Resolució
Q-00628/2010 Manca de resposta de l'Ajuntament de Sant Sadurní d'Anoia a diverses preguntes d'un grup municipal en les sessions plenàries.

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Participació ciutadana, política i règim electoral
Data d'inici 15/02/2010
Data de l'últim moviment 10/02/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Sant Sadurní d'Anoia Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Un grup municipal de l'Ajuntament de Sant Sadurní d'Anoia demana la intervenció del Síndic per una suposada manca de resposta a les preguntes que va formular en diverses sessions plenàries.

Així, en el seu escrit expliquen que no han estat contestades les diverses preguntes a les sessions dels plens dels dies 30 de setembre, 28 d'octubre i 23 de desembre de 2009.

Contingut

Com a resposta, l'Ajuntament de Sant Sadurní d'Anoia diu que "de vegades no s'ha seguit el procediment establert i s'ha donat resposta a la pregunta plantejada per correu electrònic amb posterioritat a la sessió, per donar-li més celeritat, si cal", i afegeix que "el que passa és que de vegades la informació lliurada pot haver estat considerada -pel regidor que planteja la queixa- com a resposta abstracta o no prou concreta, o es pot donar el cas que la informació traslladada no hagi estat la informació esperada o la que voldria haver obtingut el regidor que planteja la pregunta i pot ser considerada com una pregunta sense contestar".

En vista d'aquesta resposta, el Síndic formula les consideracions següents:

L'any 2009, a demanda del mateix grup municipal, aquesta institució ja va intervenir amb relació a fets similars en l'expedient Q 01016/09 i va dictar una resolució en data 25 de setembre d'aquell any. En aquesta resolució va indicar que si bé no hi ha dubte que l'ús dels mitjans electrònics agilita molt la gestió d'aquestes peticions d'accés a la informació municipal, aquesta prestesa no ha d'estar renyida amb la seguretat jurídica. Per tant, per assolir ambdós objectius seria convenient una certa homogeneïtzació dels canals per donar resposta a les peticions d'informació municipal, la determinació d'un registre únic, i la progressiva incorporació i ús de signatures electròniques per part de tots els interlocutors.

D'altra banda, el Síndic de Greuges no té com a funció supervisar, una per una, la suficiència de les respostes ofertes per l'equip de govern o el seu silenci. Les parts coneixen quin és el règim jurídic, tantes vegades repetit, de les preguntes dirigides a l'equip de govern, contingut tant en la normativa de règim local, com en el Reglament orgànic municipal.

Per tant, s'entén que si aquest tipus de conflicte es repeteix, cosa que es dedueix del fet que s'hagi demanat de nou la intervenció del Síndic, significa que la qüestió no ha estat solucionada. Per tant, queda a la voluntat de les parts o a alguna de les parts que definitivament els mecanismes de participació democràtica, transparència i accés a la informació municipal, funcionin adequadament en benefici del sistema democràtic i per tant dels interessos dels ciutadans representats pels respectius regidors.

No obstant això, el Síndic afegeix a l'anterior resolució que el sistema de donar resposta a les preguntes orals formulades en les sessions plenàries mitjançant correu electrònic es lloable i pot agilitar el lliurament de la informació demanda, si s'han incorporat les correccions que suggeria. Tot i això, aquest tipus de resposta no ha d'obviar, ni substitueix, l'obligació d'oferir-la formalment en la sessió plenària que correspongui, tal com estableix l'article 105.2 del Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya.

El Síndic recorda que els plens de les corporacions municipals constitueixen les assemblees locals on són representants tots els electes i on se sotmeten a debat i supervisió i aprovació, si escau, les diferents polítiques que du a terme l'equip de govern. Als plens hi poden assistir tots els vilatans que vulguin. Així estan informats i poden elaborar la seva opinió sobre els temes tractats i les actuacions de l'Ajuntament. 

L'exposició de motius de la Llei 57/2003, de 16 de desembre, de mesures per a la modernització del govern local, diu: "Amb aquest conjunt de mesures es ve a configurar el Ple com un autèntic òrgan de debat de les grans polítiques locals que afectin al municipi i d'adopció de les decisions estratègiques".

En conseqüència, el Síndic recorda al consistori que les preguntes que públicament es dirigeixen a l'equip de govern en les sessions dels plens, també han de ser contestades de manera pública per no sostreure, al conjunt de la població que ho desitgi, la informació que en públic ha estat demanada i fomentar així el legítim debat sobre els assumptes municipals.

Amb aquest recordatori, es finalitza la intervenció amb la confiança que el seguiment d'aquestes pautes i d'aquelles que ja estaven contingudes en l'anterior resolució de setembre de 2009, col·laborin a millorar els hàbits democràtics de l'Ajuntament de Sant Sadurní d'Anoia.

Tramitació

Data Administració Tràmit

01/03/2010 Ajuntament de Sant Sadurní d'Anoia Sol·licitud d'informació a l'Administració
11/06/2010 Ajuntament de Sant Sadurní d'Anoia Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/12/2010 Ajuntament de Sant Sadurní d'Anoia Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
10/02/2011 Ajuntament de Sant Sadurní d'Anoia Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 57/2003, de 16 de desembre, de mesures per a la modernització del govern local- BOE.301 (17/12/2003)