament de Ponts Resposta a la resolució pendent d'acceptació
10/03/2015 Ajuntament de Ponts Irregularitat
22/10/2015 Ajuntament de Ponts Seguiment finalitzat