El promotor de la queixa, en representació d'una formació política de les Franqueses del Vallès, manifesta la seva disconformitat amb la manca de resposta de l'Ajuntament d'aquesta localitat a una instància que va presentar en data 5 de desembre de 2012 que recull altres instàncies també pendents de resposta.
Un cop analitzada la informació tramesa per l'Ajuntament de les Franqueses del Vallès, el Síndic recorda al consistori, d'una banda, la necessitat de respondre sempre i dins del termini legalment establert segons el règim general d'accés a la informació pública o del règim sectorial específic de l'àmbit sobre el qual es demana la informació, les peticions d'informació que hagi formulat la formació política promotora de la queixa d'acord amb les característiques de cada assumpte en particular; i de l'altra, la necessitat de respondre sempre i dins del termini legalment establert, sigui per escrit o mitjançant els debats en el Ple, les demandes d'informació que hagi presentat aquesta formació política.
Per tal de garantir la transparència i el bon funcionament de l'Administració en aquest sentit, el Síndic suggereix a l'Ajuntament, addicionalment, que estableixi un sistema de control que permeti deixar constància, mitjançant número de registre consecutiu i data, de les entrades i sortides de sol·licituds d'informació i respostes en tots els casos.
Finalment, el Síndic considera rellevant recordar que la normativa pròpia del règim de funcionament de les corporacions locals estableix espais i mecanismes idonis per plantejar i tractar les diferències que poden sorgir entre els diferents grups municipals amb representació en el consistori en el marc de l'exercici del debat dialèctic propi dels sistemes democràtics.
La normativa vigent també preveu mecanismes adients per vehicular la participació dels ciutadans (individualment) i de les entitats que conformen el teixit associatiu municipal en els afers públics.
Així, doncs, davant de l'exercici del dret de participació per qualsevol d'aquests actors, la tasca dels càrrecs electes en les administracions locals també consisteix a optimitzar aquests espais, mitjans i mecanismes de participació en favor d'una bona entesa i d'un millor exercici dels drets de participació de totes les parts, la qual cosa, en definitiva, redundarà en benefici dels ciutadans que exerceixen el seu dret constitucional de participació en els afers públics directament, a través de les associacions de què formen part o mitjançant els representants que han elegit, segons el cas.