El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb l'actuació de l'Ajuntament de Castellbell i el Vilar en relació amb l'afectació d'una masia de la seva propietat pel projecte ?Desdoblament de la carretera C55 del PK15+700 al PK 30+800 i nou vial de connexió a la carretera C25, eix transversal. Tram Castellbell i el Vilar-Sant Fruitós de Bages?.
D'acord amb l'article 17 del Decret legislatiu 2/2009, de 25 d'agost, que aprova el Text refós de la Llei de carreteres, l'estudi informatiu previ o, si escau, el projecte de traçat i l'estudi d'impacte ambiental són sotmesos a informació pública institucional perquè les administracions locals afectades es pronunciïn sobre l'interès general de la carretera, la concepció global del seu traçat i la compatibilitat ambiental, entre d'altres.
Encara que la tramitació legal del projecte correspongui a la Generalitat de Catalunya, cal no oblidar el protagonisme especial que adquireixen els ajuntaments en defensa de l'interès general del municipi en relació amb aquest tipus de procediments.
D'una banda, com a titular de la potestat de tutela i defensa de l'interès general, l'Ajuntament no pot perdre l'oportunitat de presentar les al·legacions que estimi oportunes per donar a conèixer a l'organisme de la Generalitat competent les afectacions que el traçat de la carretera pot tenir sobre les diverses finques del municipi i amb les quals no està conforme, sobretot quan l'Ajuntament reconeix a aquestes finques un interès predominant per les seves característiques arquitectòniques o històriques, tal com ocorre amb la masia del promotor, en relació amb la qual des de l'any 2006 es duen a terme actuacions per incloure-la en el catàleg de masies que cal preservar i recuperar.
D'altra banda, l'Ajuntament té un coneixement més immediat, concret i directe de les actuacions que està efectuant la Generalitat i que afectaran el seu municipi, tant perquè rep notificacions de forma individual com perquè disposa de recursos tècnics i humans que li permeten conèixer amb més exactitud les implicacions, afectacions i les conseqüències d'aquestes actuacions.
Per aquest motiu, encara que els ajuntaments no hi tinguin cap obligació legal, el Síndic considera que són pràctiques de bona administració informar i posar en coneixement dels veïns del municipi l'existència d'actuacions dutes a terme per altres administracions que tenen una incidència directa en l'interès general de la comunitat i afectació en les seves propietats, amb la finalitat de dotar de contingut el dret d'informació i participació dels ciutadans.
Dit això, el Síndic dóna per tancades les seves actuacions en aquest assumpte.