La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb l'Ajuntament de Salou per la incoació de dos expedients sancionadors per la comissió d'unes suposades infraccions a la normativa de trànsit.
Pel que fa al primer expedient, la reclamant ja va exposar en el decurs de la tramitació de l'expedient sancionador, que en la data en què l'agent de la Policia Local va estendre la denúncia es trobava en un municipi de la província de Salamanca, i en aquest sentit va aportar documentació que acreditava la seva afirmació.
Pel que fa al segon expedient, la promotora de la queixa manifesta que en la data i l'hora que figura a la denúncia complia el seu horari laboral a l'empresa on treballa a Tarragona i, en aquest mateix sentit, va aportar un document de l'empresa que així ho acreditava. Aquesta segona denúncia va ser estesa per el mateix agent de la Policia Local que va estendre la primera.
En la informació facilitada per l'Ajuntament de Salou, es constata que el segon expedient esmentat va ser donat de baixa per l'Administració, atès que es va comprovar d'ofici que la infracció havia prescrit.
Pel que fa al primer expedient, un cop revisades totes les actuacions administratives que l'integren, el Síndic, d'acord amb les competències que li confereix la Llei 24/2009, de 23 de desembre, del Síndic de Greuges, s'ha dirigit a l'ajuntament de Salou i li ha formulat els suggeriments següents:
En la butlleta de denúncia, l'agent hi va fer constar que no va lliurar còpia al conductor del vehicle perquè anava a peu. En conseqüència, l'Administració va haver de notificar la denúncia de forma personal.
Base-Gestió d'Ingressos de la Diputació de Tarragona, va notificar la denúncia de forma genèrica al "titular/conductor" i va adreçar aquesta notificació a la promotora de la queixa, que era la titular del vehicle sancionat. Tanmateix, en cap moment del procediment es va provar que fos la conductora del vehicle, de conformitat amb l'article 72.1 i 72.3 del Reial decret legislatiu 339/1990, de 2 de març, en la redacció que resultava d'aplicació en el moment que es va instruir l'expedient sancionador en qüestió.
Per tant, en el decurs de tot l'expedient sancionador tramitat a nom de la reclamant, l'Administració va imputar una suposada infracció i finalment va imposar una sanció a la titular d'un vehicle, sense que en cap moment dugués a terme cap actuació conduent a esbrinar quina era la persona que conduïa el vehicle en el moment en què l'agent va estendre la butlleta de la denúncia.
Amb aquesta actuació s'ha vulnerat un dels principis que resulta d'obligada observança en el procediment sancionador de trànsit: el de responsabilitat personal pels propis actes, i s'ha vulnerat a més a més el principi d'innocència de la reclamant, atès que l'Administració li ha imputat la comissió d'una infracció sense disposar de cap proba de que fos la persona que conduïa el vehicle amb què suposadament es va cometre la infracció.
Per tot això, el Síndic, de conformitat amb la Llei 24/2009, de 23 de desembre, del Síndic de Greuges, suggereix a l'Ajuntament de Salou que, un cop adoptades les resolucions que en dret corresponguin, es deixi sense efecte l'expedient sancionador incoat a la promotora de la queixa i es retorni l'import de la sanció que se li va cobrar, més els interessos de demora corresponents.