Resolució
Q-00564/2010 Disconformitat amb la quota tributària de l'Ajuntament de Castellar del Vallès de la taxa de recollida de residus.

Matèries
Administració pública i tributs
Tributs
Tributs locals
Data d'inici 11/02/2010
Data de l'últim moviment 28/07/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Castellar del Vallès Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora manifesta la seva disconformitat amb la quota tributària de l'Ajuntament de Castellar del Vallès corresponent a la taxa de recollida de residus d'un local d'uns 12 metres quadrats aproximadament que destina a l'activitat comercial de floristeria.

D'una banda, la persona interessada exposa el seu desacord amb l'augment de la quota tributària que ha hagut de satisfer en l'exercici de 2009 respecte als exercicis anteriors, tot i haver aplicat la bonificació per la utilització de la deixalleria municipal. 

I, d'altra banda, considera que la quota tributària que satisfà és excessiva en referència al volum de negoci de l'activitat comercial, ja que el local comercial té una superfície aproximada de dotze metres quadrats.

Contingut

El Síndic ha indicat al consistori que ha analitzat l'Ordenança fiscal número A4 reguladora de la taxa per recollida de residus municipals, en la qual ha pogut observar que la tarifa tributària que s'aplica per al càlcul de la quota està basada en dos paràmetres: el tipus d'activitat per producció i la superfície de l'establiment. No obstant això, constata que la tarifa és la mateixa pels trams de superfície entre menys de 50 m2 i 150 m2; en canvi en la resta de trams de superfície de local la tarifa varia progressivament.  

Com a resposta, l'Ajuntament indica literalment que "pel que fa a la manca d'aplicació d'un coeficient de progressivitat a les superfícies de locals de fins a 150 m2, l'Ajuntament va creure convenient no establir aquest coeficient en establiments de superfícies inferiors, i sí fer-ho a partir d'una certa entitat, per raons de cobertura de costos del servei i de proporcionalitat". 

En vista del que el consistori exposa i més enllà d'aquesta queixa concreta, el Síndic formula les consideracions següents:

A diferència dels impostos, que són tributs exigits sense contraprestació, la característica fonamental de les taxes és la contraprestació del servei o activitats rebuts pel subjecte passiu. Les taxes es defineixen com a prestacions patrimonials de caràcter públic, el fet imposable de les quals consisteix en la utilització privativa o l'aprofitament especial del domini públic local, la prestació de serveis o la realització d'activitats en règim de dret públic de competència local que es refereixin, afectin o beneficiïn de forma particular el subjecte passiu.

En referència a la determinació de la quota tributària, l'import de les taxes per la prestació d'un servei o per la realització d'una activitat no pot excedir en conjunt el cost real o previsible del servei o, en tot cas, el valor de la prestació rebuda. Per tant, impera en la determinació del "quantum" de la taxa, els principis d'equivalència i el de cobertura de costos, que impedeixen quantificar l'import d'aquests tributs per sobre del nivell econòmic del seu cost. 

El límit del cost global del servei com a sostre màxim per a la imposició té una gran importància, ja que actua com a garantia per al contribuent. Per això, la concreció del cost mitjançant la memòria economicofinancera constitueix una autèntica garantia per als subjectes obligats al pagament. 

Alhora, l'informe economicofinancer és una condició per a l'eficàcia i la validesa jurídica de les exaccions tributàries, l'omissió del qual comporta la nul·litat de ple dret de l'ordenança fiscal i les liquidacions emeses sota la seva empara. L'informe esmentat ha d'acompanyar tant l'establiment com les modificacions de les taxes en qualsevol dels seus elements essencials.

La quota tributària consistirà, segons es disposi en l'ordenança fiscal corresponent, en la quantitat resultant d'aplicar una tarifa, o bé una quantitat fixa assenyalada o bé la quantitat resultant de l'aplicació conjunta dels dos procediments. Sigui quin sigui el mètode de quantificació de la quota tributària de la taxa, ha d'estar present el principi del benefici, principi que pretén que els ciutadans contribueixin segons l'ús que facin dels serveis públics i el benefici que n'obtinguin, fet que comporta que la imposició contributiva ha d'estar directament correlacionada amb el servei efectivament prestat i rebut.

Així, escollit un mètode d'estimació de la capacitat contributiva, aquest ha de ser suficientment objectiu: l'estimació de l'import de la quota tributària ha d'intentar ser un reflex de la realització del fet imposable i la càrrega tributària i s'han d'incloure els mecanismes de correcció necessaris a fi de garantir l'equilibri en l'equació prestació-cost del servei. No s'ha d'oblidar que les taxes són un tribut de caràcter retributiu que es configura com una contraprestació patrimonial per la prestació d'un servei públic que presta l'Administració i que beneficia de forma particular al subjecte passiu.

D'acord amb tot això, el Síndic considera que les tarifes establertes en l'Ordenança fiscal número A4 reguladora de la taxa de recollida de residus del municipi no respecta l'equilibri de l'equació prestació-cost del servei, ja que s'aplica el mateix import per a locals de menys de 50 m2 a 150 m2. En la classificació concreta de l'activitat objecte de queixa, comerç minorista de flors i plantes (grup C), es pot afirmar sense gaires probabilitats d'error que el volum de residus generats en un local de 150 m2 és considerablement més gran que el volum de residus que es genera en un local de menys de 50 m2, com és el cas de l'objecte tributari de la queixa. 

La càrrega tributària en les taxes no pot estar dissociada de la realització o la intensitat en la realització del fet imposable. Aquest fet podria comportar vulneració dels principis constitucionals que informen i ordenen l'àmbit tributari, com ara el principi de no confiscatorietat.

Per aquest motiu, el Síndic recomana a l'Ajuntament de Castellar del Vallès que revisi les tarifes que ha d'aplicar per al càlcul de la quota tributària de la taxa de recollida de residus municipals a fi que la càrrega tributària respecti el principi d'equivalència entre el servei prestat i el cost que se'n satisfà.

Posteriorment, la persona interessada ha comunicat al Síndic que ha rebut l'abonament de l'Ajuntament de Castellar del Vallès corresponent a l'aplicació incorrecta de la taxa de l'exercici de 2010. Per la seva banda, l'Ajuntament ha informat que actualment està treballant en la modificació de l'ordenança de recollida d'escombraries per tal d'incorporar els suggeriments efectuats per aquesta institució.

En vista que l'administració ha corregit la seva actuació en el sentit sol·licitat, el Síndic dóna per tancades les seves actuacions en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

15/03/2010 Ajuntament de Castellar del Vallès Sol·licitud d'informació a l'Administració
11/06/2010 Ajuntament de Castellar del Vallès Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
01/12/2010 Ajuntament de Castellar del Vallès Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
08/03/2011 Ajuntament de Castellar del Vallès Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
05/05/2011 Ajuntament de Castellar del Vallès Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
24/05/2011 Ajuntament de Castellar del Vallès Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
28/07/2011 Ajuntament de Castellar del Vallès Resolució