La promotora de la queixa exposa que té un negoci a Flix en un carrer que no és accessible per a les persones amb problemes de mobilitat. Atès que al seu centre sovint hi han d'acudir persones amb mobilitat reduïda que requereixen l'ús de cadira de roses o bé de crosses per poder desplaçar-se, va presentar una instància a l'Ajuntament en què sol·licitava que es valorés l'habilitació del tram de la vorera corresponent a l'accés al seu local per fer-lo accessible.
L'Ajuntament va acceptar la sol·licitud, però va informar la promotora que les tasques d'habilitació de la vorera anirien a càrrec seu. La promotora no hi està d'acord, però l'Ajuntament manté que ateses les característiques on s'ubica el local l'execució d'una actuació d'accessibilitat no suposa una millora en la circulació de persones amb mobilitat reduïda i, per tant, l'actuació té un interès exclusivament privat. Així mateix, recull que la normativa d'accessibilitat no concreta l'obligació dels ens locals de costejar les obres per facilitar l'accés a locals privats. Tot i això, la promotora es queixa perquè l'entrada al seu local està habilitada però atès que la vorera del carrer on està ubicat no està adaptada cap usuari amb mobilitat reduïda pot arribar fins al local
El Síndic ha pogut comprovar que la promotora ha dut a terme obres per garantir l'accessibilitat del local dins de l'espai privat que li correspon. Tot i això, el carrer no compleix la normativa tècnica d'accessibilitat i supressió de barreres arquitectòniques establerta a normativa d'accessibilitat de Catalunya (concretament el Decret 135/1995, de 24 de març, de desenvolupament de la Llei 20/1991, de 25 de novembre, de promoció de l'accessibilitat i supressió de barreres arquitectòniques), atès que les voreres no superen els 70 centímetres d'amplada i impedeixen que s'hi circuli amb cadira de rodes.
Per tant, en aquest cas l'execució d'una actuació d'accessibilitat sí que suposaria una millora necessària per a la circulació de les persones amb mobilitat reduïda pels carrers afectats i, per tant, l'actuació no té un interès exclusivament privat sinó al contrari, és d'interès general.
La demanda de fer accessibles els carrers per garantir que hi puguin circular de manera segura persones que van en cadira de rodes és un dret dels ciutadans emparat per les obligacions que tenen els municipis i que es deriven de la normativa d'accessibilitat. En aquesta línia, i d'acord amb els deures legals que la normativa estableix a les administracions municipals en relació amb la garantia de les condicions d'accessibilitat dels diferents espais d'ús públic, el Síndic entén que correspon a l'Ajuntament de Flix adoptar les mesures que es considerin més adients a fi i efecte de garantir l'accessibilitat en els itineraris de vianants.
D'acord amb tot això, el Síndic suggereix a l'Ajuntament que adopti les mesures necessàries per tal de garantir les condicions tècniques d'accessibilitat al carrer en qüestió i en general a les voreres de la plaça Major i dels carrers que hi accedeixen, a fi de millorar els itineraris de circulació de les prensors amb mobilitat reduïda pels carrers afectats.