La promotora de la queixa exposa la situació del seu fill, afectat per un trastorn de dèficit d'atenció i hiperactivitat amb impulsivitat i trastorn de conducta i escolaritzat a la unitat terapèutica educativa (en endavant UTE) Can Vila, de Mollet del Vallès. En concret, es queixa que el centre no disposa dels recursos suficients per tal de proporcionar al menor l'atenció que necessita: l'alumne mai no ha fet les activitats completes del centre i no assisteix al menjador ni a les activitats de la tarda, tan sols hi va tres hores al matí. La promotora demana urgentment que es derivi el seu fill a la unitat medicoeducativa (en endavant UME) Centre Alba. Sembla que ja disposa de l'informe del centre de salut mental infantil i juvenil (en endavant CSMIJ) i la sol·licitud de plaça al centre però manca el reconeixement de l'equip d'assessorament psicopedagògic (en endavant EAP).
El Síndic recorda que la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets de l'infant estableix el dret de qualsevol infant a l'educació (art. 28) i al desenvolupament de la personalitat, les aptituds i la capacitat mental i física fins al màxim de les seves possibilitats (art. 29), i a gaudir del màxim nivell de salut que sigui possible (art. 24), si escau amb la prestació de l'atenció especial necessària per fer-ho possible (art. 23), garantint que en la presa de decisions es tindrà en compte primordialment l'interès superior de l'infant (art. 3).
D'acord amb aquestes consideracions, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament:
1. Que l'EAP, en coordinació amb el CSMIJ, valori si una UME seria un recurs més adequat per garantir el dret a l'educació i al màxim desenvolupament possible d'aquest alumne.
2. Que, en cas que es determini que el recurs més adequat és una UME, atorgui plaça a aquest alumne a la UME del Centre Alba o a un centre que disposi de condicions d'escolarització equivalents.
3. Que l'EAP valori per quin motiu aquest alumne no cursa ensenyaments obligatoris i, en cas que tingui la capacitat per fer-ho, endegui les mesures necessàries per garantir immediatament el seu dret a l'escolarització obligatòria, sigui quin sigui el recurs on estigui (si convé, amb l'assignació del recurs que ho faci possible).