Un pare es queixa de l'expulsió del seu fill del Liceu Francès de Barcelona, al mes de juny, quan ja havia passat el procés d'admissió ordinari.
Amb data 11 de febrer de 2009, i després d'haver exposat la situació, va rebre un escrit del Departament d'Educació per correu electrònic, en què es lamentava no poder actuar sobre les normes de funcionament del centre, en ser de titularitat privada.
El Síndic informa el promotor que l'article 25 de la LODE estableix que els centres privats no concertats tindran autonomia per determinar el règim intern, per elaborar el projecte educatiu o per establir les normes de convivència, però dins de la llei que regula el dret a l'educació i de les normes que la desenvolupen.
D'acord amb aquesta regulació, l'autonomia per establir el règim disciplinari als centres privats no concertats no és il·limitada, sinó que ha d'emmarcar-se en les previsions de la LODE i, en general, en els principis d'igualtat i de no discriminació.
El Síndic indica al Departament que la persona interessada exposa que l'alumne afectat experimenta un trastorn d'hiperactivitat, recentment diagnosticat amb informes mèdics, que dificultaria a l'escola la gestió del seu comportament. El relat de la queixa, però, deixa entreveure que l'esmentada escola podria estar orientant la família cap a un canvi d'escola perquè, en darrer terme, l'alumne podria estar distorsionant el normal funcionament de l'activitat escolar.
Per tant, el Síndic demana una valoració sobre aquest assumpte.
En aquesta mateixa línia, el Síndic recorda que el Decret 279/2006, de 4 de juliol, sobre drets i deures de l'alumnat i regulació de la convivència en els centres educatius no universitaris de Catalunya, estableix en el seu article 1 que els centres privats no sostinguts amb fons públics tenen autonomia per establir les seves normes de convivència i de règim disciplinari, però que aquestes normes s'han d'aplicar dins dels procediments establerts en l'esmentada normativa (no privació del dret a l'educació, gradació de les mesures, notificació de les sancions, procediments de resolució, etc.).
La persona interessada exposa que en data 4 de juny de 2008 el director del centre es posa en contacte telefònicament amb la família i informa que el seu fill ha estat expulsat del centre de forma indefinida. Durant el mes de juny, pel que exposa la família, l'esmentat alumne va ser privat d'assistir a classe a través d'un procediment no ajustat al que preveu la normativa.
D'acord amb aquesta presumpta vulneració de dret, el Síndic demana que informin per quin motiu l'esmentat alumne no va assistir a classe durant l'esmentat mes de juny de 2008 i a través de quins procediments.
Així mateix, demana informació del procediment que el centre aplica les seves sancions disciplinàries.
D'altra banda, la mateixa família nega haver signat cap document en que comuniqui a la direcció del centre la seva voluntat que l'alumne no continuï els estudis en el mateix centre. Demano, de fet, que adjuntin una còpia de l'esmentat document.
Segons apunta la persona interessada, la família fa ús del servei d'orientació del centre davant de l'esmentada consigna rebuda per part del seu director. I reitera que l'expulsió del centre es fa efectiva el 4 de juny, i l'esmentat escrit seria, segons exposa la Inspecció d'educació, de 22 de juny.
D'acord amb les anteriors consideracions, el Síndic suggereix que revisin de nou el cas exposat.