La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la desestimació de la seva sol·licitud de la prestació de renda mínima d'inserció.
De la documentació de què es disposa es desprèn que en data 16 de desembre de 2011 es va resoldre desestimar la seva sol·licitud de renda mínima d'inserció per dues raons: d'una banda, perquè la persona interessada tenia dret a la pensió alimentària del seu cònjuge i no va interposar reclamació judicial; i d'altra banda, perquè les dades econòmiques dels sis mesos anteriors a la sol·licitud no acreditaven que la persona interessada no obtingués ingressos superiors a la prestació
La persona interessada exposa que el mes de gener de 2012 va presentar recurs d'alçada contra aquesta resolució, però que encara no n'ha obtingut resposta.
En primer lloc, el Síndic recorda que la renda mínima d'inserció es configura com una actuació integral de lluita contra la pobresa que té com a finalitat prestar el suport adequat a totes les persones que ho necessitin per atendre les necessitats bàsiques per viure en societat, amb els recursos convenients per mantenir-se i per afavorir-ne la inserció la reinserció social i laboral.
Per tant, el retard a resoldre del recurs d'alçada que va presentar la persona interessada contra la resolució que li denegava la prestació de renda mínima d'inserció que va sol·licitar, a banda de suposar un incompliment en els terminis legalment fixats per resoldre'l, deixa aquesta persona, mentrestant, en una situació molt difícil i li pot comportar un risc d'exclusió elevat.
D'acord amb la normativa reguladora del procediment administratiu comú -en concret, l'article 115 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- el termini màxim per resoldre els recursos d'alçada és de tres mesos i, per tant, en aquest cas s'ha superat de molt aquest termini.
En segon lloc, pel que fa als ingressos de la unitat familiar que s'han tingut en compte, l'Administració no ha concretat de quins ingressos es tracta. Aquestes dades s'haurien d'haver explicitat en la resolució, a fi de complir convenientment el deure de motivació dels actes administratius, i possibilitar que la persona interessada exerceixi amb garanties el seu dret de defensa davant d'una resolució que considera incorrecta.
D'acord amb això, és convenient que, amb caràcter general, s'expliciti en el text de les resolucions aquestes dades, i qualsevol altra que sigui determinant de la decisió que s'adopta.
Per tot això, el Síndic suggereix al Departament d'Empresa i Ocupació que adopti les mesures que consideri més oportunes perquè, d'una banda, es resolgui amb celeritat el recurs d'alçada presentat per la persona interessada contra la resolució de denegació de la prestació; i de l'altra, s'explicitin les dades econòmiques que s'han tingut en compte (quantia, concepte, període, etc.) i es resolgui en conseqüència.