Resolució
Q-00705/2015 Queixa relativa al procés de reallotjament dels veïns de l'edifici Venus del barri de la Mina

Matèries
Polítiques territorials
Urbanisme i habitatge
Subvencions i ajuts a l'habitatge
Data d'inici 05/02/2015
Data de l'últim moviment 15/07/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Barcelona Pendent d'acceptació per l'administració
Consorci del Barri de la Mina Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Contingut

L'any 2000 es va crear el Consorci del Barri de la Mina amb la finalitat de dirigir, coordinar i executar l'aplicació del Pla de transformació del barri de la Mina. Una de les decisions urbanístiques adoptades pel Consorci consistia a enderrocar l'edifici Venus i reallotjar les famílies que l'ocupaven en els nous habitatges que es construirien al barri.

Tot i això, a data d'avui no consta que l'Administració hagi acordat l'aprovació definitiva de l'expedient d'expropiació de l'edifici Venus. Durant tot aquest temps, el Consorci ha mantingut reunions amb les famílies afectades, en les quals s'ha pogut constatar les dificultats que tenien per accedir als nous habitatges (principalment per les condicions econòmiques que el Consorci havia establert), de manera que alguns dels veïns afectats havien expressat el seu desig de renunciar al reallotjament i de quedar-se a l'habitatge que ocupaven en aquest edifici.

L'Associació de Veïns del Barri de la Mina i el representant legal de diversos veïns afectats es van adreçar al Síndic per informar de les condicions en què malvivien els veïns de l'edifici Venus i exposar, d'una banda, la impossibilitat de molts veïns de fer-se càrrec del cost de l'habitatge de substitució i, de l'altra, les dificultats amb què es trobaven per arribar a un acord amb el Consorci per fer efectiu el seu dret de reallotjament en uns habitatges que ja estaven totalment construïts.

L'1 de juliol de 2014, el Consorci del Barri de la Mina va fer públic que, finalment, s'havia optat per rehabilitar l'edifici Venus i, d'aquesta manera, els veïns que no es podien fer càrrec del cost del nou habitatge (o que no volien deixar el seu) es podrien quedar en aquell edifici. Amb aquesta decisió, el Consorci retrocedeix en un determini que es va considerar cabdal per aconseguir la regeneració efectiva del barri i per resoldre greus problemes socials associats a l'edifici Venus, i condemna a la marginalitat les famílies que no poden fer front al preu determinat -unilateralment- pel Consorci.

Atès que l'èxit del Projecte d'expropiació per taxació conjunta de l'actuació aïllada AA1 (bloc Venus) del barri de la Mina, des de la perspectiva de l'actuació social sobre els veïns, està condicionat en bona part al fet que els veïns de l'edifici afectat puguin accedir a un habitatge en condicions dignes, el Síndic ha adreçat les consideracions següents al Consorci del Barri de la Mina i a les administracions que en formen part (Ajuntament de Sant Adrià del Besós, Ajuntament de Barcelona, Generalitat de Catalunya i Diputació de Barcelona):

1. Es detecta una manca de voluntat política per part de les administracions involucrades per resoldre la problemàtica del reallotjament dels veïns de l'edifici Venus i, més enllà dels aspectes jurídics, urbanístics i econòmics, els poders públics han de tenir present que al seu dia es va justificar l'actuació per motius de caràcter social i de respecte a les persones vulnerables. Ara cal, doncs, ser conseqüent amb les decisions adoptades i estar a l'alçada dels compromisos adquirits i les expectatives generades als ciutadans. Per tant, i amb respecte a la legalitat vigent, la resolució d'aquesta problemàtica passa també per la voluntat política de solucionar-la.

2. El Síndic considera que l'edifici Venus ha de ser enderrocat, com estava previst. Si fa dotze anys era clar que aquest edifici no tenia viabilitat per aconseguir la transformació del barri, després de dotze anys sense cap actuació per adequar i dignificar l'edifici encara és més clar que no hi ha cap alternativa a l'enderroc. 

3. L'alternativa de rehabilitar l'edifici Venus no és una alternativa justa amb els veïns, ja que amb aquesta decisió es menyspreen les il·lusions que havien dipositat en un nou projecte de vida i es condemna a la marginalitat les famílies que no poden fer front al preu determinat unilateralment pel Consorci.

4. Els habitatges amb protecció oficial construïts a la rambla de la Mina són promocions finalistes, principalment, per reallotjar les famílies de l'edifici Venus. 

5. Cal no confondre la voluntat dels veïns de quedar-se a l'habitatge originari amb la impossibilitat econòmica d'afrontar el cost que els suposarà el reallotjament, i en aquest context són lògics els neguits, les reticències i les exigències que plantegin.

6. L'Administració ha de permetre que el Jurat d'Expropiació de Catalunya emeti, si escau, la seva resolució per determinar si el valor que ha proposat l'Administració és correcte o no. Cal destacar que, tot i el temps que ha transcorregut des que es va aprovar inicialment el procediment d'expropiació i malgrat que molts dels veïns havien exposat la seva disconformitat amb el full d'apreuament, el projecte encara no ha estat aprovat definitivament i, per tant, no s'ha pogut sotmetre a valoració del Jurat d'Expropiació.

7. Tant el planejament com l'execució d'un procés urbanístic d'aquesta magnitud s'han de fer sense perdre de vista el component social i tenint en compte, en tot cas, qui afecta.
                                                                                                                      
En conseqüència, el Síndic ha fet les recomanacions següents al Consorci del Barri de la Mina:

1. Atès que el Consorci ha pogut constatar les dificultats que tenen les famílies afectades per accedir als nous habitatges amb les condicions econòmiques establertes, cal que, sense més demora, l'Administració actuant faci tot allò que tingui a l'abast per cercar solucions i poder concloure el reallotjament de les famílies. 

2. Cal valorar, cas per cas, si la família pot fer front a l'import assenyalat per l'Administració i, en el cas que no sigui així, arribar a un acord per portar a terme el reallotjament en les condicions que cada família pugui afrontar a canvi de compromisos socials. El contacte individualitzat amb les famílies pot resultar molt més efectiu.

3. Cal crear instruments propis i flexibles per fer possible el reallotjament que permetin adaptar-se a les necessitat concretes de cada família, com ara el lloguer amb opció de compra, l'adquisició de l'habitatge de forma diferida, el lloguer social, la copropietat amb l'Administració o altres formes d'accés a la propietat de l'habitatge de substitució.

4. Si és necessari, el Consorci hauria de valorar la possibilitat d'obrir una línia especial de crèdit amb unes condicions preferencials, fer un acompanyament en la negociació amb entitats bancàries per aconseguir el crèdit o constituir avals per accedir als préstecs.

5. L'Administració ha de donar l'impuls necessari al procediment d'expropiació perquè, si escau, el Jurat d'Expropiació pugui determinar-ne el preu just. 

6. Cal cercar mecanismes per compensar els perjudicis causats als veïns durant el temps en què han hagut de malviure en els seus habitatges per la manca de manteniment de l'edifici Venus a causa de l'afectació urbanística de l'edifici. En aquest sentit, es podrien crear mecanismes compensatoris vinculats a la reducció del preu per accedir als habitatges de substitució.

Tramitació

Data Administració Tràmit

17/12/2014 Consorci del Barri de la Mina Resolució pendent d'acceptació
12/01/2015 Consorci del Barri de la Mina Resposta a la resolució pendent d'acceptació
30/06/2015 Consorci del Barri de la Mina Suspensió d'actuacions
15/07/2015 Ajuntament de Barcelona Resolució pendent d'acceptació