Resolució
AO-00686/2011 Actuació d'ofici en relació amb una possible reducció o supressió dels serveis socials al municipi de Celrà.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Inclusió social
Data d'inici 09/02/2011
Data de l'últim moviment 01/06/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Celrà Actuació irregular de l'administració - Es soluciona el problema, després de la intervenció del Síndic
Consell Comarcal del Gironès Actuació irregular de l'administració - Es soluciona el problema, després de la intervenció del Síndic
Consorci de Benestar Social Gironès-Salt Actuació irregular de l'administració - Es soluciona el problema, després de la intervenció del Síndic
Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - Es soluciona el problema, després de la intervenció del Síndic

Plantejament

Davant l'anunci de supressió dels serveis d'atenció al municipi de Celrà i el trasllat d'aquests serveis a les oficines a Girona del Consorci de Benestar Social Gironès-Salt, el Síndic ha iniciat una actuació d'ofici per estudiar la possible afectació que podria tenir en els drets de les persones usuàries d'aquests serveis una modificació en les condicions de prestació.

Contingut

Després d'adreçar-se a les diverses administracions implicades en l'assumpte -l'Ajuntament de Celrà, el Consorci de Benestar Social Gironès-Salt i el Departament de Benestar Social i Família-, i de valorar la informació rebuda, el Síndic ha fet algunes consideracions basades en la conveniència d'una clarificació de la situació plantejada per millorar l'atenció a les persones usuàries d'aquests serveis:

1. Es constata que la situació està motivada per un conflicte entre l'Ajuntament de Celrà i el Consorci de Benestar Social Gironès-Salt sobre l'aportació requerida pel finançament d'aquests serveis. Com que la qüestió concreta és objecte d'un recurs contenciós administratiu, queda fora de l'àmbit d'intervenció del Síndic d'acord amb l'article 38 de la Llei 24/2009, del 23 de desembre, del Síndic de Greuges.

2. Els possibles desacords entre ambdues administracions no han de repercutir en la prestació de serveis als ciutadans ni ser un obstacle per al manteniment dels serveis en les condicions més convenients per les persones destinatàries dels serveis socials bàsics. Aquests serveis constitueixen el primer nivell del sistema públic de serveis socials i assumeixen funcions primordials pel que fa a la detecció de situacions de necessitat, d'orientació i de gestió de prestacions d'urgència social, entre d'altres.

Malgrat no tenir constància de cap reclamació o queixa sobre situacions de desatenció de les persones d'aquest municipi arran de la problemàtica en qüestió, és essencial que, davant d'una situació de necessitat, les persones puguin identificar amb claredat quins són els professionals i l'Administració responsables d'atendre-les i gestionar el cas.

Sembla que a Celrà té lloc una situació anòmala, atès que, tot i que l'Ajuntament no ha deixat de prestar aquests serveis i continua essent-ne el responsable, ha iniciat també la prestació de determinats serveis amb la mateixa finalitat.

Segons el Síndic, cal entendre que l'assumpció dels serveis socials bàsics acordada per l'Ajuntament no s'hauria de considerar plenament efectiva, ja que no sembla que s'hagin dut a terme els tràmits indicats pel que fa a l'aportació d'un pla d'actuació en els termes establerts a l'article 5 del Decret 27/2003, de 21 de gener, de l'atenció social primària.

3. La situació plantejada pot donar lloc a una incertesa sobre l'organisme al qual s'han d'adreçar les persones del municipi, per la qual cosa és indispensable una actuació responsable i coordinada de les administracions implicades. Així doncs, sembla convenient que les entitats locals afectades acceptin la proposta plantejada pel Departament de Benestar Social i Família de constituir un grup de treball específic.

4. Finalment, també caldria aclarir el règim de finançament dels serveis socials bàsics, ja que la normativa vigent pot donar lloc a conflictes interpretatius i discrepàncies importants sobre les obligacions que han d'assumir les diferents administracions.

Per tot això el Síndic suggereix el següent:

En primer lloc, a totes les administracions afectades que prenguin les mesures adients per resoldre la situació plantejada, i que d'acord amb la proposta efectuada pel Departament de Benestar Social i Família, constitueixin un grup o una comissió de treball per tal de resoldre el conflicte de manera coordinada, tot assegurant una gestió eficient de les necessitats de les persones usuàries i dels procediments inicials.

En segon lloc, al Consorci de Benestar Social Gironès-Salt, que valori la conveniència de mantenir l'atenció a les persones directament al municipi, tal com es feia amb anterioritat, per afavorir l'accés dels ciutadans a aquests serveis, mentre no es faci efectiva l'assumpció dels serveis socials bàsics per part de l'Administració municipal.

En tercer lloc, a l'Ajuntament de Celrà, que dugui a terme els tràmits adients per fer efectiva l'assumpció dels serveis socials bàsics, d'acord amb el que estableix la normativa vigent, i amb l'assessorament del Departament de Benestar Social i Família.

I finalment, al Departament de Benestar Social i Família, que resolgui expressament sobre l'adequació o no de la normativa reguladora dels serveis socials de l'actuació del Consorci de Benestar Social Gironès-Salt pel que fa a la decisió de centralitzar els serveis a la seva seu; i també que valori la conveniència de dur a terme modificacions en la normativa vigent per clarificar les obligacions de les administracions locals pel que fa a les aportacions al finançament dels serveis socials bàsics.

Tramitació

Data Administració Tràmit

11/02/2011 Ajuntament de Celrà Sol·licitud d'informació a l'Administració
11/02/2011 Consell Comarcal del Gironès Sol·licitud d'informació a l'Administració
11/02/2011 Consorci de Benestar Social Gironès-Salt Sol·licitud d'informació a l'Administració
23/02/2011 Ajuntament de Celrà Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/03/2011 Consell Comarcal del Gironès Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
21/03/2011 Consorci de Benestar Social Gironès-Salt Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
21/03/2011 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació a l'Administració
31/05/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
01/08/2011 Consell Comarcal del Gironès Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
01/08/2011 Ajuntament de Celrà Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
01/08/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
01/08/2011 Consorci de Benestar Social Gironès-Salt Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
17/10/2011 Consell Comarcal del Gironès Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/11/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
22/11/2011 Consorci de Benestar Social Gironès-Salt Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
22/11/2011 Ajuntament de Celrà Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
15/12/2011 Consorci de Benestar Social Gironès-Salt Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
20/01/2012 Ajuntament de Celrà Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
01/06/2012 Consell Comarcal del Gironès Resolució
01/06/2012 Departament de Benestar Social i Família Resolució
01/06/2012 Consorci de Benestar Social Gironès-Salt Resolució
01/06/2012 Ajuntament de Celrà Resolució