Resolució
Q-00471/2011 Disconformitat amb el Departament de Benestar Social i Família pel retard en una resolució del procediment de la situació de dependència i del dret als serveis i a les prestacions vinculades.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Gent gran
Data d'inici 31/01/2011
Data de l'últim moviment 10/02/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el retard en la resolució del procediment de la situació de dependència i del dret als serveis i a les prestacions vinculades de la seva mare.

De la informació de l'expedient, se'n desprenen les circumstàncies següents:

El 8 de juliol de 2008, es va dictar la resolució de la situació de dependència de la persona interessada, que li atorgava un grau II i nivell 1.

Atès l'empitjorament de l'estat de salut de la seva mare, el 28 d'octubre de 2008 la promotora va presentar una sol·licitud de revisió de reconeixement del grau i nivell de dependència.

El 5 de maig de 2009 la promotora va reclamar de nou aquesta revisió.

Com que no rebia cap resposta, el mes d'octubre de 2009 es va adreçar personalment a les dependències de la Generalitat per demanar per l'estat de tramitació de l'expedient de la seva mare.

Finalment, el 12 de novembre de 2009, una avaluadora de l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) va anar a fer una nova valoració a la persona interessada.

El 6 de desembre de 2009, la persona interessada va morir. Deu dies més tard, el 16 de desembre de 2009, la promotora va rebre la resolució en què se li comunicava la revisió de grau i s'atorgava a la persona interessada un grau III i nivell 2 de dependència.

Tanmateix, com que no es va fer arribar a la promotora la resolució del Programa individual d'atenció (en endavant PIA) corresponent a la revisió de grau, no es reconeixen a la persona interessada els drets derivats d'aquesta nova valoració.

Contingut

Un cop estudiat l'expedient de la persona interessada, el Síndic entén que la circumstància que motiva la queixa es correspon amb la problemàtica general dels procediments de reconeixement de la situació de dependència i del dret d'accés als serveis i a les prestacions vinculades en què durant la tramitació del procediment es produeix la defunció de la persona sol·licitant. En relació amb aquesta problemàtica, en data 26 de maig de 2010, el Síndic va fer arribar a l'antic Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) diverses consideracions i recomanacions en el marc de l'actuació d'ofici número 05426/08.

Sobre aquestes consideracions i recomanacions, el Síndic va rebre una resposta en la qual el DASC assenyalava que, ?ha de ser el Ministeri de Sanitat i Política Social qui ho reguli a través d'una norma estatal comuna?. El DASC assenyalava, igualment, que ?fins que el Govern espanyol no prengui una decisió comuna, el Departament continuarà aplicant les instruccions 10/2009, que reconeixen el dret de les persones hereves a percebre les quantitats corresponents a les prestacions econòmiques que haurien correspost a la persona interessada només quan la defunció s'ha produït amb posterioritat a la resolució del PIA?.

Segons aquesta informació, el Síndic entén que, pel que fa a la problemàtica general, les seves recomanacions no han estat acceptades.

Pel que fa al cas concret de la promotora de la queixa, el Síndic recorda al Departament de Benestar Social i Família que, tal com disposa l'article 53 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, les administracions tenen el deure de dictar resolució expressa sobre tots els procediments, i de notificar-la a les persones interessades, amb les úniques excepcions que recullen expressament els preceptes esmentats.

En el mateix sentit, l'article 22 d) del mateix cos legal, estableix el dret dels ciutadans a obtenir una resolució expressa i que se'ls notifiqui dins del termini legalment establert.

Per això, i per concloure finalment aquesta queixa, el Síndic recorda al Departament la necessitat que tingui en compte i respecti les formalitats i els requisits establerts, especialment pel que fa a dictar resolució expressa i comunicar-la a les persones interessades.

Tramitació

Data Administració Tràmit

10/02/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució