La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca d'atenció escolar especialitzada al seu fill, que pateix una paràlisi cerebral i necessita suport especialitzat per millorar la seva integració a l'escola.
Exposa que l'alumne tenia assignades setmanalment dues hores de logopeda i dues hores de fisioterapeuta a l'escola. Tot i que el juny del curs passat se'ls va informar que el seu fill disposaria d'aquests serveis, finalment els professionals responsables s'han acollit a una reducció de jornada i aquestes reduccions no s'han cobert, per la qual cosa aquests serveis s'han retirat. Aquest fet provoca que els seu fill s'hagi quedat sense l'atenció personalitzada que necessita.
La promotora explica que va presentar reclamació al Departament d'Ensenyament el 24 d'octubre de 2011 però encara no ha rebut resposta.
En l'informe del Departament d'Ensenyament es posa de manifest que en l'atenció de logopèdia l'assignació d'hores està condicionada per les sol·licituds rebudes cada curs i per la disponibilitat d'hores existent de professionals.
El Síndic és conscient que el nombre de recursos de què disposa l'Administració és limitat, però també considera que el fet de condicionar les hores assignades al volum d'una ?bossa? d'hores limitada provoca (o pot provocar) que hi hagi necessitats educatives especials no suficientment cobertes o desigualment cobertes en funció del centre d'escolarització de l'infant (que depèn, per exemple, del nombre d'alumnat amb necessitats educatives especials en cada centre).
A criteri d'aquesta institució, la valoració de les necessitats educatives especials ha de ser el criteri que determini l'assignació d'hores, i el volum de la ?bossa? d'hores no hauria de ser finit, sinó que hauria d'estar condicionat al volum de necessitats educatives especials existent. Altrament, es podria estar vulnerant el dret a l'educació en igualtat d'oportunitats dels alumnes amb discapacitat protegit per l'ordenament jurídic.
En aquest sentit, convé recordar que la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, recull en els articles 2 i 3 tant l'equitat i la inclusió escolar com a principis rectors del sistema educatiu, com el dret de qualsevol alumne a rebre una educació integral, i estableix en l'article 81 que, d'acord amb el principi d'escola inclusiva, tots els alumnes tenen dret a participar en els entorns escolars ordinaris, independentment de llurs condicions i capacitats. Els infants amb necessitats educatives especials, doncs, tenen dret a gaudir de les mateixes oportunitats educatives que qualsevol altre infant escolaritzat.
Així mateix, convé recordar les previsions contingudes en la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets de l'infant, que ja establia l'any 1989 que els infants, fos quina fos la seva condició, i sense discriminació, han de tenir garantit el dret a l'educació en igualtat d'oportunitats (articles 2 i 28).
Respecte al dret a l'educació, la Convenció recull en l'article 24 que els estats han d'assegurar que les persones amb discapacitats no són excloses del sistema general d'educació per raons de discapacitat, i que han de tenir ?accés a l'escola primària i secundària en règim d'inclusió, qualitat i gratuïtat en igualtat de condicions que la resta d'infants de la seva comunitat?; i ?que les persones amb discapacitats reben el suport necessari dins del sistema educatiu general, per tal de facilitar la seva educació efectiva?.
En definitiva, l'actual període de contenció de la despesa pública no ha d'afectar el compliment d'un dret bàsic, el dret a la inclusió escolar en igualtat d'oportunitats per part de l'alumnat amb necessitats educatives especials.
D'acord amb aquestes previsions, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament:
- Que revisi la dotació de professionals al centre de recursos educatius per a deficients auditius corresponent, per ajustar aquesta dotació a les necessitats existents, i que revisi els procediments d'assignació d'hores de logopèdia a fi de garantir que les necessitats d'aquest suport educatiu siguin el criteri fonamental a l'hora de decidir sobre les assignacions d'hores a cada alumne.
- que valori les necessitats d'hores de logopèdia del fill de la promotora, per conèixer si la manca de disponibilitat d'hores d'atenció actual per part del centre de recursos educatius per a deficients auditius i la substitució per part del mestre d'educació especial donen resposta òptima a les seves necessitats.
- que en cas que sigui més òptima la intervenció del centre de recursos educatius per a deficients auditius, proporcioni a l'alumne esmentat les hores d'atenció que requereixi.