Resolució
Q-00679/2010 Manca d'actuació suficient del Departament d'Acció Social i Ciutadania davant les reclamacions per irregularitats de la residència assistida Can Jordan de la Garriga.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Gent gran
Data d'inici 17/02/2010
Data de l'últim moviment 02/02/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Les promotores exposen una sèrie d'irregularitats detectades en relació amb la residència assistida Can Jordan de la Garriga, on està ingressada la seva mare. 

Les filles de la persona interessada van fer arribar una reclamació al Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) el 10 d'agost de 2009 referent a la residència Can Jordan, i en data 23 d'octubre de 2009 se'ls va comunicar per escrit que l'actuació inspectora havia detectat determinades irregularitats envers la normativa vigent en matèria de serveis socials i que s'havia requerit al personal responsable que les esmenés en un termini immediat. També els van dir que el Servei d'Inspecció durà a terme un seguiment periòdic del centre.

En data 13 de gener de 2010 les filles de la persona interessada van tornar a presentar una sol·licitud al DASC en què demanaven que es programés una nova inspecció al centre per constatar les condicions de la residència i el tractament que rebia la seva mare per part del centre. Entre altres coses, deien que la persona interessada patia un fort refredat i tenia el pit carregat i la residència no li facilitava una manta, i que es trobava amb un nivell de deixadesa quant a higiene personal greu. També comentaven que la residència havia col·locat un baldó a la porta de la seva mare per tal d'impedir l'accés a la seva habitació.

En data 22 d'abril de 2010 les filles de la persona interessada van presentar una nova reclamació al DASC en què deien que el centre no disposava dels serveis que publicitava, que no disposava de personal qualificat suficient, que el tracte no era adequat, que el menjar i el seguiment mèdic no eren bons, etc.

Entre el 10 de gener i el 26 d'abril de 2010 van enviar diverses cartes a la direcció del centre en què plantejaven diverses qüestions: la higiene, els controls mèdics, la possibilitat d'obtenir una còpia d'analítiques i informes mèdics, un canvi d'habitació per tal de millorar les condicions de l'actual... 

En data 12 de gener de 2010 la directora del centre va enviar una resposta a les cartes trameses en què negava que no es facilités una manta a la persona interessada i assegurava que setmanalment va a la perruqueria, que es dutxa diàriament i que se l'acompanya al lavabo segons el que està establert.

Contingut

El DASC dóna trasllat de l'activitat inspectora en el centre. Diu que el dia 26 d'agost de 2009 va tenir lloc la primera visita d'inspecció motivada per l'escrit presentat el dia 10 d'agost de 2009 per les promotores. Les quals exposaven algunes irregularitats detectades.

El resultat d'aquesta visita, tal com es pot observar per la còpia de l'informe tramès, és que es van detectar infraccions de la normativa de serveis socials, algunes força greus, com ara la contenció física d'alguns residents per als quals la residència no disposava de la prescripció de contenció corresponent i prèvia; la manca d'activitats i de programa individualitzat d'atenció adequat a les necessitats dels usuaris; un nombre reduït de personal que no garanteix l'atenció continuada als avis, i alguns llits amb travessers i plàstics trencats en contacte amb la pell dels usuaris.

Tot i així, la inspecció del centre no va constatar, en aquesta visita, l'existència de les irregularitats denunciades per les filles de la persona interessada, tals com: manca d'higiene, temperatura inadequada, menjar en males condicions...

La inspecció va proposar que s'esmenessin les irregularitats amb caràcter immediat, però no es diu que s'hagués proposat la instrucció d'un procediment sancionador sobre les irregularitats detectades.

En data 16 d'abril de 2010 el Servei d'Inspecció va programar una nova visita de seguiment, i diu que va constatar que s'havien esmenat les mancances detectades en la visita anterior. No obstant això, es van detectar noves irregularitats.

Així a l'informe d'inspecció de data 16 d'abril de 2010, es llegeix que: els programes individualitzats d'atenció són incomplets i poc elaborats; no es disposa d'enquesta de satisfacció dels usuaris i/o familiars; el centre no disposa d'un sistema de suggeriments/reclamacions; el centre no convoca reunions periòdiques amb usuaris/familiars; els menús no estan supervisats; no es disposa de l'opció de diferents menús; algunes rajoles de terra estan trencades i poden suposar risc pels residents; hi ha tauletes de nit i algun armari pelats, i també s'observa una manca de manteniment de la pintura, especialment en algunes portes de dormitoris i banys; alguns residents a l'hora de menjar queden massa separats de les taules i això els impedeix menjar correctament; en les dietes el menjar no està ben elaborat i és poc adequat, amb molta presència de congelats; quant a la higiene, cal millorar l'estat de les ungles d'alguns residents i es detecten en alguns llits taques als llençols; la plantilla d'auxiliars és insuficient al torn del matí.

Tanmateix, la inspecció va proposar l'arxivament d'aquestes observacions i va estendre una acta amb les mesures correctores que calia aplicar.  

De tota manera, a la mateixa acta d'inspecció se citen alguns preceptes on es tipifiquen algunes de les infraccions comeses per la residència: articles 97 d), 97 a), 98 m) i 97 m) de la Llei de serveis socials. Aquestes infraccions estan qualificades per la Llei com a greus i molt greus. No obstant això, s'observa que la decisió de la inspecció no és proposar l'obertura d'un expedient sancionador sinó l'arxivament de l'informe de la inspecció. 

De l'informe tramès tampoc no es desprèn que s'hagi programat una nova visita de la inspecció per comprovar el compliment de les mesures correctores proposades i per supervisar el funcionament del centre en general, després de detectar en dues visites molt properes en el temps la comissió d'infraccions greus i molt greus.

Si bé és cert que el DASC ha contestat les promotores de la queixa sobre els punts respecte dels quals expressaven la seva disconformitat amb l'atenció rebuda per la seva mare per part de la residència, i que respecte de les qüestions plantejades no s'han detectat irregularitats, tot i que la potestat sancionadora és discrecional, el Síndic suggereix al DASC que revisi els informes d'inspecció realitzats a la residència Can Jordan i, atesos els indicis de la comissió d'infraccions qualificades com a greus i molt greus, consideri la possibilitat d'incoar un procediment sancionador contra aquest establiment, més enllà de les mesures correctores proposades. Tot això, a fi i efecte d'eradicar definitivament la situació d'incompliment de la normativa per part del centre i el malestar d'alguns usuaris i familiars respecte del seu funcionament, palès en la queixa de les promotores.

Tramitació

Data Administració Tràmit

10/06/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
15/07/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/09/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/11/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
02/02/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 16/1996, de 27 de novembre, reguladora de les actuacions inspectores i de control en matèria de serveis socials- DOGC.2290 (09/12/1996)
Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de serveis socials- DOGC.4990 (18/10/2007)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992)