El Síndic recorda que d'acord amb l'article 11 de la Llei 10/1997, de 3 de juliol, de la renda mínima d'inserció, en la redacció donada per la Llei 7/2011, de 27 de juliol, de mesures fiscals i financeres, en cap cas el termini de la presa de l'acord definitiu no pot superar els quatre mesos des de la presentació del projecte del pla individual d'inserció i reinserció (PIR) al Departament de Benestar Social i Família.
S'ha de tenir en compte que les administracions públiques tenen el deure de resoldre expressament, i dins del termini màxim establert, tots els procediments administratius, tal com preveuen la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú; i també, per a l'àmbit de Catalunya, la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, que reconeix el dret dels ciutadans a una bona administració, i estableix expressament que inclou ?el dret a obtenir una resolució expressa i que se'ls notifiqui dins del termini legalment establert?. En el mateix sentit es manifesten les recomanacions contingudes en el Codi de bones pràctiques administratives aprovat pel Síndic de Greuges.
Igualment, cal recordar que la previsió de la normativa sobre els efectes desestimatoris del silenci administratiu no eximeix l'Administració de l'obligació de resoldre expressament, ni afecta el sentit de la resolució que s'hagi de prendre.
De conformitat amb això, el Síndic recorda al Departament d'Empresa i Ocupació el deure de les administracions públiques d'actuar d'acord amb els principis de celeritat i eficàcia, i de resoldre expressament, i dins del termini màxim establert, tots els procediments. I, consegüentment, insta aquest Departament a resoldre de manera immediata la sol·licitud a què fa referència aquesta queixa, i, si escau, a fer el pagament de la prestació al més aviat possible.