Resolució
Q-00706/2011 Disconformitat amb l'Ajuntament de Vinaixa per la denegació d'un permís per reparar la coberta d'un magatzem agrícola.

Matèries
Polítiques territorials
Urbanisme i habitatge
Disciplina urbanística i inspecció
Data d'inici 09/02/2011
Data de l'últim moviment 22/03/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Vinaixa Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la denegació de l'Ajuntament de Vinaixa d'un permís que va demanar per reparar la coberta d'un magatzem agrícola d'un polígon en sòl no urbanitzable.

En un primer moment, l'Ajuntament va condicionar l'atorgament de la llicència al fet que el promotor presentés un informe de vida laboral per acreditar la seva dedicació a l'explotació agrària i una autorització de la Demarcació de Carreteres de l'Estat de Catalunya per dur a terme les obres. 

El promotor va presentar la documentació que li demanava l'Ajuntament. Tanmateix, tot i que a l'informe de la Tresoreria General de la Seguretat Social consta que es dedica al cultiu de fruits oleaginosos, activitat per la qual cotitza, l'Ajuntament li ha tornat a denegar la llicència per no acreditar la seva activitat agrària.

Contingut

De l'informe de resposta tramès per l'Ajuntament de Vinaixa se'n desprèn que el consistori, amb la imposició de condicions molt restrictives a l'atorgament de llicències d'obres en sòl no urbanitzable, intenta evitar que les construccions rústiques es converteixin en habitatges. Cal tenir en compte que és missió dels ajuntaments controlar que l'ús del sòl no urbanitzable no sigui contrari a la protecció especial que li confereix la Llei d'urbanisme. 

Tot i això, el Síndic ha tramès les consideracions següents a l'ajuntament de Vinaixa:

El Text refós de la Llei d'urbanisme, aprovat pel Decret legislatiu 1/2005, de 26 de juliol, el qual estava vigent en el moment en què el promotor va sol·licitar la llicència en qüestió, diferencia en l'article 47.6 entre: 

a. Les construccions i les dependències pròpies d'una activitat agrícola, ramadera, d'explotació de recursos naturals o, en general, rústica.

b. Les construccions destinades a habitatge familiar o a l'allotjament de persones treballadores temporeres que estiguin directament i justificadament associades a una de les activitats d'explotació esmentades. 

Pel que fa a les construccions destinades a habitatges unifamiliars, el Reglament de la Llei d'urbanisme, en l'article 50. 2, determina que per considerar que els usos d'habitatge unifamiliar i d'allotjament de persones treballadores estan directament i justificadament associats a una explotació rústica és necessària la concurrència del requisit següent:

"En el cas de l'habitatge familiar, s'ha d'acreditar la seva necessitat amb relació a les funcions de vigilància, assistència, gestió o control derivades o exigides per les característiques de l'explotació, i l'habitatge s'ha de destinar a residència habitual de la persona titular de l'explotació o de la persona que, en virtut de qualsevol títol jurídic, exerceixi les indicades funcions."

Pel que fa a les Normes Subsidiàries del terme municipal de Vinaixa, aprovades definitivament per la Comissió d'Urbanisme de Lleida el 4 de març de 2002, quan regulen la construcció de magatzems en sòl no urbanitzable, en l'article 124 es diu textualment: 

"a. Només es permet per a magatzems de productes agrícoles, d'eines del camp i de maquinària, quan la construcció estigui vinculada a una explotació agrícola o ramadera."

En establir les condicions i els requisits per autoritzar la construcció d'habitatges en sòl no urbanitzable, a l'article 126 només parla de l'activitat econòmica principal del promotor de l'habitatge amb relació a la possibilitat d'aportar finques separades.

La normativa urbanística considera que el magatzem agrícola és un ús propi del sòl no urbanitzable, mentre que l'ús residencial no ho és. Per aquest motiu, i com a excepció a la prohibició general de l'ús residencial en sòl no urbanitzable, aquest ús es permet als promotors d'habitatge que acreditin la seva condició d'agricultors o ramaders i la necessitat de viure prop de la seva explotació agrícola o ramadera. En canvi, per a la construcció d'un magatzem agrícola no és necessari que es demostri la condició personal d'explotador agropecuari, però sí que s'ha de acreditar que existeix una explotació agrícola. El titular d'aquesta explotació agrícola pot ser una persona física, la qual pot no dedicar-s'hi com a activitat personal, una comunitat o fins i tot una persona jurídica. 

Ara bé, per tal d'evitar que mitjançant l'atorgament de la llicència d'obres demanada pel promotor la construcció en ruïnes que vol condicionar com a magatzem es converteixi en un habitatge, cal establir uns límits i unes condicions:

1. S'ha de demostrar que l'activitat agrícola existeix, com a activitat empresarial amb mà d'obra i capital (terres, maquinària, etc.).

2. El projecte no ha d'incloure cap obra o actuació que suposi un servei més propi d'un habitatge que d'un magatzem, és a dir, que vagi més enllà d'un simple espai dels esmentats a l'article 38.1 del Reglament de la Llei d'urbanisme.

3. El projecte de construcció ha de respectar els paràmetres establerts a l'article 125 de les Normes Subsidiàries de Vinaixa.

Una vegada feta la construcció, s'han de fer les inspeccions oportunes per comprovar que la construcció i l'ús que se li ha atorgat es corresponen amb el que s'ha autoritzat mitjançant la llicència. En cas de no ser així, cal endegar el corresponent expedient de protecció de la legalitat urbanística.

Així doncs, el Síndic ha suggerit a l'ajuntament de Vinaixa que només en el cas que el promotor presenti un projecte de construcció d'un magatzem agrícola que compleixi les condicions exposades li atorgui la llicència d'obres, encara que no es dediqui personalment a l'activitat agrícola.

Amb aquest suggeriment, el Síndic finalitza la seva intervenció en aquest assumpte i arxiva aquest expedient.

Tramitació

Data Administració Tràmit

15/02/2011 Ajuntament de Vinaixa Sol·licitud d'informació a l'Administració
08/03/2011 Ajuntament de Vinaixa Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/03/2011 Ajuntament de Vinaixa Resolució