El Departament de Benestar i Família assenyala que els motius que fonamenten la desestimació de la sol·licitud d'acolliment familiar es basen en l'article 61 del Decret 127/1997, de 27 de maig, d'aprovació del Reglament de protecció dels menors desemparats i de l'adopció, relatiu a les característiques personals dels sol·licitants i, en concret, a tenir capacitat personal davant de noves situacions. Tot i així, en la comunicació que va rebre la persona interessada es feia constar ?desestimació tècnica per l'acolliment familiar?, sense cap altra indicació i sense que s'indiquessin, per tant, els motius que fonamenten aquesta decisió.
El procediment per a la valoració de les sol·licituds de les persones que s'ofereixen per acollir un infant es regula en l'article 60 i següents del Decret 127/1997, de 27 de maig, d'aprovació del Reglament de protecció dels menors desemparats i de l'adopció. L'article 60 estableix que el venciment del termini de sis mesos establert no eximeix l'Administració de l'obligació de resoldre. Aquest decret també estableix les circumstàncies que s'han de tenir en compte per a la valoració de les persones o famílies.
Més enllà de les especificitats establertes en la normativa sobre infància, com que es tracta d'una resolució emesa per l'Administració, també li són aplicables les disposicions que conté la Llei 30/1992, del 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya.
La Llei 30/1992 estableix en l'article 54 que s'han de motivar els actes que limitin interessos legítims, els que se separin del criteri seguit en actuacions precedents i els que es dicten en exercici de potestats discrecionals. En aquest cas concret, tot i que no es pugui apreciar l'existència d'un dret subjectiu a acollir, sí que es tracta d'una decisió de l'Administració que limita l'interès legítim de la persona interessada a acollir un infant i d'un canvi de criteri de l'Administració, tenint en compte que la persona interessada ja havia acollit infants en el passat i, per tant, se l'havia declarat idònia.
La Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, estableix en l'article 22 que el dret dels ciutadans a una bona administració inclou el dret que les decisions de les administracions públiques estiguin motivades en els supòsits establerts legalment. Així mateix, el Codi de bones pràctiques administratives aprovat pel Síndic inclou el deure de motivació de les decisions de l'Administració.
D'acord amb això, el Síndic suggereix a l'Administració que es resolgui de manera motivada la sol·licitud de valoració per acollir formulada per la persona interessada, d'una banda, i que es donin les instruccions oportunes perquè amb caràcter general es motivin les resolucions de sol·licituds per acollir infants, de l'altra.