Resolució
Q-00721/2013 Disconformitat amb la manca de resposta de l'Organisme de Gestió Tributària de la Diputació de Barcelona a un recurs contra el cessament d'un funcionari interí

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Funció pública
Data d'inici 04/02/2013
Data de l'últim moviment 15/05/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Diputació de Barcelona Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de resposta al recurs que va presentar el 2 d'octubre de 2012 contra el seu cessament com a funcionari interí de l'Organisme de Gestió Tributària.

Explica que va participar en la convocatòria de constitució de la borsa de treball d'auxiliar de gestió tributària de l'any 2011, va superar el procés de selecció i va ser nomenat funcionari interí amb efectes del dia 19 de març de 2012, per un període de tres mesos. El mes de juny de 2012 li van comunicar que el seu nomenament havia estat prorrogat per un període de tres mesos més.

El 4 de setembre, el cap d'unitat del Vallès Oriental el va informar que el 18 de setembre finalitzava la seva prestació de serveis com a funcionari interí en aquest organisme i li va lliurar la comunicació de cessament del director de recursos humans de 28 d'agost de 2012. Segons el van informar, el motiu pel qual no li van renovar el nomenament era que el seu perfil no s'adequava al lloc de treball. 

El 2 d'octubre de 2012 va presentar un recurs, en el qual sol·licitava còpia de l'informe d'avaluació de les seves tasques, l'anul·lació de la decisió de finalitzar el seu nomenament i còpia del reglament de la borsa de treball. Tot i això, encara no ha rebut resposta.

Contingut

En primer lloc, pel que fa a la manca de resposta a l'escrit del promotor de 2 d'octubre de 2012, l'informe de la Diputació de Barcelona confirma que l'escrit del promotor no ha estat objecte de resposta escrita perquè a aquesta persona no se l'ha fet cessar en cap moment i, per tant, no existeix cap actuació administrativa dictada en aquest sentit o que hagi deixat sense efecte de forma anticipada el seu nomenament i posterior pròrroga fins arribar als 6 mesos de prestació de serveis.

Amb relació a aquesta qüestió, el Síndic recorda que l'Administració està obligada a donar resposta expressa als escrits que les persones interessades li adrecin, d'acord amb l'article 42.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

En segon lloc, pel que fa a la possibilitat del promotor d'accedir a l'informe de no renovació, cal tenir present que el promotor va ser nomenat com a funcionari interí arran de la seva participació en un procés selectiu per integrar-se en una borsa de treball, després d'haver superat diferents fases en què va resultar acreditat com a persona amb formació adient per formar-hi part. 

És raonable que el promotor pensi que l'emissió d'un informe desfavorable per part del cap de la unitat on estava adscrit pot arribar a constituir un obstacle per assolir nous nomenaments. Per tant, és comprensible que vulgui conèixer les raons que fonamenten l'informe del seu cap, la repercussió o la influència que aquest informe pot tenir, en la seva condició de persona candidata que segueix activa a la borsa de treball, i quina és la seva posició a la borsa.

La convocatòria de constitució de la borsa de treball no conté cap regulació sobre els informes d'avaluació que permeti saber quina pot ser la repercussió o l'afectació que aquests poden tenir en la configuració de l'ordre de participació de les persones que formen part de la borsa, i si és possible sol·licitar una avaluació de contrast.

L'Estatut bàsic de l'empleat públic estableix que els empleats públics han d'ajustar la seva actuació als principis de lleialtat i bona fe amb l'Administració en què prestin els seus serveis i amb els seus superiors, companys, subordinats i amb els ciutadans. El Síndic entén que aquests principis també haurien de ser presents a l'hora de resoldre els afers que puguin sorgir arran de la vinculació laboral temporal que els empleats hagin mantingut amb l'Administració.

Per tot això, el Síndic demana a la Diputació de Barcelona que ordeni a l'Organisme de Gestió Tributària que, d'una banda, resolgui expressament l'escrit de 2 d'octubre de 2012 que el promotor va qualificar de recurs d'alçada; i de l'altra, que es faciliti al promotor una còpia de l'informe del cap de la unitat del Vallès Oriental perquè pugui conèixer les raons que van fonamentar que no es renovés el seu nomenament.

Finalment, en cas que es confirmi que els informes que facin els caps de les unitats en què s'adscriguin els aspirants seleccionats poden tenir alguna repercussió a l'hora de ser cridats per formalitzar nomenaments posteriors, el Síndic recomana a la Diputació que aquesta qüestió es reguli expressament i se'n determinin els efectes en cas que es torni a convocar una altra borsa, un cop en finalitzi el termini de vigència.

Tramitació

Data Administració Tràmit

26/03/2013 Organisme de Gestió Tributària Sol·licitud d'informació a l'Administració
22/04/2013 Organisme de Gestió Tributària Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
31/07/2013 Diputació de Barcelona Resolució pendent d'acceptació
16/09/2013 Diputació de Barcelona Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
30/10/2013 Diputació de Barcelona Resposta a la resolució pendent d'acceptació
28/03/2014 Diputació de Barcelona Resolució pendent d'acceptació
09/04/2014 Diputació de Barcelona Resposta a la resolució pendent d'acceptació
14/05/2014 Diputació de Barcelona Irregularitat
14/05/2014 Organisme de Gestió Tributària Irregularitat
15/05/2014 Diputació de Barcelona Seguiment finalitzat