Resolució
Q-00624/2011 Disconformitat amb el nou criteri de desempat en el procés de preinscripció, que atorga 5 punts a l'alumnat que hagi tingut pare, mare, tutor o germans escolaritzats al centre per al qual es presenta la sol·licitud.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Preinscripció a l'educació i centres
Data d'inici 07/02/2011
Data de l'últim moviment 21/12/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - No s'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa, veïna de Mataró, manifesta la seva disconformitat amb els nous criteris de desempat en el procés de preinscripció als centres educatius. En concret, es queixa del criteri que atorga 5 punts a l'alumnat que hagi tingut pare, mare, tutor o germans escolaritzats al centre per al qual es presenta la sol·licitud.

Contingut

Sobre aquesta qüestió, el Síndic ja va obrir una actuació d'ofici, en el marc de la qual va estudiar la possible vulneració de la Llei d'educació de Catalunya per part del nou criteri de desempat en el procés de preinscripció, que atorga 5 punts a l'alumnat que hagi tingut pare, mare, tutor o germans escolaritzats al centre per al qual es presenta la sol·licitud.

Així, de l'anàlisi efectuat se'n desprèn que aquest nou criteri:

1. Introdueix una discriminació per raó de naixença, prohibida per la Llei d'educació de Catalunya, article 47.7 per estar mancat d'una justificació objectiva i raonable, en relació amb la finalitat i efectes de la mesura considerada.

2. Es tracta d'una mesura que no afavoreix l'accés a una educació de qualitat en condicions d'igualtat (article 21 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya) i l'accés en condicions d'igualtat als serveis públics (article 30 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya).

3. Pot tenir efectes negatius en l'equitat del sistema educatiu i en la seva cohesió social, ja que limita la capacitat del sistema per fer efectiva la coresponsabilització de tots els centres en l'escolarització i integració de tots els col·lectius, tal com preveu el principi rector establert en l'article 2.1 c) de la LEC.

4. Pot contribuir a reproduir les desigualtats dels grups socials en l'escolarització.

5. Suposa la derogació singular d'un reglament per un acord govern, infringint el principi de jerarquia normativa, obviant participació dels sectors afectats, en especial del Consell Escolar de Catalunya.

Per aquestes raons, el Síndic ha suggerit al Govern de la Generalitat que suprimeixi el nou criteri complementari per resoldre situacions d'empat en el procés de preinscripció i matrícula de l'alumnat als centres educatius per al curs 2011-2012, d'atorgar una puntuació de 5 punts a l'alumnat que hagi tingut el pare, la mare, els tutors o germans escolaritzats al centre per al qual es presenta la sol·licitud, introduït per l'Acord GOV/9/2011, de 25 de gener, d'aplicació dels criteris complementaris per resoldre situacions d'empat en el procés de preinscripció i matrícula de l'alumnat als centres educatius per al curs 2011-2012.

Tramitació

Data Administració Tràmit

04/03/2011 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
17/06/2011 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
04/07/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
19/07/2011 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
21/11/2011 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
10/02/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
19/03/2012 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
18/10/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
26/10/2012 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
07/12/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
21/12/2012 Departament d'Ensenyament Resolució

Expedients Relacionats

AO-00419/2011