Resolució
Q-00770/2010 Lentitud de la Junta Arbitral del Transport de Catalunya en tramitar una reclamació sobre els horaris de l'aeri d'Olesa-Esparreguera.

Matèries
Consum
Administració de defensa dels consumidors
Data d'inici 22/02/2010
Data de l'últim moviment 02/12/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Territori i Sostenibilitat Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Un veí d'Esparreguera i usuari de l'aeri d'Olesa-Esparreguera exposa la seva disconformitat amb la lentitud de la Junta Arbitral del Transport de Catalunya en tramitar la reclamació que va presentar el 28 de setembre de 2009.

En aquell escrit, la persona interessada denunciava el fet que no hagués pogut fer ús del servei de l'aeri el 17 de maig de 2009 ja que, segons exposa, els horaris del servei no estan adaptats als horaris de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya a l'estació d'Olesa, i a més a més, l'horari no dóna resposta a les necessitats de les persones que viuen a Esparreguera. 

Segons exposa la persona interessada, malgrat haver adreçat la seva reclamació a la Junta Arbitral el 28 de setembre de 2009, a hores d'ara, tan sols ha obtingut un escrit en què se li comunica la incoació de l'expedient per part de la Junta Arbitral i està pendent que s'assenyali dia i hora per resoldre la reclamació.

Contingut

El Departament de Política Territorial i Obres Públiques (en endavant DPTOP), en resposta a la petició del Síndic, informa del següent:

En primer lloc, quant a l'estat de tramitació per part de la Junta Arbitral del Transport Terrestre de l'expedient del promotor, la vista oral per conèixer el conflicte esmentat va tenir lloc el dia 27 d'abril a les 9.30 hores a la seu de la Junta Arbitral del Transport de Catalunya. La convocatòria va ser tramesa a les dues parts en litigi el dia 30 de març de 2010. En l'acte de la vista oral hi van comparèixer el demandant i el representant de Ferrocarrils de la Generalitat. El laude dictat ha estat desestimatori de la pretensió del reclamant. 

El DPTOP reconeix que certament el lapse de temps transcorregut és molt llarg, però cal tenir en compte la situació actual en relació amb l'augment dels litigis sotmesos a la Junta Arbitral del Transport combinada amb la manca de recursos suficients per fer-hi front amb l'agilitat que caldria. En els últims anys hi ha hagut un increment molt important del nombre de reclamacions, s'ha passat de 273 demandes l'any 2000 a 1.218 l'any 2009.

El termini mitjà des que es presenten les demandes fins que tenen lloc les vistes orals i es dicten els laudes era de quatre mesos l'any 2000, i s'ha passat a deu mesos l'any 2009, amb l'establiment de mesures que no perjudiquin la qualitat dels laudes. 

En segon lloc, en referència al grau de compliment de la Resolució 596/VIII del Parlament de Catalunya, sobre l'adaptació dels horaris de l'aeri que connecta Esparreguera i Olesa de Montserrat als horaris de l'estació de Ferrocarrils de la Generalitat, el DPTOP informa que cal considerar que l'oferta actual s'ajusta a la demanda real existent.

Així, segons aquest departament, el temps d'espera actual es troba dins uns marges acceptables des del punt de vista de la demanda, i el temps d'espera final no dissuadeix en absolut la mobilitat. Si s'incrementés l'oferta, intercalant viatges de l'aeri, el temps de transbordament resultant seria mínim, i implicaria en aquest cas haver de fer el desplaçament amb una marxa a peu molt ràpida, i es convertiria en dissuasòria per a gairebé una tercera part dels clients d'aquest nou viatge. 

En aquest aeri la demanda és baixa i la seva aportació al sistema ferrocarril és poc significativa. Des d'Esparreguera, s'estan connectant la majoria de trens que passen per l'estació d'Olesa, tres cada hora en cada sentit, oferta que el DPTOP considera suficient. De fet, excepte quatre trens en direcció Barcelona amb els quals no enllaça, la resta de circulacions sí que estan enllaçades. Però les connexions s'han prioritzat per als trens de més interès en l'enllaç de l'aeri d'Esparreguera. Garantir aquests enllaços no comportaria nova demanda i sí més costos d'explotació.

Actualment, els migdies de dissabtes i festius, es produeix una aturada de l'aeri entre les 14.44 i les 16.24 hores, per la manca de demanda en aquesta franja horària. En cas de fer-se el servei, la baixíssima demanda que podria aparèixer en aquesta franja tampoc no podria compensar els costos associats. 

Un cop estudiat el contingut de la resposta obtinguda del DPTOP, el Síndic informa el promotor que, pel que fa al primer punt, l'arbitratge, ja que es configura en el sistema jurídic com a alternativa a la via judicial, té els mateixos efectes de cosa jutjada que si hagués estat objecte d'una sentència judicial ferma. Per això, cap altre poder o autoritat diferent dels òrgans jurisdiccionals no poden pronunciar-se sobre allò que ha estat objecte d'un laude arbitral.

Altrament, li fa saber que contra el laude arbitral es pot exercir l'acció d'anul·lació o bé l'acció de revisió, segons els articles 40, 41, 42 i 43 de la Llei 60/2003, de 23 de desembre, d'arbitratge, davant dels òrgans jurisdiccionals competents, que són l'Audiència Provincial i el Tribunal Superior de Justícia respectivament. 

Ara bé, li suggereix que amb caràcter previ i abans d'iniciar qualsevol de les dues accions indicades, obtingui un assessorament sobre com exercir aquestes accions i la seva viabilitat.

D'altra banda, pel que fa al grau de compliment de la Resolució 596/VIII del Parlament de Catalunya, sobre l'adaptació dels horaris de l'aeri que connecta Esparreguera i Olesa de Montserrat als horaris de l'estació d'Olesa de Ferrocarrils de la Generalitat, el Síndic informa el reclamant que el DPTOP considera que l'oferta actual s'ajusta a la demanda real existent i que el temps d'espera actual es troba dins d'uns marges acceptables des del punt de vista de la demanda. 

Davant d'aquesta informació, es finalitzen les actuacions en aquest assumpte. Això no obstant, el Síndic recorda al DPTOP que l'Administració ha de prendre les mesures necessàries per evitar demores excessives en la resolució dels assumptes que els ciutadans plantegin.

Tramitació

Data Administració Tràmit

08/04/2010 Departament de Política Territorial i Obres Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
08/06/2010 Departament de Política Territorial i Obres Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
01/12/2010 Departament de Política Territorial i Obres Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Resolució
09/01/2013 Direcció General de Transports i Mobilitat Sol·licitud d'informació a l'Administració
12/02/2013 Direcció General de Transports i Mobilitat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/06/2013 Departament de Territori i Sostenibilitat Resolució pendent d'acceptació
14/08/2013 Departament de Territori i Sostenibilitat Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
15/10/2013 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la resolució pendent d'acceptació
29/11/2013 Departament de Territori i Sostenibilitat Irregularitat
29/11/2013 Direcció General de Transports i Mobilitat Irregularitat
02/12/2013 Departament de Territori i Sostenibilitat Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Ley 60/2003, de 23 de diciembre, de Arbitraje- BOE.309 (26/12/2003)