Resolució
Q-00545/2015 Disconformitat amb la reclamació rebuda de l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials per uns presumptes cobraments indeguts derivats de la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 02/02/2015
Data de l'últim moviment 19/10/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

El promotor de la queixa exposa que el seu fill va rebre una carta de l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (en endavant ICASS) en què se li comunicava que s'havia detectat l'existència de cobraments indeguts per part de diversos perceptors que han rebut ajuts derivats de la Llei de la dependència, que ascendien a 9.190,32 euros. 

Segons desglossament dels pagaments efectuats, des del mes de juliol de 2010 fins al mes de febrer de 2012 se li va estar abonant en concepte de prestació econòmica per cures en l'entorn familiar i suport al cuidador no professional 337,25 euros/mes quan en principi li corresponia percebre 154,78 euros/mes, i que des del mes de març de 2012 fins a l'agost de 2013 va estar percebent en concepte de prestació econòmica per cures en l'entorn familiar i suport al cuidador no professional 286,66 euros/mes quan en principi no li corresponia cap quantitat. Així doncs, el deute es va generar perquè la persona interessada va estar percebent en concepte de prestació econòmica per cures en l'entorn familiar i suport al cuidador no professional un import superior al què li corresponia durant 38 mesos. 

Per resolució PIA de data 8 d'agost de 2013, se li va atorgar un servei de centre de dia d'atenció especialitzada temporal o permanent per a persones amb discapacitat amb data d'efectes 6 de febrer de 2012, i se li va modificar la prestació per cures en l'entorn familiar i suport al cuidador no professional que tenia atorgada, que va passar a ser de 0 euros/mes amb data d'efectes 6 de febrer de 2012; ara bé, no se li va actualitzar aquell nou import fins al mes de setembre de 2013.

Davant l'acte administratiu de reclamació dels cobraments indeguts, el promotor de la queixa, pare i tutor legal de la persona interessada, va presentar un recurs d'alçada davant l'ICASS en data de 22 de juliol de 2014, al qual encara no ha rebut cap resposta.

Per valorar l'assumpte plantejat cal analitzar dues qüestions. En primer lloc, pel que fa al recurs d'alçada contra la reclamació de devolució de la quantia deguda, hi ha l'obligació legal de resoldre'l expressament; i en segon lloc, pel que fa a la fixació de les prestacions, cal entendre que seran d'aplicació els criteris de compatibilitat entre prestacions del Sistema Català d'Autonomia i d'Atenció a la Dependència. A reserva d'altra informació addicional, caldria tenir en compte les previsions de l'article 4 de l'Ordre ASC/55/2008, de 12 de febrer, en la redacció donada per l'Ordre ASC/471/2010, de 28 de setembre, que estableix la compatibilitat de la prestació de servei amb la prestació econòmica amb una reducció, com a mínim, del 50% de l'import. 

Ara bé, les dades disponibles sobre aquest cas no permeten determinar si l'aplicació que s'ha fet d'aquestes previsions en aquest cas ha estat correcta o no, i seria necessari justificar de manera detallada aquest extrem.

Pel que fa a la deducció del complement per assignació econòmica per fill a càrrec amb discapacitat superior al 75%, s'observa que aquesta deducció s'aplicaria des del moment en què n'és beneficiari, però no s'explica el motiu pel qual l'import de la prestació passa de 154,78 a 0 al febrer de 2012. 

En tot cas, aquestes circumstàncies haurien de ser avaluades en la resolució del recurs, amb una revisió acurada de les dades del cas i determinar, de manera clara i detallada, la possibilitat de compatibilitzar la prestació de servei amb la prestació per cuidador no professional i, si escau, establir-ne l'import.

Per tot això, el Síndic suggereix al Departament de Benestar Social i Família, d'una banda, que es doni tràmit al recurs d'alçada interposat pel promotor de la queixa contra la resolució per la qual s'establia el deure de retornar una quantia de 9.190,32 euros; i de l'altra, que es faci una nova avaluació de les dades del cas amb relació a les previsions aplicables pel que fa a la compatibilitat entre prestacions de servei i econòmiques, i que es determini, amb les explicacions i justificacions oportunes, la procedència o no de la prestació econòmica per cuidador no professional a partir del febrer de 2012.

Tramitació

Data Administració Tràmit

24/03/2015 Secretaria d'Inclusió Social i de Promoció de l'Autonomia Personal Sol·licitud d'informació a l'Administració
11/05/2015 Secretaria d'Inclusió Social i de Promoció de l'Autonomia Personal Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/07/2015 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
03/09/2015 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
19/10/2015 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació