El Síndic recorda el deure de l'Administració pública de donar resposta expressa a tots els procediments dins dels terminis que la llei disposa, i especialment quan l'eficàcia de les prestacions està condicionada a l'agilitat amb què l'Administració resol les sol·licituds i a la rapidesa amb què n'ordeni el pagament.
Pel que fa al motiu de la denegació del recurs, l'Administració ha de decidir totes les qüestions (de forma i de fons) plantejades en el procediment, hagin estat al·legades o no pels interessats, i en el cas que no siguin plantejades pels interessats, se'ls ha de donar audiència prèvia.
De la informació aportada, se'n desprèn que, per aplicació de l'article 105 de la Llei de la jurisdicció contenciosa administrativa, i atès que l'Administració està legitimada a rectificar errors materials existents en els seus actes, a la resolució del recurs d'alçada es va afegir un nou motiu de denegació: l'incompliment dels ingressos mínims en la unitat familiar per fer-se càrrec del lloguer de l'habitatge.
Respecte d'això, l'al·legació d'un nou motiu de denegació (no disposar dels ingressos mínims necessaris) no es pot considerar un error material de l'Administració, sinó un motiu més per denegar la continuïtat de la prestació que ha estat detectat posteriorment i per la revisió de l'expedient arran la presentació del recurs d'alçada.
Per tant, l'interessat hauria de tenir l'oportunitat de poder al·legar el que consideri oportú per defensar els seus interessos legítims davant l'addició d'aquest nou motiu de denegació, i especialment quan l'interessat sembla que va poder desvirtuar l'únic motiu de denegació en què es basava la resolució denegatòria impugnada: incompliment dels cinc anys d'empadronament.
Cal destacar que l'omissió del tràmit d'audiència pot arribar a ser motiu de nul·litat i de retrotracció de les actuacions si l'interessat no ha pogut conèixer i discutir aquesta ampliació en la resolució del recurs i, per tant, se li ha causat indefensió.
D'altra banda, el motiu pel qual no es té en compte l'acreditació del compliment del requisit de l'empadronament si, com és el cas, l'interessat va poder acreditar que complia el requisit de l'empadronament amb el recurs d'alçada.
Cal destacar que el requisit de residència a Catalunya durant cinc anys, dels quals dos han de ser immediatament anteriors a la data de prestació de la sol·licitud, és un requisit que es va introduir en la Llei 5/2007, de 4 de juliol, de mesures fiscals (DOGC de 6 de juliol de 2007). Per tant, en la data de la concessió de la prestació, malgrat desconèixer el motiu que va induir a l'error en la declaració responsable presentada el 15 de juliol de 2011, l'interessat ja hauria d'haver complert el requisit d'empadronament.
Per tot això, el Síndic suggereix a l'Administració que doni la possibilitat que l'interessat pugui presentar les seves al·legacions davant el nou motiu de denegació i, si no ho creu oportú, li demana que justifiqui de manera fonamentada el motiu pel qual no ho fa.