La promotora de la queixa exposa que fa quatre anys va denunciar un cas de violència de gènere. El procediment s'ha dilatat fins ara per incompareixença del denunciat, però té la vista fixada per a l'11 de febrer de 2011. Des de l'inici del procés la persona interessada disposa d'assistència jurídica gratuïta, però vol un canvi de la lletrada que té assignada perquè, segons diu, no la informa de res. Per aquest motiu, el març de 2009 va sol·licitar el canvi formalment al Col·legi d'Advocats de Barcelona però la seva sol·licitud va ser denegada. El juliol de 2009 va presentar un recurs contra la denegació, però no ha rebut resposta.
Segons la informació tramesa pel Col·legi d'Advocats de Barcelona, en data 12 de maig de 2009, la Comissió del Torn d'Ofici va dictar una resolució mitjançant la qual considerava correcta l'actuació professional de la lletrada, atès que de la seva intervenció professional no es desprèn cap tipus d'actuació negligent. En conseqüència, es va denegar la petició formulada per la persona interessada i es va considerar la designació de torn d'ofici vigent a tots els efectes.
En data 29 de març de 2011, la persona interessada va deixar constància en un correu electrònic que se l'ha informat telefònicament de la proposta d'acord adoptada per la Comissió del Torn d'Ofici el mes de gener de 2010. Tot i això, el Síndic posa de manifest que va ser la persona interessada qui es va posar en contacte amb el Col·legi perquè no rebia cap comunicació ni notificació sobre aquest assumpte.
Aquesta situació ha generat en la persona interessada la percepció, encara que no sigui certa, que la seva pretensió no ha rebut l'atenció adequada de l'òrgan col·legiat. Cal tenir en compte que des que la persona interessada va tenir constància de la proposta d'acord de la Comissió del Torn d'Ofici fins que la Junta de Govern del Col·legi d'Advocats de Barcelona va dictar resolució ha transcorregut gairebé un any, termini que supera amb escreix el que es considera raonable per dictar i notificar la resolució del recurs interposat.
Per aquest motiu, el Síndic recorda al Col·legi d'Advocats de Barcelona el deure de resoldre expressament i dins del termini màxim establert tots els procediments administratius, tal com preveuen la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, la qual reconeix el dret dels ciutadans a una bona administració, i estableix expressament ?el dret a obtenir una resolució expressa i que se'ls notifiqui dins el termini legalment establert?. En el mateix sentit s'inclouen les recomanacions contingudes en el Codi de bones pràctiques administratives aprovat pel Síndic de Greuges.