Resolució
Q-00661/2010 Manca de resolució de l'Ajuntament de Manresa a una reclamació de responsabilitat patrimonial per danys d'unes obres municipals.

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Responsabilitat patrimonial
Data d'inici 16/02/2010
Data de l'últim moviment 12/09/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Manresa Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora mostra la seva disconformitat amb la demora en la tramitació d'una reclamació de responsabilitat patrimonial contra l'Ajuntament de Manresa.

La persona interessada explica que va formular la reclamació el 13 de març de 2009 per rescabalar-se de les pèrdues econòmiques del seu bar, a conseqüència de les obres d'un pàrquing municipal.

La promotora ha facilitat una còpia de la reclamació i de la comunicació informativa que va rebre dies després, amb què l'Ajuntament li requeria l'esmena de la reclamació. Segons explica la promotora, ja ha complert aquest requeriment i, fins ara, no ha tingut cap més notícia sobre la tramitació de la reclamació.

Contingut

D'acord amb el contingut de l'informe municipal tramès, el Síndic conclou que la cronologia de la tramitació és la següent:

- En data 13 de març de 2009, es va presentar la reclamació de responsabilitat patrimonial davant de l'Ajuntament i el 30 d'abril de 2009 es va aportar la documentació demanada per esmenar-ne les deficiències advertides per l'Administració.

- En data 4 de juny de 2009 es va demanar a l'Àrea del Territori del mateix consistori que elaborés un informe sobre la durada real i la prevista inicialment per les obres del pàrquing, així com sobre el compliment dels terminis i les mesures que es van adoptar per minimitzar-ne la repercussió en els veïns i comerciants de la zona.

- L'informe es va emetre cinc mesos després de la petició, quan ja s'havia exhaurit no només el termini de deu dies dels quals disposava l'òrgan competent per fer-ho, d'acord amb allò establert a l'article 10.2 del Reial decret 429/1993, de 26 de març, pel qual s'aprova el Reglament dels procediments de les administracions públiques en matèria de responsabilitat patrimonial, sinó fins i tot el termini de sis mesos de què disposa l'Administració des de l'inici del procediment per resoldre'l, d'acord amb allò establert a l'article 13.3 de la mateixa norma.

- A l'informe esmentat es conclou que les obres es van iniciar l'agost de 2005 amb una durada prevista al plec de clàusules de la concessió de l'aparcament de divuit mesos. Per tant, haurien d'haver finalitzat el mes de febrer de 2007, però no ho van fer fins al mes de novembre de 2008. Així, la durada ha estat d'un total de vint-i-dos mesos més dels inicialment previstos. El retard és imputable a l'empresa concessionària.

- En data 15 de febrer de 2010 es va dictar una provisió d'obertura d'un període de prova (notificada en data 24 de febrer de 2010) per tal que la persona interessada pogués proposar proves, i un mes més tard es va demanar al mateix òrgan un informe complementari del primer, que es va emetre el passat 7 d'abril de 2010.

D'acord amb la informació municipal, s'ha mostrat l'expedient a la persona interessada perquè pugui formular al·legacions. Un cop finalitzat aquest tràmit, es remetrà a la Comissió Jurídica Assessora, juntament amb la proposta de resolució per tal que emeti el dictamen preceptiu, atesa la quantia del procediment. 

En conseqüència d'això exposat, el Síndic recorda l'obligació de respectar els terminis establerts en la tramitació d'aquests procediments, d'acord amb l'article 47 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, que, com ha quedat de manifest en la cronologia relatada, s'ha vulnerat per part del consistori. També recorda el criteri de celeritat a què està sotmesa l'ordenació dels procediments, d'acord amb l'article 74 de la mateixa norma, per tal que s'agiliti la tramitació d'aquesta reclamació i es resolgui al més aviat possible evitant que es dilati en el temps.   

Igualment, el Síndic demana que tan bon punt es resolgui la reclamació de la persona interessada, se li en trameti una còpia.

Tramitació

Data Administració Tràmit

03/03/2010 Ajuntament de Manresa Sol·licitud d'informació a l'Administració
20/04/2010 Ajuntament de Manresa Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/05/2010 Ajuntament de Manresa Resolució
31/05/2010 Ajuntament de Manresa Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
21/09/2012 Ajuntament de Manresa Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
12/09/2014 Ajuntament de Manresa Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Reial decret 429/1993, de 26 de març, que aprova el Reglament en matèria de responsabilitat patrimonial- BOE.106 (04/05/1993)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992)